Elektroniczny zapłon - jazdy próbne

patenty, przeróbki, ulepszenia
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
sir
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 837
Rejestracja: 2007-08-16, 19:19
Lokalizacja: Dębica

Post autor: sir »

marcin459 pisze:Mam takie pytanie. Czy na sterowniku PLC dało by radę zrobić zapłon?
Nie wiem, nie znam się. Za odpowiednie pieniądze mogę jednak się poznać :)

Arturromarr troszeczkę się pospieszyłeś... Nie było jeszcze testów na prawdziwym silniku, w prawdziwej "instalacji". Cały czas są to filmy i opisy czynności testowych przeprowadzanych na sucho. W testach poprzedniego prototypu było sporo zamieszania, w tym wykorzystywania sporo czasu i innych zasobów Wojta włączając w to jego wspaniałą maszynę... Teraz poprzez stworzone środowisko testowe bardziej "udomowiłem" próby, przez co stały się bardziej poręczne. Po pomyślnych testach całej funkcjonalności odbędą się (dopiero) ostateczne testy na prawdziwym silniku.

Postaram się w jakiś sposób zapewnić zakres obrotów od najniższych do ok 4000/min.

Poruszę jeszcze jedną kwestię, chociaż może troszeczkę na to za wcześnie - mianowicie sposób montażu i ustawiania tego cuda.

Jak pisałem wcześniej lampa stroboskopowa będzie do tego konieczna. Układ póki co przystosowany jest do pracy z sygnałem 45 stopni przed GMP (naleciałość z poprzedniego prototypu) i w zależności od obrotów stosuje odpowiednie opóźnienie "kątowe" tak, żeby ostatecznie otrzymywać opóźnienie w zakresie 28-0 stopni przed GMP. Biorąc pod uwagę ten zakres, aż 45 offset sygnału z hala wydaje się zbędny i dlatego zapewne będzie zmniejszony a już na pewno konfigurowalny.

Do rzeczy - ja to widzę tak - zapłon standardowy ustawiony w książkowy sposób - idealnie. Następnie wykonane znaczniki na kole pasowym oznaczające punkt zapłonu, czyli te fabryczne 22,5 stopnia (niech mnie ktoś poprawi jeśli jest inne).

Teraz następuje demontaż standardowego zapłonu i podłączenie mikroprocesorowego. "Na oko" ustawienie przesłony (magnesu) w taki sposób, żeby wzbudzała halla "mniej więcej" na 45 stopni (względnie po zmianie na mniejszy będzie inna wartość) przed GMP. Można to zrobić np. dla pierwszego cylindra - obracamy wałem aż do GMP a później ręcznie cofamy wał o kąt offsetowy (czyli póki co te 45 stopni). Fiksujemy przesłonę w granicznym położeniu wzbudzania halla (do tego mamy 3 kontrolki które obrazują wzbudzenie).

Wkładamy zworkę w odpowiednie miejsce na płytce sterownika, co będzie powodowało uruchomienie trybu wstępnego ustawiania - przejście w tryb stałego wyprzedzenia 22,5 stopnia.

Obudowę aparatu do silnika przykręconą mamy lekko. Podłączamy lampę stroboskopową do pierwszej cewki i uwaga - odpalamy silnik!

Teraz przy pomocy lampy strobo i ręcznego obracania całego aparatu powodujemy zrównanie wcześniej utworzonego znacznika pierwszego cylindra. Tym sposobem, w dynamiczny sposób otrzymamy w rezultacie przesunięcie przesłony o zdefiniowany offset (45 stopni). Wszystko bez żmudnych przeliczeń kąta obrotu wału na skok tłoka w cylindrze i takie tam (co było konieczne w prototypie #1). Fiksujemy obudowę aparatu zapłonowego. Dodatkowo mamy już od ręki dostrojony pierwszy cylinder - teraz kolej na dwa pozostałe:

Przepinamy stroboskop na cylinder drugi, za pomocą manipulatora (opiszę go później) - obracając go lewo/prawo i jednocześnie obserwując znacznik na kole pasowym - znowu doprowadzamy do jego zrównania. Tym sposobem mamy "dostrojony" (na kwestię ewentualnej różnicy w wykorbieniu, bądź niedoskonałości montażu samego halla) zapłon na cylindrze nr 2 - idealne 22,5 stopnia przed GMP. Przepinamy teraz lampę na cylinder 3, manipulatorem przełączamy ustawianie na 3 przerywacz i wykonujemy analogiczna operację.

