Warszawa Ghia - w końcu ją można zobaczyć!

Materiały i informacje historyczne. Zmiany w czasie produkcji, identyfikacja części, detali,roczników, pytania o oryginalność.

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
stabby
-#Nowy nabytek forum
-#Nowy nabytek forum
Posty: 60
Rejestracja: 2011-04-19, 18:19
Lokalizacja: Sopot
Kontakt:

Warszawa Ghia - w końcu ją można zobaczyć!

Post autor: stabby »

Daaaawno mnie tu nie było, jakoś tak od czasu niesmaku, którym skończył się temat Syreny Sport. W imieniu Michała Szymkowiaka, który przeprowadził skrupulatne międzynarodowe śledztwo ws. Warszawy Ghia i Fundacji im. prof. Cezarego Nawrota, która go do tego zainspirowała i dzielnie mu kibicowała z coraz bardziej opadniętymi szczękami jest mi niezmiernie miło pokazać Wam drodzy forumowicze jedno z 9-ciu fabrycznych zdjęć jednej z Warszaw z włoskiej Carrozzerii Ghia. Wszystkie zdjęcia w najbliższym ClassicAuto a w ciągu lipca również stopniowo u nas na profilu fb :)

Obrazek

więcej informacji tu: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=647702288591458
Z kraju: Grupa suwalskich inżynierów skonstruowała jednokołowy samochód. Na razie samochód nie jeździ.
(c) NTDO, Pr. III P.R.

http://www.facebook.com/Syrena.Sport.Rekonstrukcja
http://www.syrenasport.eu
Fundacja im. prof. Cezarego Nawrota
_
Awatar użytkownika
arturromarr
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1633
Rejestracja: 2006-07-03, 14:19
Lokalizacja: Łódź

Post autor: arturromarr »

Chyba największa rewelacja od czasu odnalezienia filmu ze Sportem w naszym moto-prl światku.
Gratuluję "śledczym" udanych poszukiwań. Zdaje się, że jestem małej wiary bo tak do końca nie wierzyłem, że uda się dotrzeć do tak skrywanych zdjęć.
Awatar użytkownika
Tomasz
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2334
Rejestracja: 2006-11-21, 11:38
Lokalizacja: Bełdów

Post autor: Tomasz »

O ku..a..! o_O Czyżby kołpaki miała tj. SS .. ??!
Awatar użytkownika
stabby
-#Nowy nabytek forum
-#Nowy nabytek forum
Posty: 60
Rejestracja: 2011-04-19, 18:19
Lokalizacja: Sopot
Kontakt:

Post autor: stabby »

No pewnie! Kołpaki zostały po niewielkim liftingu "przeszczepione" do Syreny Sport właśnie z jednego z dwóch prototypów wykonanych przez Ghię. Bo ze zdjęć niezbicie wynika, że były dwa :) berlina i giardinetta. Mała zagadka - co we włoskiej nomenklaturze motoryzacyjnej oznacza to drugie określenie?
Z kraju: Grupa suwalskich inżynierów skonstruowała jednokołowy samochód. Na razie samochód nie jeździ.
(c) NTDO, Pr. III P.R.

http://www.facebook.com/Syrena.Sport.Rekonstrukcja
http://www.syrenasport.eu
Fundacja im. prof. Cezarego Nawrota
_
Awatar użytkownika
szymoniec
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 428
Rejestracja: 2007-02-27, 19:28
Lokalizacja: Łękołody

Post autor: szymoniec »

kombi
Awatar użytkownika
Mateusz
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2377
Rejestracja: 2005-11-21, 10:55
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Mateusz »

Moim zdaniem najważniejsze wydarzenie w tym roku jeśli chodzi o polskie powojenne auta. Duże brawa dla śledczych.
Maciekb
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 643
Rejestracja: 2012-04-19, 17:36
Lokalizacja: Zagnańsk

Post autor: Maciekb »

czym to auto było napędzane M-20, S-21 ?
Polski Fiat 125p '72
ZAZ Zaporożec 968 '77
FSO Syrena 104 '69
FSM Syrena 105 '73
FSC Star 3W200-803 '80
Wartburg 1.3 '90
Renault Safrane 3.0 RXE '94
Fiat Seicento 900 SX '99
Awatar użytkownika
stabby
-#Nowy nabytek forum
-#Nowy nabytek forum
Posty: 60
Rejestracja: 2011-04-19, 18:19
Lokalizacja: Sopot
Kontakt:

Post autor: stabby »

