Stuki w silniku

(silnik, skrzynia)
Awatar użytkownika
pietrekder
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1106
Rejestracja: 2013-06-01, 18:21
Lokalizacja: Chrzanów

Stuki w silniku

Post autor: pietrekder »

Witam
Jakies takie dziwne stuki mi się pojawiły w slniku.
Video z dźwiękiem: https://www.dropbox.com/s/x6bxy7kfdd2z8 ... 4.mp4?dl=0

Ktos może wie co to może być, czy to coś poważnego?
Od razu zaznaczę że pasek klinowy zdjęty, więc prądnica czy pompa nie wchodzi w grę.
Awatar użytkownika
DarioRec
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 617
Rejestracja: 2011-03-04, 19:46
Lokalizacja: 3miasto

Post autor: DarioRec »

Raczej coś poważnego, jak sam zauważyłeś.
A obracałeś wałem przy wykręconych świecach? Jak masz tłoki w GMP to coś słychać?
:Wzrastająca z każdym rokiem liczba samochodów Syrena,...., wymaga przeprowadzenia fachowych zabiegów gwarantujących prawidłowe funkcjonowanie pojazdu"

mgr inż. Zdzisław Glinka
Warszawa, kwiecień 1976 r.
Awatar użytkownika
pietrekder
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1106
Rejestracja: 2013-06-01, 18:21
Lokalizacja: Chrzanów

Post autor: pietrekder »

Jeszcze nic nie rozkręcałem i nie sprawdzałem w środku.
Ale, tutaj dorzucam dłuższy filmik: https://www.dropbox.com/s/abdeo38b9q0xc ... g.mp4?dl=0
Po odpaleniu silnika, tego prawie nie słychać, głośność stuków rośnie dopiero po chwili, pewnie po nabraniu temperatury.
Awatar użytkownika
sir
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 837
Rejestracja: 2007-08-16, 19:19
Lokalizacja: Dębica

Post autor: sir »

Doskonale znam ten dźwięk :) Obstawiam luz na tulejce sworznia tłokowego. Mogła Ci się nawet całkiem wyklepać i sworzeń pracuje bezpośrednio z główką korbowodu z luzem 1mm ;) Miałem to samo. Jak miałeś sporo planowaną głowicę, to tłok może nawet siłą bezwładności po osiągnieciu GMP uderzać w głowicę.

dodatkowe info:

- jeśli stuki występują na obrotach biegu jałowego
- podczas przyspieszania (podczas jazdy, pod obciążeniem) cichną, ogólnie nie słychać ich jak silnik "ciągnie" a zaczyna stukać dopiero jak odejmujesz lekko gazu
- dodatkowo stuki mogą wracać nawet pomimo przyspieszania po przekroczeniu jakiejś tam prędkości

to będzie dokładnie to, co mówię...

U Ciebie już bardzo stuka. Ja z lekkimi stukami jeździłem dalej jakieś 4000km, ale później tulejka całkiem się przemieliła i zaczęło walić jak u Ciebie.

Po rozbiórce silnika ukazał się taki widok (tyle zostało z tulejki):

Obrazek

a luz na sworzniu miałem taki :

https://www.youtube.com/watch?v=WY-Oqhy9llw

Przez ten luz tłok krzywo chodził, dolny pierścień zaczepił o krawędź kanału w bloku, pękł, dodatkowo urwał trochę tłoka. Najlepsze jest to, że na tym silniku wróciłem normalnie do domu 200km i dawał radę, ale stukał przy tym niemiłosiernie.

Przymierzaj się do remontu silnika...
km nawinięte na licznik | 2023: 22km (stan na 09.04.2023) | 2022: 7806km | 2021: 8580km | 2020: 4797km | 2019: 9730km | 2018: 10870km | 2017: 10505km | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina ;)
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
Awatar użytkownika
pietrekder
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1106
Rejestracja: 2013-06-01, 18:21
Lokalizacja: Chrzanów

Post autor: pietrekder »

sir pisze:Przymierzaj się do remontu silnika...
Cooo?! Przecież ten silnik jest świeżo po remoncie :-/ Aż tak szybko się zepsuł?
Chyba że robota była spartaczona :-/
Toś mnie pocieszył :-| No nic, dziś to rozkręcę i zobaczę jak to tam wygląda.
Dokładnie było w nim zrobione:
- wymiana łożysk wału
- wymiana łożysk korbowodów
- dotoczone nowe sworznie tłokowe
- szlif bloku i głowicy
- honowanie cylindrów

Ale zakładam że będzie tak jak mówisz. Silnik który miałem w syrenie w czasie zakupu też tak stukał (video).
Wieczorem powiem co i jak :-)

I właśnie sobie przypomniałem, że zaraz po pierwszych próbach odpalenia, jak tam raz wlałem starej benzyny gdzie było za dużo oleju i nie chciała odpalić, wykręciłem świece. Z ciekawości chciałem zobaczyć jak z nagarem w głowicy i tam paluchem w środku trochę pomacałem, to się jakieś dziwne metaliczne opiłki pojawiły. Wtedy to zignorowałem :-|
Awatar użytkownika
sir
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 837
Rejestracja: 2007-08-16, 19:19
Lokalizacja: Dębica

Post autor: sir »

No tak jak pisałem, znam dokładnie ten dźwięk... dlatego obstawiam tą tulejkę... Aż jestem ciekaw, co Ci wyjdzie po rozbiórce... Może połamałeś pierścienie przy składaniu? Jeździłeś coś na tym silniku, jaki przebieg? Czy tylko 'statycznie' go odpalałeś?

