Klepanie resoru w warunkach przydomowego warsztatu
- Kozichwost
- -#Youngtimer
- Posty: 1477
- Rejestracja: 2006-04-11, 19:24
- Lokalizacja: Polska
Klepanie resoru w warunkach przydomowego warsztatu
Obieałem fotorelację z hamrowania resora.
Jak resor z samochodu wyjąć – o tym pisze p. Glinka w swojej biblii. Rozbiórka resoru również nie powinna nastręczyć kłopotów.
1. Przygotowanie warsztatu:
Zorganizowałem kawał płyty wiórowej i z jednej jej strony wbiłem gwóźdź. Do gwoździa przywiązałem kawałek sznurka. Miarką budowlaną zmierzyłem 125cm. Zaznaczyłem tą odległość od gwoździa. Przywiązałem do w/w sznurka przymocowanego jednym końcem do gwoździa ołówek, tak, żebym mógł nim narysować łuk o promieniu 1,25 metra. To jest przymiar do pierwszego (najdłuższego) pióra resoru. Taki promień łuku tego pióra dla tylnego resoru podaje p. Glinka.
Tak to wyglądało u mnie.
Fot 1
Pierwsze pióro resoru nasączyłem benzyną estrakcyjną z pędzelka, pozwoliło to zmiękczyć 40-sto letni smar i brud. Następnie wyczyściłem z całego syfu szczotką drucianą.
FOT 2
Następnie wziąłem małą szlifierkę kątową z tarczą do szlifowania z listków papieru ściernego i dokładnie wyczyściłem pióro z całej rdzy, przy okazji zaokrągliłem wszystkie ostre krawędzie. Moje pióra posiadają już duże wżery w związku z czym, aby osiągnąć efekt lustra musiałbym pocienić pióra o ponad milimetr. Wolałem aż tak piór nie osłabiać, całość powierzchni roboczych wyprowadziłem tarczą do błyszczącego metalu z kropkami (wżerami). Dokładnie obejrzałem pióro pod kątem jego uszkodzeń pęknięć itp. Niczego nie znalazłem. Następnie pora przymierzyć pióro do przymiaru
FOT 3
Widać, że nie trzyma kształtu.
Od znajomego dostałem kawał żelastwa, na którym on przez pół życia klepał zarobkowo resory i sprawdzało mu się to wyśmienicie. Jest to element łączący ze sobą dwie szyny kolejowe – w przekroju taki.
FOT 4
Równie dobrze działać powinien dość dużych rozmiarów ceownik. Wziąłem nieduży (mniej niż 1kg) młotek i zacząłem klepać. Uwaga – materiał mojego resoru okazał się szajsowaty i po kilkudziesięciu dość delikatnych puknięciach młotkiem przesuwając pióro po kształtowniku pióro już zmieniło zarys.
FOT 5
Książka podaje tolerancję w promieniu pór 20mm, więc nie ma się co przejmować tym, że chyba troszkę przesadziłem. Przynajmniej resor będzie mógł bezkarnie troszkę siąść.
FOT 6
Następnie całą powierzchnię roboczą pióra pociągnąłem smarem grafitowym z pędzla – nie oszczędzając. Na to położyłem przekładkę i znów nie oszczędzając pociągnałem ją smarem. Polecam założyć w otwór środkowy w piórze włożyć śrubę – fajnie się na niej wszystko centruje.
FOT 7
Analogicznie postępujemy z kolejnymi piórami, rysując na przymiarze łuki o promieniach, jakie podane są dla poszczególnych piór w książce. Na koniec resor złożyłem do kupy, jego powierzchnie boczne zasmarowałem smarem i szczelnie, dokładnie owinąłem dwoma warstwami bandaża elastycznego. Na to pójdzie srebrna power tape – jako zabezpieczenie przed wilgocią i zrobione…
Na jeden resor poszło mi 0,5 kg smaru. Tulejki w resorze nie ruszałem, bo ma przebieg 2 tyś km.
[ Dodano: 2017-02-24, 20:55 ]
Fotek ciąg dalszy
Jak resor z samochodu wyjąć – o tym pisze p. Glinka w swojej biblii. Rozbiórka resoru również nie powinna nastręczyć kłopotów.
