Polskie przedwojenne samochody
Polskie przedwojenne samochody
Najpierw je wymienię a później postaram się o każdym napisać.
1....CWS ( różne typy).
2....Ralf - Stetysz
3....AS
4....Iradam
5....LS
6....za podpowiedzią Sokoła dopisuję Ursusa
7....wytwórnia nadwozi E. Plage i T. Laśkiewicz w Lublinie. Biuro warszawskie ul. Smolna 23
8....było jaszcze jakieś auto produkowane na kresach ale nie mogę go namierzyć.
Po dotarciu do nowych materiałów muszę dopisać.
9....Mrajski
10...Radwan (Steinhagen,Stransky - prawdopodobnie dwusuwowy, 2cyl, 733ccm prototyp Syreny)
11...Polonia
12...SKAF
13...dopisuję AW..samochód (y?) wykonany na prywatne zamówienie przez Biuro Studiów PZInż.
Montownie
1....W Oświęcimiu sam. Praga
2....W W-wie Citroen
3....W W-wie Fiat
4....jw ul. Wolska Chevrolet GM
5....jw Ford
6...dopisuję:od 1937r Zakłady Mechaniczne Lilpop Rau i Loewenstein, - Buick, Chevrolet, Opel-Kadett.
Spis nie obejmuje ciężarówek, autobusów, ciągników rolniczych i artyleryjskich ani czołgów.
(może później)
Pozdr.
1....CWS ( różne typy).
2....Ralf - Stetysz
3....AS
4....Iradam
5....LS
6....za podpowiedzią Sokoła dopisuję Ursusa
7....wytwórnia nadwozi E. Plage i T. Laśkiewicz w Lublinie. Biuro warszawskie ul. Smolna 23
8....było jaszcze jakieś auto produkowane na kresach ale nie mogę go namierzyć.
Po dotarciu do nowych materiałów muszę dopisać.
9....Mrajski
10...Radwan (Steinhagen,Stransky - prawdopodobnie dwusuwowy, 2cyl, 733ccm prototyp Syreny)
11...Polonia
12...SKAF
13...dopisuję AW..samochód (y?) wykonany na prywatne zamówienie przez Biuro Studiów PZInż.
Montownie
1....W Oświęcimiu sam. Praga
2....W W-wie Citroen
3....W W-wie Fiat
4....jw ul. Wolska Chevrolet GM
5....jw Ford
6...dopisuję:od 1937r Zakłady Mechaniczne Lilpop Rau i Loewenstein, - Buick, Chevrolet, Opel-Kadett.
Spis nie obejmuje ciężarówek, autobusów, ciągników rolniczych i artyleryjskich ani czołgów.
(może później)
Pozdr.
Ostatnio zmieniony 2007-03-09, 11:13 przez Speedmen, łącznie zmieniany 8 razy.
Ironia użyta w miarę nie szkodzi nawet w największych ilościach.
Ja mam tego sporo, musze zerknąc, prowadze coś takiego o motoocyklach, ale to w innym temacie. A możesz jeszcze dopisać Ursusa. Co ciekawe nadwozia do ASa były robione w pomieszczeniu w którym teraz siedze. Mam warsztaty w byłej fabryce karoseri samochodowych i bryczek braci Wegrzeckich. Fajnie nie... bedę miał unikatowe foty Asa tych podwozi, historie itd. Jak bede miał to dam znac. Pozdro.
http://img204.imageshack.us/img204/6813 ... eb4ij7.gif
http://img242.imageshack.us/img242/4875 ... kolpx1.png Syrena - Dobre Bo Polskie !!!
http://img242.imageshack.us/img242/4875 ... kolpx1.png Syrena - Dobre Bo Polskie !!!
- arturromarr
- -#Weteran
- Posty: 1633
- Rejestracja: 2006-07-03, 14:19
- Lokalizacja: Łódź
LS to LuX Sport.
http://img204.imageshack.us/img204/6813 ... eb4ij7.gif
http://img242.imageshack.us/img242/4875 ... kolpx1.png Syrena - Dobre Bo Polskie !!!
http://img242.imageshack.us/img242/4875 ... kolpx1.png Syrena - Dobre Bo Polskie !!!