A jak tam z moimi pytaniami, w czasie przyspieszania na drodze stuki znikają?

Jasiowi po generalnym remoncie silnika zaczął stukać po 200km (lekko stukać, nie aż tak jak na Twoim filmie).

Wydaje mi się, że kluczowe jest wykonanie rowków w tej tulejce ( http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... 898#206898 ) bez nich jest gorsze smarowanie i może się tam przycierać
km nawinięte na licznik | 2023: 22km (stan na 09.04.2023) | 2022: 7806km | 2021: 8580km | 2020: 4797km | 2019: 9730km | 2018: 10870km | 2017: 10505km | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina ;)
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
Awatar użytkownika
pietrekder
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1106
Rejestracja: 2013-06-01, 18:21
Lokalizacja: Chrzanów

Post autor: pietrekder »

Dlatego wydaje mi się że to na pewno będzie to o czym mówisz :ok3
Sęk w tym, że przebieg wynosi 0km :-) Tylko parę razy statycznie go odpaliłem na razie, ale to było na krótkie chwile, bo nie było podłączonego jeszcze układu chłodzenia.
Możliwe że w zakładzie gdzie dotaczali nowe tuleje nie zrobili tych rowków :-| Sam jestem ciekaw jak to tam wygląda :-)

[ Dodano: 2015-07-06, 22:15 ]
Ok, silnik zdjety, rozebrany, nawet wyjąłem wał z tłokami i...

I nic. Gładzie cylindrów bardzo ładne, żadnych rys. Dno misy korbowej czyste, żadnych resztek tulei ani nic z tych rzeczy. Luzy... na 1 i 3 tłoku, a dokładnie sworzniach tłkowych i łożyskach korb żadnych luzów. Ale na drugim, w zasadzie tez nie, no może delikatnie dało się wyczuć różnicę że może odrobinę więcej się ten tłok ruszał, ale to na pewno nie było coś takiego jak na filmiku podesłanym przez sir Pierścienie całe, nie połamane, popękane, z rysami czy coś.

Złożyłem silnik, i raz chwilowo jeszcze miałem czas odpalić. Niby mniej słyszałem ten stukot, ale też odpalałem silnik bez żadnego tłumika czy nawet gitary, sam kolektor, więc ciężej było ocenić na słuch.
Świece był trochę poczerniałe, ale nie wydaje mi się aby to mogło mieć taki wpływ. No bo chyba taki stukot to nie jest w przypadku gdy np nie pali na któryś z cylindrów?

Założe silnik na rame, odpale z tłumikami i jeszcze zobaczę, ale póki co nie znalazłem nic podejrzanego :-|
Awatar użytkownika
sir
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 837
Rejestracja: 2007-08-16, 19:19
Lokalizacja: Dębica

Post autor: sir »

No to generalnie dobrze, że nie masz takiego luzu jak ja miałem, ale w sumie silnik masz po remoncie to by się aż taki nie zrobił. Może mimo wszystko stuka ta tulejka/sworzeń na 2-gim garze, albo po rozgrzaniu tłok się rozszerza i stuka sworzeń -- może nie był ciasno spasowany z tłokiem...

Możliwe że to Twoje nagranie trochę przekolorowuje stukot, bo na nim słychać jakby ostro waliło, w rzeczywistości stuka mniej?

Tak jak pisałem jasio po 200km po generalce silnika ma delikatne stukanie/cykanie i też obstawialiśmy tulejkę. Tylko to jest takie delikatne a nie walenie.

Ja po tej mojej awarii zrobiłem również generalkę silnika. Kilka dni temu minął od niej miesiąc, 3000km przebiegu już na nowym silniku zrobione, więc jest już dotarty i nic nie stuka, nic nie puka...

Ciekawi mnie do czego dojdziesz po dalszej diagnostyce.
km nawinięte na licznik | 2023: 22km (stan na 09.04.2023) | 2022: 7806km | 2021: 8580km | 2020: 4797km | 2019: 9730km | 2018: 10870km | 2017: 10505km | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina ;)
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
Awatar użytkownika
mariusz.w06
młody syreniarz
młody syreniarz
Posty: 294
Rejestracja: 2011-11-07, 19:19
Lokalizacja: Mińsk-Maz.

