TABLICE ROZDZIELCZE co i jak???

Materiały i informacje historyczne. Zmiany w czasie produkcji, identyfikacja części, detali,roczników, pytania o oryginalność.

Awatar użytkownika
KIEROWCA
-#Stara Gwardia
-#Stara Gwardia
Posty: 4555
Rejestracja: 2005-02-24, 23:43
Lokalizacja: PRL
Kontakt:

TABLICE ROZDZIELCZE co i jak???

Post autor: KIEROWCA »

:::Wpadamy do wnętrza naszej Skarpeciny... :jupi:
Obrazek
====A więc do rzeczy --wielu userów na Forum [głównie tych młodszych] zadaje z pozoru oczywiste pytania. Zaciera się już zupełnie np. różnica pomiędzy 105 a 105L. Wielokrotnie spotykam posty w stylu ==Syrena z '82 roku i ma biegi przy kierownicy??? To NA PEWNO jakaś przeróbka.
W sumie to nie ma co się dziwić tym młodym bo jeżeli ktoś urodził się w dajmy na to 93 czy 95 roku to Syreny będzie pamiętał co najwyżej z lat wczesnego dzieciństwa i fotek na necie. To wina głównie naszych czasów a nie tych ludzi. :/

Ponieważ zaliczam się do ostatniego pokolenia któremu było dane oglądać Syreny śmigające "na żywo" po ulicach a później ich zagładę u progu nowego tysiąclecia postanowiłem podjąć się opracowania swego rodzaju charakterystki poznawczej [jeśli to jest prawidłowe słownictwo]. Moją inspiracją było przeglądanie forów angielsko-języcznych gdzie określane jest to jako "Spotter's Guide" poprzez kolejne generacje modelu.

::::Chociaż postaram się trochę zahaczyć o historię to z wiadomych względów zdecydowałem się pominąć modele 100-103. Odpowiedzią jest prosty fakt, że tych wozów już w momencie mojego urodzenia były sladowe ilości a więc nie mieszczą się w zakres mojej wiedzy praktycznej. Kiedy miałem 5-6 lat mój ojciec uczył mnie odróżnić 104 od 105 czy starego Fiata od MR-a ale NIGDY nie spotkaliśmy w ruchu np. stodwójki S. Myślę, że to samo dotyczy zdecydowanej większości Forumowiczów. Są to pojazdy znane dla nas głównie ze starych książek i czarno-białych zdjęć a Forum nie słóży przecież bitwie na cytaty z książki Zielińskiego tylko wymianie doświadczeń praktycznych. :faja

===Niewątpliwie jeżeli mówimy o zmianach konstrukcyjnych wdrażanych w poszczególnych modelach Syreny powinniśmy zacząć od wnętrza gdyż tam występujął najbardziej znaczące różnice.

***ZALICZAMY DO NICH:

---szerokość foteli;

---umiejscowienie lampki kontrolnej kierunkowskazów i sufitowej;

---położenie dźwigni zmiany biegów i hamulca ręcznego;

---kształt przełącznika świateł głównych i oświetlenia wskaźników oraz ich nakrętek;

---kształt nakrętki stacyjki.

:::Na wstępie warto wspomnieć, że w kwietniu 74 wprowadzono do Syreny złącza konektorowe w większości elementów instalacji elektrycznej.

Obrazek
Obrazek
Złącza śróbowe ===stary typ do kwietnia '74
Obrazek
Obrazek
Złącza konektorowe ===nowy typ '74-83

Miało to najprawdopodobniej związek z postępującym procesem "fiatyzacji" polskich samochodów. [Tak na marginesie to np. mechanizm opuszczania szyby w Syrenie został totalnie %^%$%$& na gorsze linką na kółeczkach od Fiata!!!!!!!! Mogli zostawić zębatkowy jak w -1-0-4-].

