Warszawa Ghia - w końcu ją można zobaczyć!

Materiały i informacje historyczne. Zmiany w czasie produkcji, identyfikacja części, detali,roczników, pytania o oryginalność.

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
michalalex
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1651
Rejestracja: 2012-03-21, 20:43
Lokalizacja: Okolice Krakowa

Post autor: michalalex »

Wystarczyłoby obniżyć podatki, wprowadzić równe prawa dla wszystkich podmiotów na rynku, pozamykać złodziei i POpaprańców do więzienia i od razu ruszyłaby gospodarka. Z czasem odnowiłby się przemysł samochodowy. Pewnie zaczęłoby się od jakiejś licencji, ale jak byłaby fabryka, technologia i przede wszystkim widoki na przyszłość zaczęłyby powstawać polskie konstrukcje.
W Polsce nie ma prawdziwego kapitalizmu od ponad 100 lat i ludzie już zapomnieli co to oznacza. Wszędzie tylko komuchy, pederaści, lewacy zieloni i inna hołota, która sprowadza do swoich krajów Arabów, żeby za nich pracowali. Ale Arabowie też nie głupi, mnożą się jak króliki i kiedy zyskają przewagę liczebną wprowadzą własne prawa, a z lewactwa zrobią niewolników.
Syrena 104, Syrena Bosto
Maciekb
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 643
Rejestracja: 2012-04-19, 17:36
Lokalizacja: Zagnańsk

Post autor: Maciekb »

Edward Gierek żadnych arabów nie sprowadzał, to był wielki człowiek, którego Polacy nie docenili, gdyby nasz naród kochany zamiast kraść i strajkować wykazał choć odrobinę zrozumienia wobec władz PRL to projekt budowy drugiej Polski udał by się całkowicie.
Polski Fiat 125p '72
ZAZ Zaporożec 968 '77
FSO Syrena 104 '69
FSM Syrena 105 '73
FSC Star 3W200-803 '80
Wartburg 1.3 '90
Renault Safrane 3.0 RXE '94
Fiat Seicento 900 SX '99
Awatar użytkownika
Magister
-#Stara Gwardia
-#Stara Gwardia
Posty: 4491
Rejestracja: 2007-04-26, 20:00
Lokalizacja: Chełmno
Kontakt:

Post autor: Magister »

Maciekb pisze:Edward Gierek żadnych arabów nie sprowadzał, to był wielki człowiek, którego Polacy nie docenili, gdyby nasz naród kochany zamiast kraść i strajkować wykazał choć odrobinę zrozumienia wobec władz PRL to projekt budowy drugiej Polski udał by się całkowicie.
:ok3
Awatar użytkownika
stabby
-#Nowy nabytek forum
-#Nowy nabytek forum
Posty: 60
Rejestracja: 2011-04-19, 18:19
Lokalizacja: Sopot
Kontakt:

Post autor: stabby »

Delikatnie wracając do tematu... :)
Michał Szymkowiak przygotował też bardzo wnikliwą analizę detali zastosowanych we włoskim projekcie. Na tę analizę nie było miejsca w i tak już bardzo obszernym materiale w ClassicAuto a szkoda, bo w całej tej galanterii samochodowej widać pracę studia designerskiego "od kuchni". Zadziwiająco wiele elementów pochodzi zarówno z seryjnych włoskich samochodów, i to z bardzo różnych półek cenowych, jak i z koncepcyjnych "one offów" Ghii. Warszawa ma w detailingu bardzo wiele wspólnego np. z ekstrawaganckim Dualem Ghia powstającym niemal w tym samym czasie. Osobiście nie spodziewałem się, że wspólna galanteria miała, obok generalnego stylu, tak wielkie znaczenie w spójności i rozpoznawalności pochodzenia aut z turyńskiej carrozzerii.

Całość z opisami tutaj:
www.facebook.com/media/set/?set=a.67051 ... 2361996455

Kilka przykładów:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Z kraju: Grupa suwalskich inżynierów skonstruowała jednokołowy samochód. Na razie samochód nie jeździ.
(c) NTDO, Pr. III P.R.

http://www.facebook.com/Syrena.Sport.Rekonstrukcja
http://www.syrenasport.eu
Fundacja im. prof. Cezarego Nawrota
_
Awatar użytkownika
aelfric
-#Nowy nabytek forum
-#Nowy nabytek forum
Posty: 95
Rejestracja: 2009-12-10, 19:37
Lokalizacja: Bruksela

Post autor: aelfric »

...przydało by się mniej polityki, której pełno na każdym forum i pod kazdym tekstem, a więcej motoryzacji.