Do okarosowania w Ghii wysłano dwa kompletne podwozia z silnikami dolnozaworowymi. Te dwa prototypy były więc dolnozaworowe. Jednak założenie FSO było takie, ze nowy model Warszawy w wersji seryjnej będzie już górnozaworowy - równolegle trwały prace nad S-21. Jest ciekawą rzeczą, że na znanej grafice - wizji artystycznej samochodu, popełnionej zapewne przez projektanta w początkowej fazie prac nad bryłą, na znanych z literatury zdjęciach modelu i na modelu odnalezionym przez ClassicAuto w magazynach Muzeum Techniki (najprawdopodobniej innym niż ten ze zdjęć) na masce występuje bardzo wydatne załamanie w poprzek klapy silnika. Na powyższym zdjęciu widać już tylko subtelny ślad tego załamania, na masce berliny nie ma go wcale. Mam taką roboczą teorię, że na początku prac w Ghii nie była jeszcze zupełnie znana wysokość S-21, wiadomo tylko było, że będzie wyższy od silnika dolnozaworowego. Stąd designer "ubezpieczył się" tym załamaniem i potem, gdy zapewne skrystalizowały się gabaryty silnika, zniwelował to przełamanie bryły. Jak koleżanki i koledzy sądzicie? Ma to sens?
Poniżej poglądowo wspomniana grafika, zdjęcia i model z MT
Obrazek
Obrazek
Z kraju: Grupa suwalskich inżynierów skonstruowała jednokołowy samochód. Na razie samochód nie jeździ.
(c) NTDO, Pr. III P.R.

http://www.facebook.com/Syrena.Sport.Rekonstrukcja
http://www.syrenasport.eu
Fundacja im. prof. Cezarego Nawrota
_
Awatar użytkownika
aelfric
-#Nowy nabytek forum
-#Nowy nabytek forum
Posty: 95
Rejestracja: 2009-12-10, 19:37
Lokalizacja: Bruksela

Post autor: aelfric »

Jako sprawca tego zamieszania i szczęśiwy znalazca zdjęć, mogę powiedzieć tylko: cieszę się ze się udało :D

Kiedy wszystkie zdjęcia będa już dostepne, będzie jeszcze co robić. Udało mi się określić pochodzenie większości elementów użytych w prototypach Ghii, ale pozostanie do wyjaśnienia np. kwestia prawego zegara, i jeszcze ze 2-3 inne sprawy. Do szczegółów wrócę niedługo.

I pytanie z innej beczki - czy znacie jakieś forum typowo miłośników Warszaw, we wszystkich postaciach? Które z nich jest najważniejsze?

z pozdrowieniami

Michał - Aelfric
E’ la piu bella vettura costruita oltre cortina.
Awatar użytkownika
stabby
-#Nowy nabytek forum
-#Nowy nabytek forum
Posty: 60
Rejestracja: 2011-04-19, 18:19
Lokalizacja: Sopot
Kontakt:

Post autor: stabby »

Oj, oj Michał :P
Zgrzeszyłeś :P
TO jest najważniejsze forum :D
Ale chyba Ci wybaczy :P
Z kraju: Grupa suwalskich inżynierów skonstruowała jednokołowy samochód. Na razie samochód nie jeździ.
(c) NTDO, Pr. III P.R.

http://www.facebook.com/Syrena.Sport.Rekonstrukcja
http://www.syrenasport.eu
Fundacja im. prof. Cezarego Nawrota
_
Awatar użytkownika
aelfric
-#Nowy nabytek forum
-#Nowy nabytek forum
Posty: 95
Rejestracja: 2009-12-10, 19:37
Lokalizacja: Bruksela

Post autor: aelfric »

stabby pisze:Oj, oj Michał :P
Zgrzeszyłeś :P
TO jest najważniejsze forum :D
Ale chyba Ci wybaczy :P

Aj, czerwony się robię! Pardon, nie orientuję się, zarobiony jestem ;-)
Czyli cały czas byłem na TYM najważniejszym :-D
E’ la piu bella vettura costruita oltre cortina.
Awatar użytkownika
stabby
-#Nowy nabytek forum
-#Nowy nabytek forum
Posty: 60
Rejestracja: 2011-04-19, 18:19
Lokalizacja: Sopot
Kontakt:

Post autor: stabby »

Kain pisze:widzisz Stasiu jaka zajawka
_________________
facebook - powiadomienia: Stanisław Balicki subskrybuje Twoje publiczne zmiany statusu. :)
ten troll jest niezniszczalny... :fire
Z kraju: Grupa suwalskich inżynierów skonstruowała jednokołowy samochód. Na razie samochód nie jeździ.
(c) NTDO, Pr. III P.R.

