Jak zamontować w Syrenie hamulce z Lublina.

Czyli konkretne porady, fotorelacje, jak wykonać daną czynność (wymiana krzyżaka, żarówki itp)
Awatar użytkownika
michalalex
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1651
Rejestracja: 2012-03-21, 20:43
Lokalizacja: Okolice Krakowa

Jak zamontować w Syrenie hamulce z Lublina.

Post autor: michalalex »

Dawno temu obiecałem opisać przeróbkę hamulców w Syrenie na hamulce Lublina. Nie jestem pierwszym, który wpadł na ten pomysł. Byłem pod wrażeniem skuteczności hamulców w Syrenie 103 Mikrusiarza. Tam są co prawda założone takie hamulce na cztery koła, ale u siebie z oszczędności ograniczyłem się na razie tylko do kół przednich. Również wielu właścicieli Żuków, Nys i Warszaw instaluje u siebie hamulce z Lublina. Jeżeli chodzi o rozmiar szczęk i średnicę cylinderka, hamulce są identyczne jak w Syrenie. Okładziny obu szczęk są jednakowej długości, inaczej niż w Syrenie. Hamulce te posiadają samoregulację, szczęki są pływające. Ustawiają się samoczynnie w bardzo niewielkiej odległości od bębna, dlatego zaczynają działać nawet po delikatnym naciśnięciu pedału hamulca. Nie ma takiej sytuacji, jaka zdarza się w przypadku oryginalnych hamulców, że z jednej strony już zaczyna hamować, a z drugiej dopiero za jakiś czas i samochód jest ściągany w jedną bądź w drugą stronę.

Pasują wyłącznie hamulce tylne od Lublina I (2,9 t). Hamulce te były też stosowane także w najnowszej generacji Żuka. Hamulce od nowszych Lublinów i Honkerów są szersze, nie pasują.
Jeżeli chodzi o bębny to nie należy kupować bębnów do kompletu z hamulcami!!! Bębny do Lublina I są za szerokie. Należy kupić bębny od starszego Żuka, jednak nie tego starego, który miał bębny identyczne jak w Syrenie. Rant na bębnie musi wnikać do środka tarczy kotwicznej.
Bębny od Syreny mogłyby pasować, ale po drobnych modyfikacjach rantu, trzeba by było oddać do przetaczania.

Cylinderki różnią się średnicą gwintu, chociaż były produkowane przez FSM. Trzeba zrobić jakąś redukcję. Nie jest to zadanie trudne, po prostu najłatwiej wykorzystać części możliwe do kupienia w najbliższym sklepie, dlatego nie będę tego szczegółowo opisywać.

Rozstaw śrub na zwrotnicach jest identyczny jak w Syrenie. Miejsce styku z tarczą kotwiczną powinno być idealnie gładkie, podobnie jak miejsce styku bębna z piastą. Drobne nierówności teoretycznie mogą powodować wibracje.

Należy pamiętać, że części do Żuka i Lublina też nie są rewelacyjnej jakości. Trafiłem na bęben, który co jeden obrót delikatnie szurał. Według Glinki taki szum jest dopuszczalny, ale na drugim kole uzyskałem sytuację, w której nie było żadnego szumu. Co jakiś czas to kontrolowałem i zjawisko się nieznacznie zmieniało z tendencją do zanikania po dotarciu. Na razie na nowych hamulcach przejechałem nie więcej niż 200 km i mogę stwierdzić, że jestem zadowolony. Nie chciałem od razu pisać na forum, żeby sprawdzić ten system. Mogę z czystym sercem polecić to rozwiązanie. Jestem trochę rozczarowany jakością części, ale jednocześnie nie mogę narzekać, bo w przypadku hamulców oryginalnych nie udało mi się uzyskać, aby hamowały dokładnie w tym samym momencie. Na pewno jest to kwestia wprawy, ale nie mając specjalistycznych narzędzi jest to zadanie niezwykle żmudne i po jakimś czasie i tak regulację trzeba przeprowadzić po raz kolejny. Dlatego hamulce z Lublina są niezłym rozwiązaniem. Jestem zwolennikiem oryginału, ale hamulce różnią się bardzo nieznacznie od oryginalnych, z wierzchu prawie w ogóle, a jednak zapewniają o wiele skuteczniejsze hamowanie. We współczesnym ruchu jest to bardzo pomocne. Te argumenty przesądziły o wymianie.

