Kąty koł

(rama, zawieszenia, koła)
RADEK1985
-#Junior
-#Junior
Posty: 148
Rejestracja: 2019-03-20, 19:24
Lokalizacja: OSTROŁĘKA

Kąty koł

Post autor: RADEK1985 »

Witam kolegów ostatnio zauważyłem ze w mojej syrenie kąty koł chyba odbiegaja troche od normy koła sa pochylone na zewnątrz probowałem regulować na mimosrodzie tak resora tak jak pisze glinka ale nic to nie daje z tego co czytałem to ma on być na srodku dorzucam foto prosze mi powiedzieć czy w takiej pozycji bedzie dobrze i jak wyregulować te kąty ma ktos jakis pomysł
?

https://www.fotosik.pl/zdjecie/9a28113a2f9e058a

A tak kąt wyglada na foto niby ok ale gołym okiem widać ze krzywo stoi

https://www.fotosik.pl/zdjecie/27ddc26b4c031018
życie jest jak rower nie krecisz nie jedziesz
Awatar użytkownika
necki
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 579
Rejestracja: 2011-05-14, 17:34
Lokalizacja: Chełmno

Post autor: necki »

ta śruba regulacyjna jest po to by na dwóch kołach był ten sam kąt innej regulacji nie ma więc musi być ok
Awatar użytkownika
SyrHarMer
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2516
Rejestracja: 2015-12-29, 18:13
Lokalizacja: Wolsztyn

Post autor: SyrHarMer »

RADEK1985, Sprawdż jeszcze lewą stronę ! Jeżeli stoją symetrycznie to jest OK ! :ok3
Roman roman.bloszyk@gmail.com 799 860 545

KATALOGI CZĘŚCI ZAMIENNYCH
Syrena 100, 101, 102 na płycie CD
Wydanie I 1959r i wydanie II 1962r

KOSZULKI Z NADRUKIEM
Dla Syreniarzy - wszystkie modele i roczniki
i dziewęć pozostałych aut z PRL
RADEK1985
-#Junior
-#Junior
Posty: 148
Rejestracja: 2019-03-20, 19:24
Lokalizacja: OSTROŁĘKA

Post autor: RADEK1985 »

Tak jest drugie kolo jest tez odchylone na zewnątrz wyglada to jak e kamazie kola z tylu tez sa tak odchylone;€ czyli jest dobrze?
życie jest jak rower nie krecisz nie jedziesz
Awatar użytkownika
Gieroy
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1843
Rejestracja: 2005-12-24, 21:53
Lokalizacja: W-wa

Post autor: Gieroy »

jest malinowo jak resor jest sztywny mocno podkuty to będziesz miał pozytyw jak resor miętki to negatyw
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
RADEK1985
-#Junior
-#Junior
Posty: 148
Rejestracja: 2019-03-20, 19:24
Lokalizacja: OSTROŁĘKA

Post autor: RADEK1985 »

No tak przestawilem ten mimosroda ok czyli nie mam czym sie martwic dzieki chlopaki temat do zamkniecia :piwo:
życie jest jak rower nie krecisz nie jedziesz
Awatar użytkownika
SUPER.DAWID
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2045
Rejestracja: 2006-01-17, 20:11
Lokalizacja: Trzebinia-Małopolska

Post autor: SUPER.DAWID »

Jeszcze jedna ważna kwestia. Czy górne sworznie zwrotnicy masz fabryczne czy prywaciarskie na łożyskach?
NIECH MIXOL BEDZIE Z SYRENIARZAMI
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... 048#189048
Syrena 104 AD 1966r
Awatar użytkownika
sereniarz(atom1)
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2467
Rejestracja: 2005-07-28, 23:41
Lokalizacja: z Podlasia
Kontakt:

Post autor: sereniarz(atom1) »

i kolejna sprawa ze ta sruba regulucje sie od razu dwa kola jedno wali na plus drugie na minus ;-)
30 VI 1983 po 30 latach produkcji zaprzestano wytwarzania Syreny ;-(
http://img47.imageshack.us/img47/1990/m ... zy1jb5.jpg
RADEK1985
-#Junior
-#Junior
Posty: 148
Rejestracja: 2019-03-20, 19:24
Lokalizacja: OSTROŁĘKA

Post autor: RADEK1985 »