Teraz wyłączamy silnik, odłączamy manipulator, wyjmujemy zworkę ustawień wstępnych. Po odpaleniu silnika sterownik zacznie już normalnie realizować zmienne wyprzedzenie zgodnie z zaprogramowaną mapą.

manipulator - będzie to podłączany do płytki sterownika, na osobnym przewodzie - enkoder obrotowy (coś jak potencjometr). Ma on możliwość wyczuwalnego (przeskoki) obrotu w lewo/prawo (co będzie odpowiadało powiedzmy przesunięciu wyprzedzenia dla danego cylindra o 0,25 stopnia w lewo/prawo) i możliwość naciśnięcia ośki pokrętła (przełączanie ustawiania cylindra #2 i #3).

Reasumując - wszystkie powyższe operacje mają na celu dokładne ustawienie offsetu sygnału z przerywacza na zadany kąt, uwzględniając przy tym możliwą różnicę wykorbień na wale, czy też nieidealny montaż halli na płytce.

Opisałem się trochę, mam nadzieję, że ktoś to przeczyta i mało tego powie co o tym myśli, a w razie potrzeby poprawi moje rozumowanie :)

Ah, arturromarr zapraszam do dyskusji mailowej na temat schematów i zastosowanych rozwiązań - jestem bardzo chętny do dzielenia się :) Wyślij mi adres na priv.
km nawinięte na licznik | 2023: 22km (stan na 09.04.2023) | 2022: 7806km | 2021: 8580km | 2020: 4797km | 2019: 9730km | 2018: 10870km | 2017: 10505km | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina ;)
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
Awatar użytkownika
Sikor
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1583
Rejestracja: 2005-10-12, 11:37
Lokalizacja: Pruszków
Kontakt:

Post autor: Sikor »

marcin459 pisze:sir, Pełny podziw i szacun dla Ciebie :ok3

Mam takie pytanie. Czy na sterowniku PLC dało by radę zrobić zapłon?
Przecież to co zrobił Sir, to właśnie takie mini PLC, z trzema wejściami i trzema wyjściami...
Trzy cylindry, dwa takty, jeden samochód!
Dwa suwy w miniaturzef
Awatar użytkownika
Magister
-#Stara Gwardia
-#Stara Gwardia
Posty: 4491
Rejestracja: 2007-04-26, 20:00
Lokalizacja: Chełmno
Kontakt:

Post autor: Magister »

Sikor pisze:Przecież to co zrobił Sir, to właśnie takie mini PLC, z trzema wejściami i trzema wyjściami...
Myślałem wykonać coś takiego na PLC na szybkich wyjściach i wejściach. Miałbym tak pełną kontrolę wyprzedzenia zapłonu.
Awatar użytkownika
sir
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 837
Rejestracja: 2007-08-16, 19:19
Lokalizacja: Dębica

Post autor: sir »

Słuchajcie, róbcie sobie sterownik zapłonu nawet na programatorze od pralki, tylko zaprezentujcie później, że to faktycznie działa :) :lol: Ja mogę tylko kibicować. Żart :P

Na PLC (i pralkach) się nie znam i tyle. Co do zapłonu, uprzedzę tylko, że występują tu silne powiązania czasowe, obliczanie w locie wartości wyprzedzeń i w dodatku wybrane akcje muszą być podejmowane w ściśle określonym czasie - odpowiedni system przerwań jest tu niezbędny. Dla przykładu, u mnie podstawa czasu wynosi 25us (1/40000 sekundy) i pewnie jeszcze będę ją zmniejszał...
km nawinięte na licznik | 2023: 22km (stan na 09.04.2023) | 2022: 7806km | 2021: 8580km | 2020: 4797km | 2019: 9730km | 2018: 10870km | 2017: 10505km | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina ;)
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
Awatar użytkownika
Sikor
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1583
Rejestracja: 2005-10-12, 11:37
Lokalizacja: Pruszków
Kontakt:

Post autor: Sikor »

marcin459 pisze:Miałbym tak pełną kontrolę wyprzedzenia zapłonu.
Chodzi Ci o bieżącą kontrolę map?
Trzy cylindry, dwa takty, jeden samochód!
Dwa suwy w miniaturzef
Awatar użytkownika
Grzesław
młody syreniarz
młody syreniarz
Posty: 225
Rejestracja: 2010-05-17, 18:15
Lokalizacja: Płońsk

Post autor: Grzesław »