Może najlepiej od razu http://aba.com.pl/motopol/index.htm
Co do PZInż. 403 Lux-Sport to wrzuciłem materiały, które mam do wątku: http://www.odkrywca-online.com/pokaz_wa ... 497#219497
Nie ma niestety zbyt wiele informacji o tym samochodzie.
Sokół, to rewelacja co piszesz o Asie! Wrzuć może jakieś zdjęcie tego budynku (chociaż oryginału pewnie nie przypomina). Ja znam tylko 3 zdjęcia Asa, w tym jedno podwozia, które załączam. Pochodzi z przedwojennej reklamy w czasopiśmie AUTO.
Nie chcę się wyrywać przed orkiestrę, wątek założył Speedmen więc pewnie ma jakieś ciekawe materiały. W miarę możliwości będę uzupełniał swoimi.
Co do PZInż. 403 Lux-Sport to wrzuciłem materiały, które mam do wątku: http://www.odkrywca-online.com/pokaz_wa ... 497#219497
Nie ma niestety zbyt wiele informacji o tym samochodzie.
Sokół, to rewelacja co piszesz o Asie! Wrzuć może jakieś zdjęcie tego budynku (chociaż oryginału pewnie nie przypomina). Ja znam tylko 3 zdjęcia Asa, w tym jedno podwozia, które załączam. Pochodzi z przedwojennej reklamy w czasopiśmie AUTO.
Nie chcę się wyrywać przed orkiestrę, wątek założył Speedmen więc pewnie ma jakieś ciekawe materiały. W miarę możliwości będę uzupełniał swoimi.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ależ wyrywaj się, please, nie mam kompletnych materiałów ani wyłącznośći na ten temat.pająk pisze:Nie chcę się wyrywać przed orkiestrę, wątek założył Speedmen więc pewnie ma jakieś ciekawe materiały. W miarę możliwości będę uzupełniał swoimi.
Ładna kolorowa reprodukcja Lux Sporta była na znaczkach pocztowych, tego nie mam.
Im więcej informacji tym lepiej.
Pozdr.
Ironia użyta w miarę nie szkodzi nawet w największych ilościach.
No to wrzucam dwa zdjęcia L-S-a, które zrobiłem w Muzeum Techniki plus jedno archiwalne - mało znane, z lewej strony. Pochodzi z atrykułu o tym samochodzie, który został napisany przez red. T. Grabowskiego i był przeznaczony do druku w miesięczniku AUTO we wrześniu 1939. Niestety numer z wiadomych względów nie wyszedł, ocalał z niego tylko ten artykuł, który red. Grabowski schował do kieszeni, ewakuując się z budynku drukarni podczas bombardowania. Tekst został wydrukowany dopiero w 1975 roku w czasopiśmie "Motoryzacja". Fizyczne pozostałości tej konstrukcji to podwozie w Muzeum Techniki oraz dwa silniki, odnalezione w 1978 roku przez bydgoskiego kolekcjonera. Poza tym jedynie kilka zdjęć i (podobno) utrwalony przejazd Lux-Sporta na jednym z filmów z Powstania Warszawskiego.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ruszyliście temat Asa i bardzo dobrze. napisze wszystko co o nim wiem.Sokół pisze:Co ciekawe nadwozia do ASa były robione w pomieszczeniu w którym teraz siedze. Mam warsztaty w byłej fabryce karoseri samochodowych i bryczek braci Wegrzeckich. Fajnie nie... bedę miał unikatowe foty Asa tych podwozi, historie itd. Jak bede miał to dam znac. Pozdro.
Napisałem i coś żem chyba skiepściłem, bo mi sie wyświetla "Możesz tylko zmieniać swoje posty", nie chce mi się pisać od nowa, zalogowałem się i kombinuje dalej.