Na pierwszy rzut oka taki egzemplarz różni się od poprzedników lusterkiem wewnętrznym od Malucha, dżwigienką oświetlenia wskaźników o przekroju spłaszczonym i plastikową nakrętką stacyjki. Znaczek 105 był oczywiście od około 73 roku już w czcionce stosowanej w samochodzie 125p.
Obrazek
Obrazek
===I dla porównania przełącznik starego typu MR-73 [okrągły];
Obrazek
===Stacyjka NOWY typ 1974-83;
Obrazek
Mniej więcej w tym samym czasie kontrolka kierunkowskazów została przeniesiona na prawą stronę prędkościomierza z dziurki pomiędzy zegarami paliwa i wody.
Obrazek
Blacha zestawu wskaźników stary typ '58-73
W pierwszych modelach Syren, najprawdopodobniej 100-102 ta blacha była pokrywana srebrnym lakierem tzw. "młotkowym" jak na rysunku u Glinki.
:::ALE to temat na oddzielną dyskusję :grinser

===Nakrętka stacyjki metalowa występowała od listopada 73 i pochodziła z PF-125p. Wcześniejsze miały gładkie ścianki z dziurką do odkręcania specjalnym kluczem. Dotyczy to zarówno 104 jak i pierwszych 105 spod znaku W-S-M.
Obrazek
1957-73
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Listopad '73 - kwiecień '74
Obrazek
Kwiecień '74- czerwiec '83

Model WSM [1972] był wyjątkowy i posiadał m.in.

---brak szczelin na łączeniu deski rozdzielczej ze słupkami;
---znaczek WSM przypominający znaczek Nissana;
---znaczek -1-0-5- napisany taką samą czcionką jak -1-0-4-;
---pas tylny starego typu ale z oświetleniem tablicy rejestracyjnej w zderzaku;
---lakier w odcieniu siwo-niebieskim.

===Także w 74 roku wszedł do produkcji model 1-0-5-L odróżniający się od modelu 105:

---rozkładanymi oparciami foteli;
---hamulcem ręcznym z Fiata;
---chromowanymi listwami szyb;
---dźwignią zmiany biegów w podłodze;
---lusterkiem wstecznym zewnętrznym [zwiększającym bezpieczeństwo jazdy;-];
---"ozdobnymi tarczami kół montowanymi pod dotychczasowe kołpaki" jednak do dzisiaj jest to kwestią sporną i jeszcze do tego wrócę.

JEDYNYM modelem Syreny z dźwignią zmiany biegów fabrycznie umieszczoną w podłodze był model 1-0-5-L ale nie był on następcą stopiątki a jedynie produkowaną równolegle wersją luksusową!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :o Hamulec ręczny umieszczony w podłodze występował natomiast także w modelu 105-B.

EDIT: 13.03.2013==================
:::SCHEMATY ZMIANY BIEGÓW ==po lewej modele 104-105-105B i "R-20". [Po prawej -1-0-5-L z dźwignią zmiany biegów usytuowaną w podłodze]:::
Obrazek

===Od 1976 roku wszystkie samochody Syrena zostały przystosowane do montażu radia. Stąd obecność czarnej plastikowej zaślepki na tablicy rozdzielczej.

Obrazek
Obrazek

OCZYWIŚCIE ====i to ważne :::::::::::::::W radiu należy ściągnąć gałki, odkręcić śrubki mocujące przedni panel, i dopiero włożyć radio od wnetrza deski!!!!!! Tak więc pasują prawie wszystkie stare radia, które miały dwa pokrętła włącznie z popularnymi kiedyś tanimi kasetowcami. Montaż nowoczesnego radia pod otwór "ISO" aczkolwiek możliwe wiąże się z koniecznością powiększania otworu w tablicy rozdzielczej.

==Plastikowe stożki na piasty pojawiły się w większości Syren około 79 roku a już na pewno po stanie wojennym w 81. Felgi pozbawione dodatkowych mocowań kapsli były po prostu bardziej ekonomiczne czyli tańsze w produkcji. Poza tym u progu lat '80 plastik zaczął wypierać chrom i zgodne to było z ogólnie obowiązującym trendem w motoryzacji światowej. Małe plastikowe kołpaczki wprowadzono w 83 roku także do Polonezów i Fiatów.