A co myślicie o wykorzystaniu części od VW? Wyglądają całkiem zachęcająco.
http://www.vwgolf.pl/porady/rozbiorka-a ... plonowego/
Awatar użytkownika
arturromarr
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1633
Rejestracja: 2006-07-03, 14:19
Lokalizacja: Łódź

Post autor: arturromarr »

Dokładnie o takim rozwiązaniu myślałem.
Tyle że w Syrenie musiała by być jedna szczelina i trzy osobne czujniki bo nie ma rozdzielacza zapłonu.
Awatar użytkownika
sir
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 837
Rejestracja: 2007-08-16, 19:19
Lokalizacja: Dębica

Post autor: sir »

Wszystko ładnie, ale ten typ halli (hall + magnes stały w jednej, scalonej obudowie) jest dosyć drogi - rzędu 60zł za sztukę. Może udałoby się odzyskać takie na złomie/szrocie po "dobrych pińądzach" ? Arturromarr dobrze prawi - potrzeba trzech + przesłona z pojedynczą szczeliną - później można dalej kombinować :)
km nawinięte na licznik | 2023: 22km (stan na 09.04.2023) | 2022: 7806km | 2021: 8580km | 2020: 4797km | 2019: 9730km | 2018: 10870km | 2017: 10505km | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina ;)
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
Awatar użytkownika
placikva
Posty: 8
Rejestracja: 2009-09-09, 12:35
Lokalizacja: Radlin

Post autor: placikva »

Można sie wtrącić?? Bo tak na początku mieliśmy małe sprzeczki co do zapłonu ... ale mniejsza z tym.
Temat zapłonu śledze i sam coś kombinuje z zapłonem tylko ze z trzema czujnikami halla i 3 modułami z mz. Nic rewelacyjnego bo stały kąt zapłonu.

A myślał ktoś o zastosowaniu koła pasowego z ząbkami np. opel vw i do tego czujnik położenia wału/prędkości obrotowej?? i zastosowac atmega32?? wtedy więcej funkcji można uzyskać (zapłon,obrotomierz)
Tak myśle czy by nie było prościej ale u mnie z programowaniem kiepsko i nie dam rady
Awatar użytkownika
sir
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 837
Rejestracja: 2007-08-16, 19:19
Lokalizacja: Dębica

Post autor: sir »

Ok, mały UPDATE.

Teraz już wiem, że opłacało się w końcu wstać wcześnie rano w sobotę - założyłem zapłon wersja "beta 2" do Syreny.

Obrazek Obrazek

Co do moich (subiektywnych) odczuć:
- silnik na wolnych obrotach pracuje ciszej, znacznie równiej, da się ustawić niższe obroty biegu jałowego (w zasadzie już bez samego przestawiania gaźnika obroty spadają, ale wiadomo - trzeba będzie dostroić mieszankę do nowego kąta)
- wzrósł moment obrotowy w dolnym zakresie obrotów - szybciej się skarpeta zbiera.

Do minusów muszę zaliczyć zanik "strzelania" z wydechu przy puszczeniu gazu i schodzeniu silnika z obrotów. Bardzo się do tego przyzwyczaiłem w Bielsku i trochę mi tego brakuje...

To takie spostrzeżenia na pierwszy rzut. Chciałem zdążyć przed deszczem i się streszczałem. Stąd też "stroiłem" zapłon jedynie pod pierwszy cylinder (zakładając, że pozostałe są dokładnie co 120stopni). Ogólnie jestem bardzo zadowolony. Wszystko na standardowych cewkach, aż się doczekać nie mogę żeby założyć polonezowskie, niskorezystancyjne :)

Stroboskop ujawnił, że czasem pojedyncza iskra "wylata" i jest trochę za wcześnie. Trzeba będzie jeszcze pogrzebać w programie, żeby znaleźć co za to jakże niepożądane zjawisko odpowiada.

Jak przestanie padać to potestuję coś dalej i może nakręcę jakieś filmiki.
km nawinięte na licznik | 2023: 22km (stan na 09.04.2023) | 2022: 7806km | 2021: 8580km | 2020: 4797km | 2019: 9730km | 2018: 10870km | 2017: 10505km | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina ;)
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
Sokrates
-#Nowy nabytek forum
-#Nowy nabytek forum
Posty: 46
Rejestracja: 2011-06-21, 15:24
Lokalizacja: Wałbrzych

Post autor: Sokrates »

Jak tam testy zapłonu? Jakieś nowości?
Bardzo interesuje mnie ten temat.
Awatar użytkownika
arturromarr
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1633
Rejestracja: 2006-07-03, 14:19
Lokalizacja: Łódź