http://www.facebook.com/Syrena.Sport.Rekonstrukcja
http://www.syrenasport.eu
Fundacja im. prof. Cezarego Nawrota
_
Awatar użytkownika
marcinm
-#Nowy nabytek forum
-#Nowy nabytek forum
Posty: 99
Rejestracja: 2011-04-18, 01:00
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: marcinm »

Historia z poszukiwaniami warszaw ghia jest na prawdę niesamowita.
Zaczęliśmy szukać informacji z Michałem ponad rok temu, a wcześniej jeszcze próbowałem robić to sam.
Michał przejął sprawę i to jemu należy się cały splendor i chwała.
Mogę Wam powiedzieć, że otrzymując od niego nowe sensacyjne wiadomości, po kontaktach ze sławnymi ludźmi ze świata motoryzacyjnego designu (przez OGROMNE Ś) im więcej ich było tym bardziej fantastyczne i nie realne się to wydawało...
Kawał roboty.
Kawał historii, no ale najważniejsze: Udało się!

A zaczęło się od klamek...

Wielkie dzięki dla ludzi z forum.
Po dziwnych dziejach wątku o Syrenie Sport wielu z Was utrzymywało z nami kontakt.
Dzięki temu znajdują się tacy ludzie jak Michał, którzy pomagają i dzięki temu udaje się robić rzeczy na prawdę wspaniałe.

Pozdr.
Marcin
Awatar użytkownika
KIEROWCA
-#Stara Gwardia
-#Stara Gwardia
Posty: 4555
Rejestracja: 2005-02-24, 23:43
Lokalizacja: PRL
Kontakt:

Post autor: KIEROWCA »

aelfric pisze:I pytanie z innej beczki - czy znacie jakieś forum typowo miłośników Warszaw, we wszystkich postaciach? Które z nich jest najważniejsze
===Oczywiście fpm.onmoto.pl ====> zgłoś się do kol. "MARKHEIM" :ok3

Chociaż jestem pełen uznania jeśli chodzi o upór i wytrwałość z jaką zgłębiany jest temat w.w. pojazdów to mimo wszystko cieszę się, że FSO nie uruchomiła produkcji seryjnej.
Niestety ale był to samochód drogi w wytwarzaniu jak i pozbawiony możliwości dalszego rozwoju. Już na pierwszy rzut oka rzuca się w oczy kalka amerykańskiego stylu z połowy lat 50 jak i francuskich Peugeotów. Zarówno tego typu nadwozie jak i klasycznej Warszawiny wyglądałoby w erze kanciastych samochodów a'la 125p archaicznie. Z pewnością z biegiem czasu pojawiłaby się jakaś modernizacja w postaci klamek kasetowych czy przodu w stylu Zastavy/Skody 105. Wtedy być może dotrwałaby do powiedzmy 78 roku ====w co jednak wątpię.
W gruncie rzeczy nie był to przecież nowy pojazd tylko [podobnie jak w przypadku oryginału] pięknie zamaskowana technika Forda A znanego także jako GAZ-5.
Można odnieść wrażenie, że ekipa FSO trochę się pośpieszyła w wyniku czego znowu wylądowaliśmy z nadwoziem z minionej dekady w stosunku do reszty świata. O ile bowiem w latach 50 panowała moda na ciężkie masywne czołgi z wysoko poprowadzoną linią błotników pokroju Chevroleta Bel Air czy Warszawy to mniej więcej od '61 zaczęła się era płaskich kanciastych samochodów z czterema reflektorami głównymi. Styl ten obowiązywał przez następne 30 lat. Wystarczy wymienić chociażby Chevroleta Corvair, Forda Falcona, Mustanga, Dużego Fiata, Renault, Golfa.
To by było na tyle.

P.S. Niedawno czytałem artykół właśnie nt. Warszawy Ghia w którym zostały wyszczególnione m.in koszty opracowania prototypów.

Pozdrawiam :piwo:
::::Poradnik kompleksowej wiedzy syrenkowej ==UZUPEŁNIENIE GLINKI::::
===> http://chomikuj.pl/mariuszw2145/SYRENA <=== :dresiarz
::::Najljepsze jest nalanie do pełna w progi łoju baraniego na gorąco::::
Awatar użytkownika
Mateusz
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2377
Rejestracja: 2005-11-21, 10:55
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Mateusz »

Na forum lowrider.pl jest dosyć aktywna część poświęcona warszawom.
ODPOWIEDZ