Post autor: mariusz.w06 »

a może to łożysko od aparatu zapłonowego ?
Syrena 105l
Warszawa Garbus 201
WFM
WSK x5
Motorynka M3
SHL m11
MZ ETZ 250

http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... sc&start=0
Awatar użytkownika
pietrekder
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1106
Rejestracja: 2013-06-01, 18:21
Lokalizacja: Chrzanów

Post autor: pietrekder »

Na filmiku może zbyt głośne jest to stukanie, no wiadomo jakie są mikrofony w telefonach, ale mimo wszystko było słychać wyraźnie. Nie wiem, może póki co to zostawię i zobaczę jak się będzie sprawowało podczas jazdy. Ale bardziej mi się nie podobało połączenia korbowodu (2 tłoka) z wałem, na łożysku, niż w okolicach tulei. Ale w sumie, jak luzy są tak minimalne, że sam nie wiem czy to się mieści w granicach tolerancji czy nie, to chyba już musiałby zobaczyć jakiś specjalista na żywo i ocenić.

A łożysko od aparatu? Ja wymieniałem je na nowe. Po założeniu tłumików posłucham jeszcze raz dokładnie, jak to chodzi.

W każdym bądź razie dziękuję za pomoc i sugestie :piwo:
Jędrulo
młody syreniarz
młody syreniarz
Posty: 200
Rejestracja: 2006-04-21, 19:42
Lokalizacja: Strucelserwis Reguły

Post autor: Jędrulo »

Czy sworznie swobodnie, ale bez luzu obracały się w tłokach-powinny. druga rzecz to korba na drugim garze, może być źle problem z łozyskiem. jesli zacznie zarzucać na tym garku swiecę, rozbieraj silnik. nie wiem jaką technologia regenerowali, ale mnie trafił sie kiedyś żle zahartowany z jednej strony czop, sypał opiłkami i zarzucało, przy tym waliło mocno
Mon coeur- deux temp moteur!
Awatar użytkownika
taeda
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1249
Rejestracja: 2005-12-17, 12:12
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: taeda »

Na tulejce nie wykonuje sie rowków w warsztacie takich jak to jest podane w Glince. Tylko przewiercają wiertłem na wylot,a i to zawsze należy sprawdzić.
Rowki robimy ręcznie po odebraniu wału --pilnikiem okrągłym.
Walenie wyraźne pochodzi zwykle z łożysk kulkowych wału , bo łożyska obecnie są oszukane i kupujesz nie wiadomo co. Dlatego po paru odpaleniach już poleciało łożysko--były opiłki przecież .
Wał po regeneracji jest suchy i należy dać sporo oleju Lux na te łożyska kulkowe przed montażem wału do bloku.
Awatar użytkownika
pietrekder
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1106
Rejestracja: 2013-06-01, 18:21
Lokalizacja: Chrzanów

Post autor: pietrekder »

Czyli jak, możliwe że łożyska wału do wymiany? Kurcze no to mi się nie uśmiecha. No wał jest suchy po remoncie, ale w sumie ten olej prędzej czy później się wydmucha, wypłucze, wypali i pozostaje smarowanie mieszankowe. Niby jak odpalamy na świeżo włożonym wale to jest wtedy sucho, ale w sumie długo taki stan nie potrwa. No nie wiem, jak wyjąłem wał, to łożyska trochę szumiały przy obracaniu, ale też jakoś nie bardzo głośno.
Hmm, no to teraz mam do myślenia, co to mogło być :-|
witek88
-#Nowy nabytek forum
-#Nowy nabytek forum
Posty: 50
Rejestracja: 2013-01-26, 18:06
Lokalizacja: Pomorskie

Post autor: witek88 »

Pisałeś że masz dotoczone sworznie w korbowodach, co prawda nie w syrenie ale już kilka razy widziałem popękane sworznie(oryginalne), może to on zawiódł? wada materiału lub coś podobnego.
Awatar użytkownika
taeda
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1249
Rejestracja: 2005-12-17, 12:12
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: taeda »

nie bardzo chwytam, czy ty już ten stukajacy wał wyjąłeś i ogladałeś łożyska kulkowe ? Jesłi tak, i one lekko tylko szumialy, no to nie one są powodem.
Ja miałem taką rzecz kiedyś, że silnik przejechał po remoncie kapitalnym ze 3 kilometry i to delikatnie, i musiałem nagle dojechać szybko do kogoś 8 km po złej drodze. Do tej chwili był cichy i nic nie stukalo. ,Jechałem te 8 km na 2 i 3 biegu bo droga gruntowa.
I po tej jeździe--zaczeły sie stuki. Powodem był sworzeń tłokowy na 1 cylindrze.
I co ?
A nic, nadal stukał a ja jeździłem z tym stukiem. Do dzisiaj nie wymieniłem go.Ale nie bylo opiłków......
ODPOWIEDZ