Ostatnia porcja. Ujęcie które od początku najbardziej mi się podobało:

Obrazek

...i wręcz przeciwnie (ale też może być)

Obrazek

I na deser, zdecydowanie to najsmaczniejsze:

Obrazek

Jak kiedyś już pisałem, parę rzeczy zostało do wyjaśnienia. Może komuś uda się znaleźć dokładnie takie same włączniki jak te z prawej - choć myślę że gałki zostały zrobione specjalnie do Warszawy, a mechanizmy są z Chryslera, więc może być ciężko. Na lusterko wsteczne natrafiłem niedawno, już po artykule - takie samo jest w Volkswagenie Karmann Ghia typ 34 (czyli "Dużym Karmanie"). Rzecz w tym, że Karmann powstał co najmniej rok później od Warszawy, a wyszedł spod ręki tego samego mistrza - Sartorelliego, oraz... Toma Tjaardy. Więc albo gdzieś znajdzie się starsze auto z takim lusterkiem, albo... trzeba uznać że VW ma lusterko z Warszawy. 8) Ale najciekawsze, i największe wyzwania to PRAWY ZEGAR. - cokolwiek tam jest, bo myślę że wcale nie obrotomierz, i na pewno nie jest to też drugi zegar z Fiata TV 1200. Kolejna zagadka to znaczenie numeru "325" na limuzynie, naprawdę w tej chwili kompletnie nie wiadomo, skąd się to wzięło, i co by to miało znaczyć. Jeśli ktoś kiedyś znalazłby źródło i wyjaśnienie tych spraw, będzie naprawdę wielkim odkrywcą. :shock: Zachęcam do poszukiwań.

pozdrawiam

Michał
E’ la piu bella vettura costruita oltre cortina.
Awatar użytkownika
KIEROWCA
-#Stara Gwardia
-#Stara Gwardia
Posty: 4555
Rejestracja: 2005-02-24, 23:43
Lokalizacja: PRL
Kontakt:

Post autor: KIEROWCA »

::::Bardzo fajne porównanie :ok3 aczkolwiek w Polskiej wersji "325" zapewne znalazłyby się zegary, kierownica i kontrolki ze zwykłej Warszawiny/Żuka ====elementy podobne pod względem stylistycznym ale "już produkowane przez nasz przemysł krajowy". :devil3
To samo dotyczy zresztą korbek czy zameczków. Adaptacja do polskich warunków i możliwości zakładów produkcyjnych w tamtym czasie byłaby nieunikniona i musiała nastąpić. W konsekwencji otrzymalibśmy... Warszawę ubraną w kanciaste pudełko.

P.S. Pod spodem pozwoliłem sobie wkleić fotkę wnętrza amerykańskiego Chevroleta z lat 40...

Obrazek
Obrazek

i tegoż samego Chevroleta MR '57. ====Czy Wam to czegoś Obywatele nie przypomina???? :helm

Pozdrawiam :piwo:
::::Poradnik kompleksowej wiedzy syrenkowej ==UZUPEŁNIENIE GLINKI::::
===> http://chomikuj.pl/mariuszw2145/SYRENA <=== :dresiarz
::::Najljepsze jest nalanie do pełna w progi łoju baraniego na gorąco::::
Awatar użytkownika
Kozak90
Moderator
Moderator
Posty: 3229
Rejestracja: 2011-04-25, 12:59
Lokalizacja: Pieńsk

Post autor: Kozak90 »

Trzeba odbudowac Wawe. Zbierac czesci i budować.
Maciekb
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 643
Rejestracja: 2012-04-19, 17:36
Lokalizacja: Zagnańsk

Post autor: Maciekb »