Post autor: arturromarr »

sir pisze:Do minusów muszę zaliczyć zanik "strzelania" z wydechu przy puszczeniu gazu i schodzeniu silnika z obrotów. Bardzo się do tego przyzwyczaiłem w Bielsku i trochę mi tego brakuje...
A jaki to problem zaprogramować? :)
Po pierwsze masz charakterystyczną pracę silnika a po drugie to moim zdaniem gubienie zapłonu na wolnych czy przy puszczeniu gazu) może wpływać dobrze na twałość silnika poprawiając smarowanie.
Awatar użytkownika
sir
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 837
Rejestracja: 2007-08-16, 19:19
Lokalizacja: Dębica

Post autor: sir »

Nowy prototyp jest nadal w fazie testów. Przejechałem na nim 350km i spisuje się (chociaż wypadałoby napisać - spisywał się) rewelacyjnie. Silnik zdecydowanie wkręca się na wyższe obroty i chodzi bardziej, nie wiem jak to napisać - gładko... Także to już jest to :)

Niestety w ostatni weekend na Spotkaniu Mazowieckich Syreniarzy się uszkodził. Odkręciła się śruba mocująca grzybek z magnesem i zrobił się mały raban w elektronice. Pomijając szczegóły techniczne jak do tego doszło - napiszę wprost - uszkodził się procek, czyli serducho całego modułu. Dzisiaj go wymieniłem i już wszystko działa z powrotem jak należy.

Przy okazji testowania zapłonu u jasia:
Obrazek
odkryłem niewielki błąd programowy dotyczący korekcji wykorbień, który też już poprawiłem.

Co do samego odkręcenia się śruby mocującej - mogłem zrobić w krzywce lewy gwint - zapobiegłoby to odkręcaniu śruby, albo przynajmniej dać podkładkę sprężynującą hehe :fire

Tutaj filmik z dzisiejszego testu "na sucho": http://www.youtube.com/watch?v=Jo0pumbGHV4
Można tam dostrzec zerowe wyprzedzenie do 600obr/min, później stałe 8 stopni do 1000obr/min i później już narastające według krzywej. Ten mój LED strobo powoduje rozmywanie się obrazu przy większych prędkościach...

Dodam, że jestem w trakcie opracowywania "publikacji" z opisem zastosowanych przeze mnie rozwiązań. Będzie tam trochę teorii, przekształceń matematycznych, znajdą się tam schematy mojego zapłonu i wzór płytki oraz wybrane, najistotniejsze szczegóły implementacyjne w języku C. Będzie to publikacja darmowa, ogólnodostępna - w sam raz dla kogoś, kto chce zacząć sam zabawę tego typu (będzie miał dobry punkt zaczepienia) bądź dla kogoś, kto chciałby wiedzieć jak to działa. Może to pomoże coś ruszyć innym konstruktorom i przyspieszyć pracę. Wiadomo, co kilka głów to nie jedna.
arturromarr pisze:A jaki to problem zaprogramować?
Po pierwsze masz charakterystyczną pracę silnika a po drugie to moim zdaniem gubienie zapłonu na wolnych czy przy puszczeniu gazu) może wpływać dobrze na twałość silnika poprawiając smarowanie.
Żaden problem, ale póki co skupiam się na podstawowej funkcjonalności, wodotryski później. Sam chciałem zrobić "opóźnianie zapłonu na życzenie", które powodowałoby strzelanie prosto w wydech :)

Za 2 tygodnie mam zaplanowany wyjazd na Śląsk - 500km - będzie następna okazja do testów. Mam tylko nadzieję, że wyrobię się ze złożeniem zawieszenia, bo mam teraz w rozsypce...
km nawinięte na licznik | 2023: 22km (stan na 09.04.2023) | 2022: 7806km | 2021: 8580km | 2020: 4797km | 2019: 9730km | 2018: 10870km | 2017: 10505km | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina ;)
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
Awatar użytkownika
master
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1040
Rejestracja: 2006-11-15, 18:57
Lokalizacja: a z Pruszkowa

Post autor: master »

Cudnie wygląda Syrena podpięta pod laptopa
Awatar użytkownika
Gieroy
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1850
Rejestracja: 2005-12-24, 21:53
Lokalizacja: W-wa

Post autor: Gieroy »

sir - jezdzisz na cewkach niskooporowych czy fabrycznych?
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
ODPOWIEDZ