1. Przygotowanie warsztatu:
Zorganizowałem kawał płyty wiórowej i z jednej jej strony wbiłem gwóźdź. Do gwoździa przywiązałem kawałek sznurka. Miarką budowlaną zmierzyłem 125cm. Zaznaczyłem tą odległość od gwoździa. Przywiązałem do w/w sznurka przymocowanego jednym końcem do gwoździa ołówek, tak, żebym mógł nim narysować łuk o promieniu 1,25 metra. To jest przymiar do pierwszego (najdłuższego) pióra resoru. Taki promień łuku tego pióra dla tylnego resoru podaje p. Glinka.
Tak to wyglądało u mnie.
Fot 1
Pierwsze pióro resoru nasączyłem benzyną estrakcyjną z pędzelka, pozwoliło to zmiękczyć 40-sto letni smar i brud. Następnie wyczyściłem z całego syfu szczotką drucianą.
FOT 2
Następnie wziąłem małą szlifierkę kątową z tarczą do szlifowania z listków papieru ściernego i dokładnie wyczyściłem pióro z całej rdzy, przy okazji zaokrągliłem wszystkie ostre krawędzie. Moje pióra posiadają już duże wżery w związku z czym, aby osiągnąć efekt lustra musiałbym pocienić pióra o ponad milimetr. Wolałem aż tak piór nie osłabiać, całość powierzchni roboczych wyprowadziłem tarczą do błyszczącego metalu z kropkami (wżerami). Dokładnie obejrzałem pióro pod kątem jego uszkodzeń pęknięć itp. Niczego nie znalazłem. Następnie pora przymierzyć pióro do przymiaru
FOT 3
Widać, że nie trzyma kształtu.
Od znajomego dostałem kawał żelastwa, na którym on przez pół życia klepał zarobkowo resory i sprawdzało mu się to wyśmienicie. Jest to element łączący ze sobą dwie szyny kolejowe – w przekroju taki.
FOT 4
Równie dobrze działać powinien dość dużych rozmiarów ceownik. Wziąłem nieduży (mniej niż 1kg) młotek i zacząłem klepać. Uwaga – materiał mojego resoru okazał się szajsowaty i po kilkudziesięciu dość delikatnych puknięciach młotkiem przesuwając pióro po kształtowniku pióro już zmieniło zarys.
FOT 5
Książka podaje tolerancję w promieniu pór 20mm, więc nie ma się co przejmować tym, że chyba troszkę przesadziłem. Przynajmniej resor będzie mógł bezkarnie troszkę siąść.
FOT 6
Następnie całą powierzchnię roboczą pióra pociągnąłem smarem grafitowym z pędzla – nie oszczędzając. Na to położyłem przekładkę i znów nie oszczędzając pociągnałem ją smarem. Polecam założyć w otwór środkowy w piórze włożyć śrubę – fajnie się na niej wszystko centruje.
FOT 7
Analogicznie postępujemy z kolejnymi piórami, rysując na przymiarze łuki o promieniach, jakie podane są dla poszczególnych piór w książce. Na koniec resor złożyłem do kupy, jego powierzchnie boczne zasmarowałem smarem i szczelnie, dokładnie owinąłem dwoma warstwami bandaża elastycznego. Na to pójdzie srebrna power tape – jako zabezpieczenie przed wilgocią i zrobione…
Na jeden resor poszło mi 0,5 kg smaru. Tulejki w resorze nie ruszałem, bo ma przebieg 2 tyś km.
[ Dodano: 2017-02-24, 20:55 ]
Fotek ciąg dalszy
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- dan_gerous
- -#Nowy nabytek forum
- Posty: 89
- Rejestracja: 2011-01-30, 12:22
- Lokalizacja: Stalowa Wola
Świetna fotorelacja.
Ale jak się za bardzo sklepie tylny resor to końcówka resora nie trafi w ślizg. Ja tak miałem z nowym u siebie. Dospawałem ok 3cm płaskownika do slizgu a dopiero amortyzator trzyma resor w środku. Problem w tym że amortyzator w skrajnym wysunieciu dobija do końca i jak coś puści to buda leci. Ostatecznie płaskownik zostaje jako zabezpieczenie.
Ale jak się za bardzo sklepie tylny resor to końcówka resora nie trafi w ślizg. Ja tak miałem z nowym u siebie. Dospawałem ok 3cm płaskownika do slizgu a dopiero amortyzator trzyma resor w środku. Problem w tym że amortyzator w skrajnym wysunieciu dobija do końca i jak coś puści to buda leci. Ostatecznie płaskownik zostaje jako zabezpieczenie.