Kozak90 pisze:Trzeba odbudowac Wawe. Zbierac czesci i budować.
ale że Wawę Ghia ??? powodzenia w zbieraniu części, poszukaj po szrotach :smiech
Polski Fiat 125p '72
ZAZ Zaporożec 968 '77
FSO Syrena 104 '69
FSM Syrena 105 '73
FSC Star 3W200-803 '80
Wartburg 1.3 '90
Renault Safrane 3.0 RXE '94
Fiat Seicento 900 SX '99
Awatar użytkownika
aelfric
-#Nowy nabytek forum
-#Nowy nabytek forum
Posty: 95
Rejestracja: 2009-12-10, 19:37
Lokalizacja: Bruksela

Post autor: aelfric »

KIEROWCA pisze://www.editer.pl/fotka/0f45cb4fcae0afd0783 ... 7e9c_1.jpg]Obrazek[/url]

i tegoż samego Chevroleta MR '57. ====Czy Wam to czegoś Obywatele nie przypomina???? :helm

Pozdrawiam :piwo:
Kozak90 pisze:Trzeba odbudowac Wawe. Zbierac czesci i budować.
Kierowca – górne wnętrze jest oczywiście ZARĄBIŚCIE podobne do warszawy m-20 i Pobiedy. Zegary, wskaźniki, schowek, pas ozdobny na środku, przednie szyby... Pokaż całe auto jesli możesz. Co do tego poniżej, to ja jakiś szczególnych podobieństw nie widzę, ot auto w stylu z tej epoki. Jedyne co to to że Warszawa Ghia faktycznie zawsze mi się zawsze kojarzyła "z amerykańska", szczególnie wnętrze.

Co do zastosowania własnych elementów wyposażenia przez FSO, to widze to tak:
1. korbki i klamki wewn byłyby jak z warszawy M20, i wyglądały by bardzo dobrze
2. przełaczniki z gałkami i gałka zmiany biegów - czemu nie, też nie byłoby źle
3. zegary z FSO mają swój urok, więc prędkościomierz jest z głowy. Tylko, jeśli tak jak myślę po prawej w Wwie Ghii był zespolony zestaw wskaźników, to 1. albo by to trzeba importować z Włoch (nierealne, no chyba że w wersji eksportowej), 2. albo ówczesny polski przemysł musiałby stworzyć od zera coś podobnego (sami oceńcie na ile to realne) 3. albo trzeba by wkomponować gdzieś kanciate wskaźniki od M-20 - a to już wg mnie by skopało to piękne wnętrze.

Dalej:

4. coś by trzeba zrobić z klamkami zewnętrzymi, bo przecież nie mogłyby być te z M-20. Coś tam było wtedy na rzeczy po stronie planowania pod tym kątem w FSO (chyba wiem ale na razie nie powiem ;-). Albo któryś z poddostawców by ciężko westchnął i zrobił kopię tych pięknych skalpeli z Alfy, trochę toporniejszą ale do przyjęcia.

4. Nie wiem co by wyszło z próby produkowania tych tylnych lamp i przednich migaczy. Przednie migacze podłużne z FSO od biedy by dały radę
5. Największy problem to wg mnie kierownica. Ówczesny model dwuramienny by wyglądał strasznie w tym wnętrzu. Starszy trójramienny lepiej, ale i tak w porównaniu z Lancią, bardzo archaicznie. Jedyna nadzieja w scenariuszu jak w pkt 4, - albo import.

A gdyby ktoś się zabrał za budowę repliki Wawy Ghii to wyzwania są ZNACZNIE MNIEJSZE niż przy Syrenie Sport. Wiadomo dokładnie jaka była cała technika, zero wątpliwości. Te włoskie i amerykańskie elementy wyposażenia nie są aż takie trudne do dostania, ebay.it, ebay.com. Nadwozie z laminatu, plus dobry tapicer, i heja do przodu.

pozdrawiam

Aelfric

...ps pytanie, czy jest sens i jest po co robić taką replikę. Chyba ze ktoś chciałby mieć coś jedynego i innego...