W ostatnich latach produkcji [tutaj żadne oficjalne źródła nie precyzujął kiedy] pojawiły się w Syrenach także plastikowe znaczki, korbki szyb i popielniczki od Malucha. Nie ulega jednak wątpliwości, że były montowane fabrycznie.
Obrazek

Łącznie [wg. posiadanych przeze mnie danych zamieszczonych w "Autotechnice Motoryzacyjnej" z kwietnia '87]:

----W FSO wykonano 177 234 samochody marki "Syrena";

----w Bielsku-Białej 344 077 sztuk z tego około 284 000 wozów nie będących modelem "Bosto"


===To chyba wszystko [na razie]. W miarę dalszego rozwoju tematu będę wrzucał nowe opisy i zdjęcia poglądowe bo "zeszyty KAP" podobnie jak 90% dzisiejszej literatury to zupełna tragedia i nadaje się tylko do kibla!!!!!!!!!!!! Młody pasjonat nie znajdzie w nich nic ponad to, co każdy 13-sto latek może wyszperać na necie ===bez obrazy jakiejkolwiek grupy wiekowej.

EDIT: ===Skoro już jesteśmy przy "fiatyzacji" to wypadałoby wspomnieć jeszcze o jednym z największych idiotyzmów konstrukcyjnych Syreny ===tj. o pozostawieniu klameczek szybki trójkątnej typu warszawowskiego. To rozwiązanie felerne z założenia i z pewnością był to fakt powszechnie znany jeśli nie w chwili wprowadzenia stopiątki to "liftingu '77". Jak wiemy ta klameczka siedzi na szpindelku rozklepanym od strony szyby!!!!! Całość bardzo szybko pokrywa się tlenkami aluminiowymi i nie daje się otworzyć. Przyłożenie siły powoduje wyjście całej śróbki/szpindelka. :klnie
====Co szkodziło zrobić takie klameczki jak w starym Maluchu i innych wozach z rodziny Fiata ===w Ładzie, Zastawie itd. ----solidne, chromowane, z przyciskiem????????
Obrazek
Obrazek
Obrazek
::::EDIT: 6.06.2013::::
Obrazek
Jak widać na powyższej fotce klameczka wprowadzona po '77 roku w Maluchu ma gruby metalowy szpindel/ośkę mocowaną NIERUCHOMO do ramki trójkącika co raz na zawsze pozwoliło wyeliminować w.w. niedogodności. :jupi:

::::EDIT: 2.08.2013::::

===Plastikowe emblematy na deskę rozdzielczą posiadają mnóstwo niedoróbek ===w tym załamania lini świetlnej w miejscach z których wychodzą bolce. W celu lepszego zobrazowania problemu wklejam kilka fotek mojego znaczka 105L na tle [niestety połamanego] emblematu metalowego gładkiego jak lusterko. :ok3 Dokładnie takie same wady odlewnicze występujął w Syrenie "WO-MYSZA" na str. 88 Auto Świata Classic, zresztą trochę takich znaczków przewinęło się przez moje ręce ===także wątpię żebym miał jakiś samodział. :devil3

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
:::I jeszcze na koniec porównanie z metalowym znaczkiem "cywilnej" stopiątki standard:

Obrazek

Emblematy plastikowe zaczęły się pojawiać w Syrenach około roku 77 w zestawie z popielniczką i czarnymi korbkami szyb od Malucha. Występowały zarówno w wykonaniu czarnym jak i metalizowanym.

Pozdrawiam :piwo:
Ostatnio zmieniony 2013-08-02, 14:29 przez KIEROWCA, łącznie zmieniany 12 razy.
::::Poradnik kompleksowej wiedzy syrenkowej ==UZUPEŁNIENIE GLINKI::::
===> http://chomikuj.pl/mariuszw2145/SYRENA <=== :dresiarz
::::Najljepsze jest nalanie do pełna w progi łoju baraniego na gorąco::::
Awatar użytkownika
motonita
Moderator
Moderator
Posty: 7472
Rejestracja: 2006-12-26, 08:53
Lokalizacja: Stalowa Wola
Kontakt:

Post autor: motonita »

ze tak powiem.... niedokladnie... za kilka dni zrobie poprawke
Twoj symbol WSK twój bak słodko zaokrąglony...

Dewiacji posiadania nie da się wyleczyć

mój mail:
motonita@syrena.biz
Maciekb
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 643
Rejestracja: 2012-04-19, 17:36
Lokalizacja: Zagnańsk

Post autor: Maciekb »

brak szczelin na łączeniu deski rozdzielczej ze słupkami nie jest charakterystyczną wyjątkową cechą WSM, ja tak mam w 104 z 1969 i w 105 FSM z 1973
Awatar użytkownika
KIEROWCA
-#Stara Gwardia
-#Stara Gwardia
Posty: 4555
Rejestracja: 2005-02-24, 23:43
Lokalizacja: PRL
Kontakt:

Post autor: KIEROWCA »

Maciekb pisze:brak szczelin na łączeniu deski rozdzielczej ze słupkami nie jest charakterystyczną wyjątkową cechą WSM, ja tak mam w 104 z 1969 i w 105 FSM z 1973
===W zdecydowanej większości Syren FSM a więc 105/105L/105B/R-20/R-20L łączenia deski ze słupkami BYŁY widoczne a już po 74 roku na 1000%.

