POLITYKA PRYWATNOŚCI
www.syrena.nekla.eu FORUM SYRENIARZY
Forum miłośników pozytywnie zakręconych

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Jak zamontować w Syrenie hamulce z Lublina.
Autor Wiadomość
michalalex 
Wyznawca Syren



Pomógł: 22 razy
Dołączył: 21 Mar 2012
Posty: 1651
Skąd: Okolice Krakowa
Wysłany: 2014-03-25, 20:18   Jak zamontować w Syrenie hamulce z Lublina.

Dawno temu obiecałem opisać przeróbkę hamulców w Syrenie na hamulce Lublina. Nie jestem pierwszym, który wpadł na ten pomysł. Byłem pod wrażeniem skuteczności hamulców w Syrenie 103 Mikrusiarza. Tam są co prawda założone takie hamulce na cztery koła, ale u siebie z oszczędności ograniczyłem się na razie tylko do kół przednich. Również wielu właścicieli Żuków, Nys i Warszaw instaluje u siebie hamulce z Lublina. Jeżeli chodzi o rozmiar szczęk i średnicę cylinderka, hamulce są identyczne jak w Syrenie. Okładziny obu szczęk są jednakowej długości, inaczej niż w Syrenie. Hamulce te posiadają samoregulację, szczęki są pływające. Ustawiają się samoczynnie w bardzo niewielkiej odległości od bębna, dlatego zaczynają działać nawet po delikatnym naciśnięciu pedału hamulca. Nie ma takiej sytuacji, jaka zdarza się w przypadku oryginalnych hamulców, że z jednej strony już zaczyna hamować, a z drugiej dopiero za jakiś czas i samochód jest ściągany w jedną bądź w drugą stronę.

Pasują wyłącznie hamulce tylne od Lublina I (2,9 t). Hamulce te były też stosowane także w najnowszej generacji Żuka. Hamulce od nowszych Lublinów i Honkerów są szersze, nie pasują.
Jeżeli chodzi o bębny to nie należy kupować bębnów do kompletu z hamulcami!!! Bębny do Lublina I są za szerokie. Należy kupić bębny od starszego Żuka, jednak nie tego starego, który miał bębny identyczne jak w Syrenie. Rant na bębnie musi wnikać do środka tarczy kotwicznej.
Bębny od Syreny mogłyby pasować, ale po drobnych modyfikacjach rantu, trzeba by było oddać do przetaczania.

Cylinderki różnią się średnicą gwintu, chociaż były produkowane przez FSM. Trzeba zrobić jakąś redukcję. Nie jest to zadanie trudne, po prostu najłatwiej wykorzystać części możliwe do kupienia w najbliższym sklepie, dlatego nie będę tego szczegółowo opisywać.

Rozstaw śrub na zwrotnicach jest identyczny jak w Syrenie. Miejsce styku z tarczą kotwiczną powinno być idealnie gładkie, podobnie jak miejsce styku bębna z piastą. Drobne nierówności teoretycznie mogą powodować wibracje.

Należy pamiętać, że części do Żuka i Lublina też nie są rewelacyjnej jakości. Trafiłem na bęben, który co jeden obrót delikatnie szurał. Według Glinki taki szum jest dopuszczalny, ale na drugim kole uzyskałem sytuację, w której nie było żadnego szumu. Co jakiś czas to kontrolowałem i zjawisko się nieznacznie zmieniało z tendencją do zanikania po dotarciu. Na razie na nowych hamulcach przejechałem nie więcej niż 200 km i mogę stwierdzić, że jestem zadowolony. Nie chciałem od razu pisać na forum, żeby sprawdzić ten system. Mogę z czystym sercem polecić to rozwiązanie. Jestem trochę rozczarowany jakością części, ale jednocześnie nie mogę narzekać, bo w przypadku hamulców oryginalnych nie udało mi się uzyskać, aby hamowały dokładnie w tym samym momencie. Na pewno jest to kwestia wprawy, ale nie mając specjalistycznych narzędzi jest to zadanie niezwykle żmudne i po jakimś czasie i tak regulację trzeba przeprowadzić po raz kolejny. Dlatego hamulce z Lublina są niezłym rozwiązaniem. Jestem zwolennikiem oryginału, ale hamulce różnią się bardzo nieznacznie od oryginalnych, z wierzchu prawie w ogóle, a jednak zapewniają o wiele skuteczniejsze hamowanie. We współczesnym ruchu jest to bardzo pomocne. Te argumenty przesądziły o wymianie.