[ Dodano: 2014-03-25, 20:19 ]
Z piastą

[ Dodano: 2014-03-25, 20:19 ]
Cylinderek z FSM

[ Dodano: 2014-03-25, 20:19 ]
Tarcza bez piasty

[ Dodano: 2014-03-25, 20:20 ]
Porównanie z oryginałem

[ Dodano: 2014-03-25, 20:21 ]
Porównanie bębnów
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Syrena 104, Syrena Bosto
Awatar użytkownika
CZESIO1958
-#Stara Gwardia
-#Stara Gwardia
Posty: 4286
Rejestracja: 2009-06-07, 19:20
Lokalizacja: Mysłowice

Post autor: CZESIO1958 »

Byle do przodu :ok3
A hamulec musi byc i tyle. A im lepszy tym
Lepiej :devil3
motomania na luzie
Awatar użytkownika
Jack
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 871
Rejestracja: 2005-07-02, 21:03
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Jack »

rozumiem że ta rozpórka jest od recznego i ona jest zostawiona w spokoju tak żeby zestaw trzymał sie kupy ??

jeżeli na przodzie masz tył to co dać na tył w syrenie ???

taki sam zestaw tylko z odpowiednio przerobionym otworem na tylna os ??

jakie ceny ?
Awatar użytkownika
CZESIO1958
-#Stara Gwardia
-#Stara Gwardia
Posty: 4286
Rejestracja: 2009-06-07, 19:20
Lokalizacja: Mysłowice

Post autor: CZESIO1958 »

Reczny na przod :helm
motomania na luzie
Awatar użytkownika
michalalex
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1651
Rejestracja: 2012-03-21, 20:43
Lokalizacja: Okolice Krakowa

Post autor: michalalex »

Na tył mam zamiar dać takie same. Jeżeli chodzi o mechanizm ręcznego to zostawiłem - skoro na luźnej lince z tyłu nie przeszkadza to dlaczego miałoby się z tyłu coś dziać.

Jeżeli chodzi o ceny to oczywiście kombinowałem, żeby wyszło dość tanio. Jedno kupiłem na allegro, jedno w sklepie w Krakowie, parę gratów dostałem za darmo od Miurusiarza (WIELKIE DZIĘKI!!!). Ale jeżeli ktoś by się chciał za to zabrać w tym momencie, to ten koleś, który wystawia na allegro hamulce w czerwonym podkładzie ma tylko na jedną stronę - przynajmniej tak twierdził, jak z nim rozmawiałem. Może sprowadzić, ale cena kosmiczna. Jest drugi sklep na allegro, który ma to dostępne od ręki, można się potargować, mi sam zaproponował 190 za jedną kompletną tarczę kotwiczną. W żadnym sklepie w Krakowie nie mają tego w ogóle, nawet w specjalistycznym sklepie do Żuka, gdzie można kupić m.in. błotniki do 125p i do Malucha. Właśnie w tym sklepie kupiłem bębny - cena 85 zł za sztukę. Oczywiście rzemiosło. Tak jak pisałem jeden szeleścił, ale ogólnie wyglądają solidniej niż te od Syreny, są cięższe. Poza tym mają dziurki na ściągacz. U mnie akurat w 104 ściągacz był, ale jak ktoś ma 105 to taka zmiana jest na korzyść, bo nie trzeba zbijać bębna, tylko wkręca się śruby i sam schodzi delikatnie.
Syrena 104, Syrena Bosto
Awatar użytkownika
Tomasz
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2334
Rejestracja: 2006-11-21, 11:38
Lokalizacja: Bełdów

Post autor: Tomasz »

michalalex i to mi się podoba ! :) :ok3 ..oby tylko te cylinderki się nie zapowietrzały.. :npowiem

No ale mistrz drugiego planu jest przekozacki.. :smiech :piwo: :piwo: :piwo:
Awatar użytkownika
Gieroy
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1843
Rejestracja: 2005-12-24, 21:53
Lokalizacja: W-wa

Post autor: Gieroy »

Bardzo dobrze opracowany i pożyteczny tutorial. :ok3
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
Awatar użytkownika
syrena104bili
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2021
Rejestracja: 2010-03-14, 15:32
Lokalizacja: Pionki