Mam ori sworznie zwrotnicy
życie jest jak rower nie krecisz nie jedziesz
Awatar użytkownika
Tomasz
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2334
Rejestracja: 2006-11-21, 11:38
Lokalizacja: Bełdów

Post autor: Tomasz »

necki pisze:po to by na dwóch kołach był ten sam kąt
Nie prawda.
Nie da się tak idealnie ustawić z przyczyn fabrycznych (zbyt mały zakres i mała możliwość regulacji w dodatku dwóch stron jednocześnie).
Chociaż cuda się zdarzają...
Jak obie strony ustawicie idealnie co do minuty to proponuję od razu puścić lotka w chybił trafił :D
SyrHarMer pisze: Sprawdż jeszcze lewą stronę ! Jeżeli stoją symetrycznie to jest OK !
Co !? :smiech Nie do końca. j/w ! :lol:
SUPER.DAWID pisze:Jeszcze jedna ważna kwestia. Czy górne sworznie zwrotnicy masz fabryczne czy prywaciarskie na łożyskach?

Słuszna uwaga. :piwo:
sereniarz(atom1) pisze:ta sruba regulucje sie od razu dwa kola jedno wali na plus drugie na minus
Racja. :ok2


Chodzi o to, że w Syrenie reguluje się kąty tak by różnica pomiędzy stronami wynosiła maksymalnie 2 stopnie w pozytywie.
Tj nakazuje Glinka i nie ma tu indywidualnej regulacji kąta dla każdego koła.
Olbrzymią rolę tutaj odgrywają długości sworzni zwrotniczych.
Z Bogiem sprawa, jeśli po obu stronach są te same (orginały lub prywaciarskie zamienniki), bo wtedy "złapie" się to ustawienie dla obu kół w pozytywie zachowując przy tym książkowe ustawienie tzn różnicę max 2 st. pomiędzy stronami lub możliwe (chociaż rzadko), że koła ustawią się nawet i niemal w pionie lub w bardzo delikatnym pozytywie wraz z bardzo małą-wręcz znikomą różnicą pomiędzy stronami.
Gorzej jeśli sworznie obojętnie na której to stronie są "z różnej parafii".
Lub dodatkowo jeszcze ktoś bawił się z długością resora... Wtedy to zaczynają się JAJA... ! :D Czeski film !
Np prawa góra oryginał, dół rzemieślnik. Lewa góra rzemieślnik innego wykonania ( było wiele rodzajów zamienników),a dół rzemieślnik jeszcze innej produkcji.
Do czego zmierzam...
W sytuacji jaką podałem powyżej (każdy sworzeń z innej parafii) sworznie mają różne długości i inaczej po zamontowaniu takich sworzni jest już usytuowana zwrotnica do resora i wahacza co powoduje z automatu zmianę kąta w pozycji wyjściowej ( czyli na zerze - mimośród po środku), choć to akurat jest najmniej istotny aspekt..
Może to doprowadzić do tego, że wtedy np.prawe koło ma mega pozytyw, a lewe mega negatyw. Takie rozbieżności powstałe wskutek zastosowania różnych sworzni czasami w ogóle uniemożliwiają ustawienie kątów dla obu kół nawet z tą różnicą max 2 stopni.

Morał: Stosować po obu stronach te same sworznie (tej samej długości) nie zależnie czy to prywaciarskie czy fabryczne.
Po obu stronach te same!

No chyba, że chce wam się jeszcze walczyć z przedłużaniem bądź skracaniem resora w celu złapania kątów ! :smiech :piwo:

A jest taka możliwość... tak .. i są tacy.. fachofffcy... :smiech

RADEK1985 jeżeli oba koła u Ciebie są w delikatnym pozytywie, a różnica w pochyle dla obu stron nie wynosi powyżej 2st. to zostaw !
Jest ok.
I tak masz już ustawione w skrajnej pozycji na mimośrodzie...