Ruszyliście temat Asa i bardzo dobrze. Napiszę wszystko co o nim wiem.Sokół pisze:Co ciekawe nadwozia do ASa były robione w pomieszczeniu w którym teraz siedze. Mam warsztaty w byłej fabryce karoseri samochodowych i bryczek braci Wegrzeckich. Fajnie nie... bedę miał unikatowe foty Asa tych podwozi, historie itd. Jak bede miał to dam znac. Pozdro.
As wyglądał jak ówczesna francuska taksówka, takie było założenie twórcy Aleksandra Libermana. Kabina kierowcy a właściwie szofera była otwarta, zupełnie jak w dorożce czy bryczce, przedział pasażerski kryty. Produkcja w W-wie, ulicę pewnie poda Sokół ,w latach 1927-30. W pierwszej serii wyszło 60 szt, w drugiej 80, trzecia zaplanowana na 100 została przerwana przez światowy kryzys gospodarczy.
Cena taksówki As taxi-landaulet wynosiła w roku 1930 11 500 zł.
Zastosowano dwa typy silników.
Pierwszy firmy Chapus-Dornier poj. 990 ccm, dolnozaworowy, czterocylindrowy, moc 17 KM.
Drugi f-my CIME górnozaworowy 1200ccm, moc 24 KM.
Pozdr.
Udało się wysłać.
PS. na wyżej zamieszczonej reklamie jest ul. Srebrna, ja w książkach znalazłem ul. Złotą. Czyżby jakiś alchemik zadziałał?
Ostatnio zmieniony 2007-03-07, 11:55 przez Speedmen, łącznie zmieniany 1 raz.
Ironia użyta w miarę nie szkodzi nawet w największych ilościach.
Z montowni nr 4....jw ul. Wolska Chevrolet GM auto stoi w muzeum w Sielpi - tym samym gdzie odnaleziono Warszawę 210. Modelu nie pamiętam, auto z końcówki lat 30-tych, wyprodukowano w Polsce, jakiś wielki Chevy V8. Do niedawna jeździł, odkupiony od jakiegoś prywaciarza. Kompletny, acz troszkę zaniedbany.
Montownia nr 6
Zakłady mechaniczne Lilpop Rau i Lowenstein SA zostały założone w roku 1820. Mieściły się na Woli pomiędzy ulicami Bema, Gumińską i Ordona. Miały dobrze zorganizowane biuro projektowe, dużą odlewnię, dobrze wyposażony dział obróbki mechanicznej i cieplnej i laboratoria.
Na początku produkowały narzędzia, później główną produkcją były wagony kolejowe, potem lokomotywy elektryczne dla węzła warszawskiego i agregaty prądotwórcze, również silniki wysokoprężne na szwedzkiej licencji Atlas Diesel oraz UWAGA dwusuwowe silniki benzynowe do motopomp.
Od roku 1938 dyr. nacz. był prof. inż. Zygmunt Rytel, dyr. technicznym inż. Mikołaj Gutowski.
Od 1937 w LRL SA montowano:
Buick typ 41 i 90, Chevrolet typ Master Sedan i Imperial Limousine, Opel - Kadett, Olimpia.
Również ciężarowe Chevrolet 131, 157, 155(4,5 tony), również podwozia autobusowe. Produkcja seryjna Ch.157(6 cyl. 3,6 litra 85 KM) miała się rozpocząć w r. 1940.
Pozdr.
Ciężko jest znaleźć materiały, bo komunistyczna cenzura usuwała wszystko co świadczyło by na korzyść przedwojennej Polski, która miała się przedstawiać jako kraj wyzysku, nędzy i prymitywizmu, (ślady tego typu myślenia są do dzisiaj) .
W 1918 roku Polska powstała z trzech różnych zaborów,obowiązywały trzy różne waluty, języki urzędowe, różne ustawodawstwa, (ogrom pracy).
W 1920 roku ,na dodatek, Polska została zmuszona do wygrania poważnej wojny z motłochem bolszewickiej Rosji.