[ Dodano: 2014-03-25, 20:19 ]
Z piastą

[ Dodano: 2014-03-25, 20:19 ]
Cylinderek z FSM

[ Dodano: 2014-03-25, 20:19 ]
Tarcza bez piasty

[ Dodano: 2014-03-25, 20:20 ]
Porównanie z oryginałem

[ Dodano: 2014-03-25, 20:21 ]
Porównanie bębnów
_________________
Syrena 104, Syrena Bosto
 
CZESIO1958 
motomaniak



Pomógł: 31 razy
Dołączył: 07 Cze 2009
Posty: 4232
Skąd: Mysłowice
Wysłany: 2014-03-25, 20:27   

Byle do przodu :ok3
A hamulec musi byc i tyle. A im lepszy tym
Lepiej :devil3
_________________
motomania na luzie
 
 
Jack 



Pomógł: 26 razy
Dołączył: 02 Lip 2005
Posty: 871
Skąd: Poznań
Wysłany: 2014-03-25, 20:41   

rozumiem że ta rozpórka jest od recznego i ona jest zostawiona w spokoju tak żeby zestaw trzymał sie kupy ??

jeżeli na przodzie masz tył to co dać na tył w syrenie ???

taki sam zestaw tylko z odpowiednio przerobionym otworem na tylna os ??

jakie ceny ?
 
 
CZESIO1958 
motomaniak



Pomógł: 31 razy
Dołączył: 07 Cze 2009
Posty: 4232
Skąd: Mysłowice
Wysłany: 2014-03-26, 18:25   

Reczny na przod :helm
_________________
motomania na luzie
 
 
Lesiu 



Pomógł: 41 razy
Dołączył: 10 Sty 2010
Posty: 2616
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2014-03-26, 19:02   

michalalex, jakie koszty tych części.
_________________
Moje sprzęty :

http://syrena.gminanekla....pic.php?t=10170
http://syrena.gminanekla....pic.php?t=13432

http://syrena.gminanekla....pic.php?t=16604

http://syrena.gminanekla....pic.php?t=16392
 
 
michalalex 
Wyznawca Syren



Pomógł: 22 razy
Dołączył: 21 Mar 2012
Posty: 1651
Skąd: Okolice Krakowa
Wysłany: 2014-03-26, 19:21   

Na tył mam zamiar dać takie same. Jeżeli chodzi o mechanizm ręcznego to zostawiłem - skoro na luźnej lince z tyłu nie przeszkadza to dlaczego miałoby się z tyłu coś dziać.

Jeżeli chodzi o ceny to oczywiście kombinowałem, żeby wyszło dość tanio. Jedno kupiłem na allegro, jedno w sklepie w Krakowie, parę gratów dostałem za darmo od Miurusiarza (WIELKIE DZIĘKI!!!). Ale jeżeli ktoś by się chciał za to zabrać w tym momencie, to ten koleś, który wystawia na allegro hamulce w czerwonym podkładzie ma tylko na jedną stronę - przynajmniej tak twierdził, jak z nim rozmawiałem. Może sprowadzić, ale cena kosmiczna. Jest drugi sklep na allegro, który ma to dostępne od ręki, można się potargować, mi sam zaproponował 190 za jedną kompletną tarczę kotwiczną. W żadnym sklepie w Krakowie nie mają tego w ogóle, nawet w specjalistycznym sklepie do Żuka, gdzie można kupić m.in. błotniki do 125p i do Malucha. Właśnie w tym sklepie kupiłem bębny - cena 85 zł za sztukę. Oczywiście rzemiosło. Tak jak pisałem jeden szeleścił, ale ogólnie wyglądają solidniej niż te od Syreny, są cięższe. Poza tym mają dziurki na ściągacz. U mnie akurat w 104 ściągacz był, ale jak ktoś ma 105 to taka zmiana jest na korzyść, bo nie trzeba zbijać bębna, tylko wkręca się śruby i sam schodzi delikatnie.
_________________
Syrena 104, Syrena Bosto
 
Tomasz 
inż. A.Talar



Pomógł: 21 razy
Dołączył: 21 Lis 2006
Posty: 2334
Skąd: Bełdów
Wysłany: 2014-03-26, 22:20   

michalalex i to mi się podoba ! :) :ok3 ..oby tylko te cylinderki się nie zapowietrzały.. :npowiem

No ale mistrz drugiego planu jest przekozacki.. :smiech :piwo: :piwo: :piwo:
_________________
"Lecz we mnie zostało coś z tamtych lat..."

http://syrena.gminanekla....der=asc&start=0
 
Gieroy 



Pomógł: 30 razy
Dołączył: 24 Gru 2005
Posty: 1770
Skąd: W-wa
Wysłany: 2014-03-27, 02:38   

Bardzo dobrze opracowany i pożyteczny tutorial. :ok3
_________________
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
 
syrena104bili 
szczepan



Pomógł: 21 razy
Dołączył: 14 Mar 2010
Posty: 2021
Skąd: Pionki
Wysłany: 2014-03-27, 09:20   

Tomasz napisał/a:
michalalex i to mi się podoba ! :) :ok3 ..oby tylko te cylinderki się nie zapowietrzały.. :npowiem