Post autor: syrena104bili »

Tomasz pisze:michalalex i to mi się podoba ! :) :ok3 ..oby tylko te cylinderki się nie zapowietrzały.. :npowiem

No ale mistrz drugiego planu jest przekozacki.. :smiech :piwo: :piwo: :piwo:



bardzo fajna sprawa , oby więcej takich tematów , mistrz 2 planu?? czyli pniaczek :devil3 :piwo: :ok3


ps , rozumiem że jest to tylna tarcza kotwiczna od lublina ??
Awatar użytkownika
michalalex
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1651
Rejestracja: 2012-03-21, 20:43
Lokalizacja: Okolice Krakowa

Post autor: michalalex »

syrena104bili pisze:ps , rozumiem że jest to tylna tarcza kotwiczna od lublina ??
Pisałem, że tylna.
Mam nadzieję, że tutek się przyda. Bo w tej kwestii najbardziej mylące jest to, że kupuje się kupuje się hamulce do najnowszego Żuka i Lublina, ale bębny do starszego Żuka. Poza tym rozwiewa to wszelkie wątpliwości, czy bębny od Żuka pasują do Syreny.
Syrena 104, Syrena Bosto
Awatar użytkownika
Gieroy
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1843
Rejestracja: 2005-12-24, 21:53
Lokalizacja: W-wa

Post autor: Gieroy »

michalalex pisze:najbardziej mylące jest to, że kupuje się hamulce do najnowszego Żuka i Lublina,
michalalex pisze:Hamulce od nowszych Lublinów i Honkerów są szersze, nie pasują.
Czy tu czasem jedno nie przeczy drugiemu? Ma być w końcu od najnowszego Lublina?
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
jakosek
-#Nowy nabytek forum
-#Nowy nabytek forum
Posty: 81
Rejestracja: 2012-02-28, 21:12
Lokalizacja: Lubartów

Post autor: jakosek »

Najnowszego ŻUKA i NIEnajnowszego Lublina (I i bodajże II wersja 2,9t)
Awatar użytkownika
michalalex
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1651
Rejestracja: 2012-03-21, 20:43
Lokalizacja: Okolice Krakowa

Post autor: michalalex »

Gieroy, przeczytaj dokładnie post. Mają być od najnowszego Żuka, ale nie od najnowszego Lublina. Słowo najnowszy dotyczy Żuka. Logiczne jest, że po najnowszym Żuku był Lublin I.

Żeby dla wszystkich było jasne:

Pasują hamulce od:
Lublina I (2,9 t), które były montowane w Żukach pod sam koniec ich produkcji, dokładnych dat nie znam

Nie pasują hamulce:
Od Lublina II, Lublina III, Honkera. Być może będą pasowały od Tarpana-Honkera z okresu produkcji Lublina I. W razie wątpliwości pytać czy pasują do najnowszego Żuka.

Bębny pasują:
Od Żuka przed wprowadzeniem modernizacji na hamulce z samoregulacją. Można to skojarzyć z pokrętłami regulacyjnymi na cylinderkach w Żuku. Mają mieć wklęsły środek.

Nie pasują bębny:
Od Lublina I i najnowszego Żuka, ponieważ mają płaski środek i są za szerokie.
Oczywiście nie pasują też od Lublina II, Lublina III i od Honkera, bo są jeszcze szersze.
Bębny od Żuka z hamulcami na mimośrody, i od Syreny też nie pasują, chyba, że się zeszlifuje albo tarcze kotwiczne, tam gdzie jest takie wygięcie na dole (prawdopodobnie służące do odprowadzania wody), albo przetoczy rant na bębnach.
Syrena 104, Syrena Bosto
Awatar użytkownika
Gieroy
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1843
Rejestracja: 2005-12-24, 21:53
Lokalizacja: W-wa

Post autor: Gieroy »

michalalex - teraz wszystko jest jasne jak drut - dzięki :ok3 :piwo:
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
abc

Post autor: abc »

a co myślcie o tym, jakby dać na przód tył od lublina (jak w opisie), a na tył też tył od lublina, ale przed nim korektor siły hamowania? (na przewód, który idzie na tylną oś)
http://allegro.pl/korektor-sily-hamowan ... 71830.html
ODPOWIEDZ