Także nadal utrzymuję, że model 105 WSM był na swój sposób wyjątkowy.

===>104 nie były produkowane [masowo] przez WSM/FSM tylko przez FSO, na podstawie dokumentacji warszawskiej.

Pozdrawiam :piwo:
::::Poradnik kompleksowej wiedzy syrenkowej ==UZUPEŁNIENIE GLINKI::::
===> http://chomikuj.pl/mariuszw2145/SYRENA <=== :dresiarz
::::Najljepsze jest nalanie do pełna w progi łoju baraniego na gorąco::::
Awatar użytkownika
krzemien323
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 431
Rejestracja: 2009-01-27, 20:51
Lokalizacja: Ostrowiec Św.

Post autor: krzemien323 »

też słupki mam zintegrowane w fsm 105 '73.

i pas tylny jak w 104 też mam ;)
Obrazy samochodów na zamówienie.
Maciekb
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 643
Rejestracja: 2012-04-19, 17:36
Lokalizacja: Zagnańsk

Post autor: Maciekb »

więc najprawdopodobniej słupki rozdzielone od deski rozdzielczej były wprowadzone w 1974, pas tylny nowego typu chyba około 1975 (reforma administracyjna i zmiana wzoru tablic rejestracyjnych), zatem wyjątkowość WSM sprowadzała by się do znaczka przypominającego Nissana, a znak 105 starą czcionką miała też FSO Syrena 105 równie rzadka co WSM choć także nieszczególnie wyjątkowa pod względem jakichś rozwiązań :grinser
Awatar użytkownika
KIEROWCA
-#Stara Gwardia
-#Stara Gwardia
Posty: 4555
Rejestracja: 2005-02-24, 23:43
Lokalizacja: PRL
Kontakt:

Post autor: KIEROWCA »

Maciekb pisze:więc najprawdopodobniej słupki rozdzielone od deski rozdzielczej były wprowadzone w 1974, pas tylny nowego typu chyba około 1975 (reforma administracyjna i zmiana wzoru tablic rejestracyjnych), zatem wyjątkowość WSM sprowadzała by się do znaczka przypominającego Nissana, a znak 105 starą czcionką miała też FSO Syrena 105 równie rzadka co WSM choć także nieszczególnie wyjątkowa pod względem jakichś rozwiązań :grinser
====Zgadza się :D Niemniej faktem jest, że modelu 105 [wraz z pochodnymi] wyprodukowano w FSM więcej niż wszystkich innych modeli Syren razem wziętych.
Z 11 lat produkcji WSM powstawała tylko przez około rok z haczykiem i była modelem przejściowym pomiędzy warszawską kurołapą a Syreną z Bielska-Białej.
Cała dokumentacja techniczna, technologia wytwarzania czy pierwsze standardy montażowe pochodziły z FSO stąd bardzo wiele podobieństw do stoczwórki ----chociażby deska rozdzielcza, lampka sufitowa, pas tylny, kolorystyka nadwozi.

Pod spodem zamieszczam dwie z wielu fotek WSM krążących po necie:
Obrazek
Obrazek

===Mało kto wie, że także znaczki FSM plastikowe różniły się nieco od błyszczących m.in krzywizną laseczki od "F":

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Pozdrawiam :piwo:
::::Poradnik kompleksowej wiedzy syrenkowej ==UZUPEŁNIENIE GLINKI::::
===> http://chomikuj.pl/mariuszw2145/SYRENA <=== :dresiarz
::::Najljepsze jest nalanie do pełna w progi łoju baraniego na gorąco::::
Awatar użytkownika
bonzi205
-#Nowy nabytek forum
-#Nowy nabytek forum
Posty: 94
Rejestracja: 2011-02-03, 02:54
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: bonzi205 »