....Jeszcze ciekawy zbieg okoliczności (albo i nie) - ta kierownica z piewrszego chevroleta jest bardzo podobna do tej z Lancii Appi - a ten model różnił się od tej z Lancii Flaminii tylko nakładką przycisku klaksonu:

http://www.youtube.com/watch?v=W_Ujdspc_Ro
E’ la piu bella vettura costruita oltre cortina.
Maciekb
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 643
Rejestracja: 2012-04-19, 17:36
Lokalizacja: Zagnańsk

Post autor: Maciekb »

Replika to już zawsze tylko replika Zamiast budować potworki typu Syrena Sport z klamkami od 105 lepiej przekazać moim zdaniem, datek na muzeum techniki. Oni tam mają autentyczne prototypy polskiej motoryzacji a nie mają własnej porządnej siedziby, na Filtrowej podobno po deszczu woda zalewa samochody tam stojace :evil: a ludzi to nic nie obchodzi wola się bawić w repliki
Polski Fiat 125p '72
ZAZ Zaporożec 968 '77
FSO Syrena 104 '69
FSM Syrena 105 '73
FSC Star 3W200-803 '80
Wartburg 1.3 '90
Renault Safrane 3.0 RXE '94
Fiat Seicento 900 SX '99
Awatar użytkownika
KIEROWCA
-#Stara Gwardia
-#Stara Gwardia
Posty: 4555
Rejestracja: 2005-02-24, 23:43
Lokalizacja: PRL
Kontakt:

Post autor: KIEROWCA »

aelfric pisze:Zegary, wskaźniki, schowek, pas ozdobny na środku, przednie szyby... Pokaż całe auto jesli możesz.
Witam!

===Chodzi oczywiście o Chevroleta z lat '46-48.
http://chevy.oldcarmanualproject.com/ch ... 6index.htm
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Chociaż niewątpliwie oba wozy powstawały w tym samym czasie to właśnie Pobieda zachwyca w pełni opływowym nadwoziem ze schowanymi wnękami kół. Chevrolet sprawia wrażenie ociężałego ====ma wysoką maskę, małe okienka, wystające stopnie i błotniki jak VW Garbusie.
Obrazek
Poza tym jak to zwykle bywało u Amerykanów [przynajmniej w latach 46-85;-] w Chevrolecie zaobserwować możemy swego rodzaju przerost formy nad treścią ====cała masa chromowanych listew, zakryte tylne koła, daszek nad przednią szybą, szperacze. Samochód jest obwieszony niczym choinka błyszczącą galanterią. Aż ciśnie się na usta powiedzenie ===co za dużo to nie zdrowo. Masa własna tego typu pojazdu przy długości rzędu 4900 mm wynosiła prawie 1600 kG. Naturalnie w stajni GM silnika czterocylindrowego nie było;-) Pobieda ma przy ciężkości linii o wiele bardziej zwartą, chciałoby się powiedzieć wręcz ponadczasową sylwetkę. :ok3
Obrazek
Obrazek
::::O ile bowiem Pobieda była wybiegającym w przyszłość wytworem rewolucji [w sensie dosłownym!;-] to nadwozie Chevroleta powstało w wyniku powolnej ewolucji wozu z lat 30. Przemysł amerykański nie był w stanie pokonać tego typu trudności aż do '49 roku kiedy to inspiracja radziecką myślą techniczną stała się widoczna gołym okiem. Pobieda ==[a później Warszawa] NIE BYŁA więc jak twierdzi TVN kopią żadnego amerykańskiego samochodu a raczej na odwrót. To, że kilka lat później konstruktorzy Wołgi GAZ-21 zapewne "pożyczyli" sobie ramki tylnych drzwi od Chevroleta jest tematem na oddzielną dyskusję. :grinser
Obrazek
Tyle historii. :devil3
aelfric pisze:Tylko, jeśli tak jak myślę po prawej w Wwie Ghii był zespolony zestaw wskaźników, to 1. albo by to trzeba importować z Włoch (nierealne, no chyba że w wersji eksportowej), 2. albo ówczesny polski przemysł musiałby stworzyć od zera coś podobnego (sami oceńcie na ile to realne)
===Mogli skonstruować coś na kształt wartburgowskiego "TANK/WASSER" przy użyciu już produkowanych bimetalików. Amperomierz ze wskaźnikiem ciśnienia oleju zostałyby w takiej konfiguracji zastąpione przez widoczne na fotkach kontrolki ====[tak zresztą się stało ale 20 lat później w Nyskach].
Obudowę, ramkę i szybkę już mieli ze zwykłego warszawowskiego zegara. Wystarczyło zaprojektować tylko tarczę z napisami PALIWO/WODA. Poza tym nie zapominajmy, że tego typu rozwiązanie racjonalizatorskie pozwoliłoby w "ludowym" Żuku i Nysce wyeliminować za jednym zamachem zegar godzinowy i dwa bimetaliki. Cóż za niebywałe cięcie kosztów produkcji!!!!