No ale mistrz drugiego planu jest przekozacki.. :smiech :piwo: :piwo: :piwo:



bardzo fajna sprawa , oby więcej takich tematów , mistrz 2 planu?? czyli pniaczek :devil3 :piwo: :ok3


ps , rozumiem że jest to tylna tarcza kotwiczna od lublina ??
_________________
syrena 104 1972r - http://syrena.nekla.pl/forum/viewtopic.php?t=11318 ,syrena 105l 1977r - http://syrena.nekla.pl/forum/viewtopic.php?t=12229 , syrena 105l 1976r- http://syrena.gminanekla....pic.php?t=13220 , komar 2320 1971r ,
 
 
michalalex 
Wyznawca Syren



Pomógł: 22 razy
Dołączył: 21 Mar 2012
Posty: 1651
Skąd: Okolice Krakowa
Wysłany: 2014-03-27, 18:58   

syrena104bili napisał/a:
ps , rozumiem że jest to tylna tarcza kotwiczna od lublina ??
Pisałem, że tylna.
Mam nadzieję, że tutek się przyda. Bo w tej kwestii najbardziej mylące jest to, że kupuje się kupuje się hamulce do najnowszego Żuka i Lublina, ale bębny do starszego Żuka. Poza tym rozwiewa to wszelkie wątpliwości, czy bębny od Żuka pasują do Syreny.
_________________
Syrena 104, Syrena Bosto
 
Gieroy 



Pomógł: 30 razy
Dołączył: 24 Gru 2005
Posty: 1770
Skąd: W-wa
Wysłany: 2014-03-27, 19:16   

michalalex napisał/a:
najbardziej mylące jest to, że kupuje się hamulce do najnowszego Żuka i Lublina,

michalalex napisał/a:
Hamulce od nowszych Lublinów i Honkerów są szersze, nie pasują.

Czy tu czasem jedno nie przeczy drugiemu? Ma być w końcu od najnowszego Lublina?
_________________
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
 
jakosek 


Dołączył: 28 Lut 2012
Posty: 81
Skąd: Lubartów
Wysłany: 2014-03-27, 20:40   

Najnowszego ŻUKA i NIEnajnowszego Lublina (I i bodajże II wersja 2,9t)
 
michalalex 
Wyznawca Syren



Pomógł: 22 razy
Dołączył: 21 Mar 2012
Posty: 1651
Skąd: Okolice Krakowa
Wysłany: 2014-03-27, 20:40   

Gieroy, przeczytaj dokładnie post. Mają być od najnowszego Żuka, ale nie od najnowszego Lublina. Słowo najnowszy dotyczy Żuka. Logiczne jest, że po najnowszym Żuku był Lublin I.

Żeby dla wszystkich było jasne:

Pasują hamulce od:
Lublina I (2,9 t), które były montowane w Żukach pod sam koniec ich produkcji, dokładnych dat nie znam

Nie pasują hamulce:
Od Lublina II, Lublina III, Honkera. Być może będą pasowały od Tarpana-Honkera z okresu produkcji Lublina I. W razie wątpliwości pytać czy pasują do najnowszego Żuka.

Bębny pasują:
Od Żuka przed wprowadzeniem modernizacji na hamulce z samoregulacją. Można to skojarzyć z pokrętłami regulacyjnymi na cylinderkach w Żuku. Mają mieć wklęsły środek.

Nie pasują bębny:
Od Lublina I i najnowszego Żuka, ponieważ mają płaski środek i są za szerokie.
Oczywiście nie pasują też od Lublina II, Lublina III i od Honkera, bo są jeszcze szersze.
Bębny od Żuka z hamulcami na mimośrody, i od Syreny też nie pasują, chyba, że się zeszlifuje albo tarcze kotwiczne, tam gdzie jest takie wygięcie na dole (prawdopodobnie służące do odprowadzania wody), albo przetoczy rant na bębnach.
_________________
Syrena 104, Syrena Bosto
 
Gieroy 



Pomógł: 30 razy
Dołączył: 24 Gru 2005
Posty: 1770
Skąd: W-wa
Wysłany: 2014-03-28, 01:21   

michalalex - teraz wszystko jest jasne jak drut - dzięki :ok3 :piwo:
_________________
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
 
abc
[Usunięty]

Wysłany: 2015-04-26, 13:11   

a co myślcie o tym, jakby dać na przód tył od lublina (jak w opisie), a na tył też tył od lublina, ale przed nim korektor siły hamowania? (na przewód, który idzie na tylną oś)
http://allegro.pl/korekto...5280371830.html
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Acid v 0.4 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne fixing Program do sklepu

Szybki dostęp:
www.syrena.nekla.pl www.syrenabielsko.pl syrenalaminat.prv.pl fsomoto.xip.pl fsoautoklub.pl fsocarteam.xip.pl www.syrenki.friko.pl aparatos.prv.pl www.syrenki.prv.pl www.jaro19.prv.pl www.syrenka.frankiego.prv.pl syrena.warszawa.pl www.syrena.republika.pl Forum Klubu Wartburga Forum Polskiej Motoryzacji Ocalmy wspomnienia Portal Miłośników Pojazdów Zabytkowych
REKLAMA

samochody zabytkowe

BANERY