Mimo to w ciągu 20tu lat stała się prężnym państwem, ustabilizowanym, z dużymi perspektywami rozwoju także w polskiej motoryzacji.
Układ Hitler - Stalin to zniszczył.
Porównując dwudziestolecie międzywojenne z ostatnim 17leciem można zauważyć, że postkomuna ( czytaj Waldemara Łysiaka "Salon - Rzeczypospolita kłamców") przeprowadziła działania odwrotne - od uprzemysłowionego kraju do kolonialnego stanowiącego rynek zbytu dla wszelkiego barachła i źródło taniej siły roboczej.
Zakłady mechaniczne Lilpop Rau i Lowenstein SA zostały założone w roku 1820. Mieściły się na Woli pomiędzy ulicami Bema, Gumińską i Ordona. Miały dobrze zorganizowane biuro projektowe, dużą odlewnię, dobrze wyposażony dział obróbki mechanicznej i cieplnej i laboratoria.
Na początku produkowały narzędzia, później główną produkcją były wagony kolejowe, potem lokomotywy elektryczne dla węzła warszawskiego i agregaty prądotwórcze, również silniki wysokoprężne na szwedzkiej licencji Atlas Diesel oraz UWAGA dwusuwowe silniki benzynowe do motopomp.
Od roku 1938 dyr. nacz. był prof. inż. Zygmunt Rytel, dyr. technicznym inż. Mikołaj Gutowski.
Od 1937 w LRL SA montowano:
Buick typ 41 i 90, Chevrolet typ Master Sedan i Imperial Limousine, Opel - Kadett, Olimpia.
Również ciężarowe Chevrolet 131, 157, 155(4,5 tony), również podwozia autobusowe. Produkcja seryjna Ch.157(6 cyl. 3,6 litra 85 KM) miała się rozpocząć w r. 1940.
Pozdr.
Ciężko jest znaleźć materiały, bo komunistyczna cenzura usuwała wszystko co świadczyło by na korzyść przedwojennej Polski, która miała się przedstawiać jako kraj wyzysku, nędzy i prymitywizmu, (ślady tego typu myślenia są do dzisiaj) .
W 1918 roku Polska powstała z trzech różnych zaborów,obowiązywały trzy różne waluty, języki urzędowe, różne ustawodawstwa, (ogrom pracy).
W 1920 roku ,na dodatek, Polska została zmuszona do wygrania poważnej wojny z motłochem bolszewickiej Rosji.
Mimo to w ciągu 20tu lat stała się prężnym państwem, ustabilizowanym, z dużymi perspektywami rozwoju także w polskiej motoryzacji.
Układ Hitler - Stalin to zniszczył.
Porównując dwudziestolecie międzywojenne z ostatnim 17leciem można zauważyć, że postkomuna ( czytaj Waldemara Łysiaka "Salon - Rzeczypospolita kłamców") przeprowadziła działania odwrotne - od uprzemysłowionego kraju do kolonialnego stanowiącego rynek zbytu dla wszelkiego barachła i źródło taniej siły roboczej.
Ironia użyta w miarę nie szkodzi nawet w największych ilościach.
Obowiązywało 7 (słownie: siedem) walut! niemieckie marki okupacyjne, autriackie korony, cztery rodzaje rubli (komusze, carskie, wydawane przez Ober-Ost i rząd tymczasowy) i marka polska. A Grabski dał nam jedną walutę i to powiązana z kursem złota oraz z wartością franka szwajcarskiego - cudo. Aż żal będzie, jak się przechrzcimy na Euro.Speedmen pisze:obowiązywały trzy różne waluty
Sami mieliśmy sporo potknięć, ale faktycznie gdyby nie druga światowa i czerwona zaraza (na ciebie czekamy ..., byś nas od czarnej wybawiła śmierci - kto zna?), mielibyśmy teraz o niebo lepiej. I mówię to bez przyprowadzania tu pana Łysiaka, którego mitomanii nie trawię (choć to oczywiście moje zdanie).
353W '88, 2107 '87