- SUPER.DAWID
- -#Weteran
- Posty: 2045
- Rejestracja: 2006-01-17, 20:11
- Lokalizacja: Trzebinia-Małopolska
Osobiści zrezygnował bym z szarej taśmy bo to straszne gu.... Zamienił bym ją na coś innego. Osobiście polecam taśmę DENSO.
NIECH MIXOL BEDZIE Z SYRENIARZAMI
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... 048#189048
Syrena 104 AD 1966r
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... 048#189048
Syrena 104 AD 1966r
- Kozichwost
- -#Youngtimer
- Posty: 1477
- Rejestracja: 2006-04-11, 19:24
- Lokalizacja: Polska
Jak ją kupisz, stawiam ci flaszkę.SUPER.DAWID pisze: Osobiście polecam taśmę DENSO.
Dzisiaj resort założyłem. Po wyklepaniu piór mniej więcej na wymiar z książki minus 20mm, resor dał się bez problemu założyć. Przy maksymalnie opuszczonej osi, na ile tylko pozwalają amortyzatory od Nivy, płetwa w ślizgu siedzi około 1,5 cm. Czyli nie wypadnie nawet, jak syrena oderwie się od ziemi.
Po postawieniu auta na koła tył stoi tak jak powinien
- SUPER.DAWID
- -#Weteran
- Posty: 2045
- Rejestracja: 2006-01-17, 20:11
- Lokalizacja: Trzebinia-Małopolska
To szykuj flaszkę.
Ile sztuk potrzebujesz? Mogę kupić w lokalnym sklepie i Ci wysłać. Lub mogę przesłać link do aukcji.
Ile sztuk potrzebujesz? Mogę kupić w lokalnym sklepie i Ci wysłać. Lub mogę przesłać link do aukcji.
NIECH MIXOL BEDZIE Z SYRENIARZAMI
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... 048#189048
Syrena 104 AD 1966r
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... 048#189048
Syrena 104 AD 1966r
- Kozichwost
- -#Youngtimer
- Posty: 1477
- Rejestracja: 2006-04-11, 19:24
- Lokalizacja: Polska
- Maciej HYsa
- -#Youngtimer
- Posty: 678
- Rejestracja: 2012-07-30, 11:57
- Lokalizacja: Biłgoraj
- Kozichwost
- -#Youngtimer
- Posty: 1477
- Rejestracja: 2006-04-11, 19:24
- Lokalizacja: Polska
- SUPER.DAWID
- -#Weteran
- Posty: 2045
- Rejestracja: 2006-01-17, 20:11
- Lokalizacja: Trzebinia-Małopolska
Na dwa resory trzeba liczyć dwie taśmy, jedna taśma starcza na półtora resoru owiniętego w dół i w górę (nawijam od środka do krawędzi i wracam nawijając w drugą stronę od dołu do środka resoru). Ja stosowałem o szerokości 10cm. Jest też o szerokości 20cm, ale wydaje mi się, że w tym wypadku węższa jest lepsza.
Linki do ogłoszeń:
http://allegro.pl/tasma-b10-typu-denso- ... 39779.html - szer 10cm
http://allegro.pl/tasma-b20-typu-denso- ... 39019.html szer 20cm
Jakby z jakiegoś powodu był problem z zakupem to dajcie znać. W podobnej cenie jest u mnie w lokalnym sklepie, gdzie nie robią wielkich oczu jak pytam o tą taśmę.
Linki do ogłoszeń:
http://allegro.pl/tasma-b10-typu-denso- ... 39779.html - szer 10cm
http://allegro.pl/tasma-b20-typu-denso- ... 39019.html szer 20cm
Jakby z jakiegoś powodu był problem z zakupem to dajcie znać. W podobnej cenie jest u mnie w lokalnym sklepie, gdzie nie robią wielkich oczu jak pytam o tą taśmę.
NIECH MIXOL BEDZIE Z SYRENIARZAMI
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... 048#189048
Syrena 104 AD 1966r
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... 048#189048
Syrena 104 AD 1966r
- Kozichwost
- -#Youngtimer
- Posty: 1477
- Rejestracja: 2006-04-11, 19:24
- Lokalizacja: Polska
- SUPER.DAWID
- -#Weteran
- Posty: 2045
- Rejestracja: 2006-01-17, 20:11
- Lokalizacja: Trzebinia-Małopolska
Spoko kiedyś pewnie będzie okazja wypić. Na razie wystarczy tylko pomagasik.
NIECH MIXOL BEDZIE Z SYRENIARZAMI
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... 048#189048
Syrena 104 AD 1966r
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... 048#189048
Syrena 104 AD 1966r