UWAGA, MÓJ BŁĄD! ! !
Książkowa różnica pomiędzy stronami wynosi max 1 stopień ! ! !
Nie 2 tj podałem powyżej !
Ostatnio zmieniony 2020-02-20, 17:21 przez Tomasz, łącznie zmieniany 9 razy.
Awatar użytkownika
sereniarz(atom1)
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2467
Rejestracja: 2005-07-28, 23:41
Lokalizacja: z Podlasia
Kontakt:

Post autor: sereniarz(atom1) »

tyle ze 2 stopnie roznicy to jest praktycznie 2cm wiec bardzo duuuuuuzo! :-)))

ogolnie to syrena i tak i tak pojedzie... aby zbieznosc jakos ogarnac :-)
30 VI 1983 po 30 latach produkcji zaprzestano wytwarzania Syreny ;-(
http://img47.imageshack.us/img47/1990/m ... zy1jb5.jpg
Awatar użytkownika
Tomasz
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2334
Rejestracja: 2006-11-21, 11:38
Lokalizacja: Bełdów

Post autor: Tomasz »

2cm na czym???

Cóż... Jeśli nawet jest gdziekolwiek ale mieści się w tych 2 st. to jest ok tj zapodaje producent.
Wiadomo, że dąży się do tego by podczas regulacji różnica była jak najmniejsza ale z tym wiadomo różnie bywa tym bardziej, że łączny przesuw na mimośrodzie prawo/lewo to max 1.5cm o ile nie 1cm.
Awatar użytkownika
Gieroy
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1843
Rejestracja: 2005-12-24, 21:53
Lokalizacja: W-wa

Post autor: Gieroy »

Tomasz pisze:reguluje się kąty tak by różnica pomiędzy stronami wynosiła maksymalnie 2 stopnie w pozytywie.
Tj nakazuje Glinka

Inżynierze Talarze - piszesz niby dobrze ale bardzo dużo tu niedokładności. W Glince (dużej, ostatnie wydanie) jest wyraźnie napisane że kąt pochylenia kół ma być ok. 1,5 st. i różnca pomiędzy kołami nie powinna przekraczać 1 st.
Skąd wziąłeś te 2 stopnie? - nie wiadomo. Chyba Glinka nie przekazał Ci oralnie jakichś niepublikowanych wiadomości?
Ten temat był już kiedyś i odnalazłem foto które tu wcześniej wrzuciłem. Jest bardzo łatwo zmierzyć przy pomocy domowej roboty pionu pochylenie koła. Jak kąt jest 1,5 st. w pozytywie to różnica pomiędzy górą a dołem jest 13 mm. (mierzone tam gdzie opona jest najgrubsza, to jest ok 500 mm średnicy).
1 st. różnicy który dozwala Glinka odpowiada 9 mm. Czyli jak różnica na dole pomiędzy kołami jest mniejsza niż 9 mm to bolid jest gotowy do jazdy.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
Awatar użytkownika
SUPER.DAWID
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2045
Rejestracja: 2006-01-17, 20:11
Lokalizacja: Trzebinia-Małopolska

Post autor: SUPER.DAWID »

Gieroy - nie do końca się z tobą zgodzę. Konkretniej przyczepię się do łatwości pomiaru kąta koła. O ile w teorii i na rysunku wygląda to bardzo prosto o tyle przy pomiarach na samochodzie już jest to znacznie utrudnione. Np przez podłoże na którym stoi samochód. Jeśli będzie nie równe to obciążenie będzie różne na poszczególne koła. Druga sprawa która będzie nam znacząco zaburzać pomiar to sama felga. Jeśli będzie krzywa (a w syrenach jest to bardzo częste zjawisko) też wpłynie na pomiar. No i najważniejsze ugięcie opony. Nie jesteś w stanie doprowadzić do stanu jaki jest pokazany na rysunku z glinki. Zawsze opona na dole pod wpływem nacisku będzie miej lub bardziej rozpłaszczona, tym bardziej na oponach diagonalnych przy zalecanym przez producenta ciśnieniu. Owszem jesteśmy w stanie to zjawisko zminimalizować pompując znacznie więcej powietrza i mając założone chociażby opony radialne. Ale i tak zawsze będzie jakieś ugięcie. A pomiar rzędu 13mm wcale nie jest takim dużym, żeby to ugięcie można było pominąć.
NIECH MIXOL BEDZIE Z SYRENIARZAMI
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... 048#189048
Syrena 104 AD 1966r
Awatar użytkownika
Wojt
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2041
Rejestracja: 2005-05-02, 12:45
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Wojt »

Ale to wszystko nie ma najmniejszego znaczenia. Regulujemy tak, aby na obu kołach była jak najmniejsza różnica. Nic więcej w tym wozie nie da się ustawić!
...no i poszedł biedaczysko, po szerokim szukać świecie czegoś, co jest bardzo blisko.
ODPOWIEDZ