P.S.1 ===Emblemat "V" na maskę powojennych wozów koncernu GM poczynając od 1946 pochodził od słowa "Victoria" ==Zwycięstwo ==Pobieda.

P.S.2 ===Na koniec ===Panowie KILER ===samochód "Standard Vanguard" z 1949!!!!! Kiera po angielskiej stronie;-) Jako ciekawostka.
Obrazek
Obrazek

Pozdrawiam :piwo:
::::Poradnik kompleksowej wiedzy syrenkowej ==UZUPEŁNIENIE GLINKI::::
===> http://chomikuj.pl/mariuszw2145/SYRENA <=== :dresiarz
::::Najljepsze jest nalanie do pełna w progi łoju baraniego na gorąco::::
Awatar użytkownika
aelfric
-#Nowy nabytek forum
-#Nowy nabytek forum
Posty: 95
Rejestracja: 2009-12-10, 19:37
Lokalizacja: Bruksela

Post autor: aelfric »

Pytanie: czy ktoś ma może przypadkiem nagrany program RAPORT TVN Turbo z dnia 3 LIPCA 2013? Własnie wtedy był materiał o Warszawie Ghia. Leci to o 18.00 i powtórka o 19.45Nie widziałem, a bardzo chciałbym zobaczyć. Mała szansa, ale jeśli tak to bardzo proszę o kontakt.

Aelfric
E’ la piu bella vettura costruita oltre cortina.
Awatar użytkownika
Kain
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 319
Rejestracja: 2013-03-19, 22:29
Lokalizacja: PL

Post autor: Kain »

Ciekawe czy ktoś kiedyś odpali projekt odbudowy tej Warszawy, z pewnością nie będzie to Kozak90.

Gdyby kiedyś komuś coś to mamy tu fotkę takich opon. Bieżnik się zgadza.
W razie czego mamy więcej fotek.

Obrazek

Do jazdy zupełnie się nie nadają - pogryzione zębami czasu. :P

-
Co do artykułu w Classsicauto... Cóż, Panie Szymkowiak, miło zobaczyć Pana w "ludzkiej" postaci. :)
Dobrze się czytało, najlepsze są jednak fotki dekli (z punktu widzenia rekonstrukcji Sporta).

Kain

P.S. A tak całkiem poważnie, jeżeli ktoś faktycznie odpali taki projekt i będzie to autentyczna inicjatywa to możemy udostępnić te opony. Mamy też 3 sztuki w stanie fabrycznym (z cyckami) 5.50 - 16 polskiej produkcji. kontakt: projektsyrenasport@gmail.com
Marcin Możejko: "zaatakuj Mazura na nekli, chcemy go sprowokować i zniszczyć." - prezes Fundacji im. Cezarego Nawrota
endriu125
młody syreniarz
młody syreniarz
Posty: 223
Rejestracja: 2013-12-05, 02:44
Lokalizacja: Grójec

Post autor: endriu125 »

obudowy zegarów są z dual-ghii - ale już same zegary są zupełnie inneObrazek
Awatar użytkownika
aelfric
-#Nowy nabytek forum
-#Nowy nabytek forum
Posty: 95
Rejestracja: 2009-12-10, 19:37
Lokalizacja: Bruksela

Post autor: aelfric »

endriu125 pisze:obudowy zegarów są z dual-ghii - ale już same zegary są zupełnie inneObrazek
Stylistycznie niewątpliwie jest zbieżność, natomiast fizycznie - te widoczne na zdjęciu w Dual Ghia były wyraźnie większe od tych w Warszawie. To widać po wielkości zegara (czasomierza). Lepiej to widać na innych zdjęciach.

Za to dokładnie fragment wnętrza Duala powinien się skojarzyć znawcy tematu z innym polskim autem. Jeszcze słynniejszym... Mnie się w każdym razie skojarzył. Nie piszę którym, zobaczmy czy to wrażenie się powtarza.

Uprzedzam mocno fakty, ale za jakiś czas będą pewne nowości związane z tematem Warszawy Ghia.

Aelfric
E’ la piu bella vettura costruita oltre cortina.
ODPOWIEDZ