Moja 105 '74 ma również deskę zespoloną ze słupkami, ma stary typ pasa tylnego, ma lampkę sufitową a co ciekawe kluczyki do wszystkich zamków ma z logiem FSO poza stacyjką która była zmieniana ( wg. relacji 1-wszego właściciela). Dodam, że syrena była wygrana w totolotka. Być może to też ma związek:)
Awatar użytkownika
Kozak90
Moderator
Moderator
Posty: 3229
Rejestracja: 2011-04-25, 12:59
Lokalizacja: Pieńsk

Post autor: Kozak90 »

bonzi205, 74 i pas starego typu? hmmm najlepiej wysłać numery budy i ramy jak i silnika do kolegi motonita. On potwierdzi co i jak z Syreną. Wtedy będzie wszystko jasne:który rok,czy buda oryginalna do ramy i silnika. A może czegoś ciekawego się dowiemy o niej.

pozdrawiam
Awatar użytkownika
anabol
-#Administrator
-#Administrator
Posty: 3145
Rejestracja: 2008-11-17, 12:10
Lokalizacja: Białobrzegi n Pilicą
Kontakt:

Post autor: anabol »

a być może jest to wsm tylko datę w UK zmienili na datę pierwszej rejestracji
O czystość forumowych szeregów dbają specjalnie przeszkoleni funkcjonariusze spraw wewnętrznych - moderatorzy.

>wujek Sławek<
Awatar użytkownika
syrena104bili
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2021
Rejestracja: 2010-03-14, 15:32
Lokalizacja: Pionki

Post autor: syrena104bili »

nie chce mi sie wczytywać w w wątek , bo mam dużo nAuki , ale mogę powiedzieć tak że kontrolka kierunkowskazów została przeniesiona w 74 roku a bosto wyprodukowano okolo 20 tys jedynie , bo mam bostona z 83 roku i jego numer ramy nie przekracza 20 tysięcy jak cos chcecie wiedzieć to piszcie , bo jeśli chodzi o deskę rozdzielczą to przerabiało to nie raz i mam syreny z rożnych roczników
Awatar użytkownika
motonita
Moderator
Moderator
Posty: 7472
Rejestracja: 2006-12-26, 08:53
Lokalizacja: Stalowa Wola
Kontakt:

Post autor: motonita »

kierowca .... zrobmy cosix razem;p
bez skojarzen
Twoj symbol WSK twój bak słodko zaokrąglony...

Dewiacji posiadania nie da się wyleczyć

mój mail:
motonita@syrena.biz
Awatar użytkownika
Tomasz
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2334
Rejestracja: 2006-11-21, 11:38
Lokalizacja: Bełdów

Post autor: Tomasz »

KIEROWCA, no to weź określ rocznik mojej byłej cabrio, która miała budę niby po 76r. bo miała wnękę na radio, słupki łączone zgrzewami a instal. elektr. miała jak org.104 i prędkościomierz też jak w 104. Miała też jednoobwodowy ukł.hamulcowy... :smiech
Niestety nie miała kwitów ani tabliczki znamionowej.. Szkoda, że numerów motonicie nie przesłałem a rama na złom poszła razem z budą..

Tu link do tematu:
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... sc&start=0
Maciekb
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 643
Rejestracja: 2012-04-19, 17:36
Lokalizacja: Zagnańsk

Post autor: Maciekb »

Tomasz pisze:KIEROWCA, no to weź określ rocznik mojej byłej cabrio, która miała budę niby po 76r. bo miała wnękę na radio, słupki łączone zgrzewami a instal. elektr. miała jak org.104 i prędkościomierz też jak w 104. Miała też jednoobwodowy ukł.hamulcowy... :smiech
Niestety nie miała kwitów ani tabliczki znamionowej.. Szkoda, że numerów motonicie nie przesłałem a rama na złom poszła razem z budą..

Tu link do tematu:
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... sc&start=0
może to była 104 z wymianą nadwozia w drugiej połowie la 70-tych ?
Awatar użytkownika
Tomasz
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2334
Rejestracja: 2006-11-21, 11:38
Lokalizacja: Bełdów

Post autor: Tomasz »

Maciekb, nie, to była 105.... Tylny znaczek miała na badylu.. idzie to dostrzec na zdjęciach.. a mimo to buda była nowego typu :)
ODPOWIEDZ