Cylinder S15 i S150 - różnice

patenty, przeróbki, ulepszenia
Awatar użytkownika
Yanosik
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1707
Rejestracja: 2008-07-06, 13:03
Lokalizacja: Piła

Post autor: Yanosik »

Ja mam rok 1964 i nr silnika ok 14tys mniejszy. Odlane na bloku też mam S150501 czy coś po tym to nie wiem. Nie mam Syreny przy sobie, pisze to co znalazłem w swoich postach sprzed kilku lat.
Z rocznika wynika, że musi być S150.
marcink46 pisze: Z pomiarów tak na szybko wynika że okna są na podobnej wysokości co w zwykłych S15.
Podobnej, czy takiej samej? Ja i tak skłaniam się ku poglądowi, ze tylko wydech zmieniał rozrząd.
I get up at seven, yeah,
and I go to work at nine.
I got no time for livin'.
Yes, I'm workin' all the time.
Awatar użytkownika
marcink46
-#Nowy nabytek forum
-#Nowy nabytek forum
Posty: 38
Rejestracja: 2012-01-14, 00:35
Lokalizacja: Lubelskie/LKS

Post autor: marcink46 »

Pomiary były na szybko bo silnik stał zalany olejem dobre 20 lat i dwa dni go myłem w benzynie. Dziś wszystko zwymiarowałem i wynika że to ten sam do co S15. Minimalne różnice myślę że w błędzie suwmiarki. Tak dla potomnych: wydech ok. 58 mm, płuki ok. 67 mm od górnej krawędzi tulei. Także pozostaje kwestia samego wydechu a sam silnik dla mnie nie przydatny będzie na sprzedaż. Ktoś chętny zwymiarować wydech: długość kolanka, wymiary dyfuzora? Dzięki za pomoc, leci "pomógł". 8)
Ostatnio zmieniony 2013-01-29, 16:05 przez marcink46, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
motonita
Moderator
Moderator
Posty: 7472
Rejestracja: 2006-12-26, 08:53
Lokalizacja: Stalowa Wola
Kontakt:

Post autor: motonita »

marcin ty masz silnik S150, beznajmniejszej watpliwosci stwierdzam to po numerach

i teraz pytanie jaki masz numer silnika S15?
Twoj symbol WSK twój bak słodko zaokrąglony...

Dewiacji posiadania nie da się wyleczyć

mój mail:
motonita@syrena.biz
Awatar użytkownika
Yanosik
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1707
Rejestracja: 2008-07-06, 13:03
Lokalizacja: Piła

Post autor: Yanosik »

marcink46 pisze:Ktoś chętny zwymiarować wydech: długość kolanka, wymiary dyfuzora?
Tu jest problem, bo oryginalnego dyfuzora na 99,9999% nigdzie nie znajdziesz. Choć z tego co pamiętam był kiedyś syreniarz (chyba z 3miasta) ze 103-ką i miał oryginalny lub wyglądający na oryginalny dyfuzor. Ja zrobiłem swój na podstawie rysunków z dużej Glinki. Max średnica u mnie to 60 lub 65mm - taką największą rurę mieli w sklepie tłumikowym. Resztę puściłem rurką 35mm i jest cacy. Pod bagażnikiem tlumik z Nysy i Syrena zwija asfalt.

P.S. Wymiary okien też zmierzyłeś?
I get up at seven, yeah,
and I go to work at nine.
I got no time for livin'.
Yes, I'm workin' all the time.
Awatar użytkownika
marcink46
-#Nowy nabytek forum
-#Nowy nabytek forum
Posty: 38
Rejestracja: 2012-01-14, 00:35
Lokalizacja: Lubelskie/LKS

Post autor: marcink46 »

motonita pisze:marcin ty masz silnik S150, beznajmniejszej watpliwosci stwierdzam to po numerach

i teraz pytanie jaki masz numer silnika S15?
Mam dwa bloki z lat 80-tych od strażackiej rakiety, oba S15.05.01 SL1, numery z tabliczek: 032248 oraz 036634, oba o mocy 27 KM, jedynie jeden parametr nie wiem od czego jest inny: 64 m/s do 74 m/s ale to raczej bez znaczenia. Oba cylindry posiadały takie same położenie okien od górnej krawędzi, liczyłem że świeżo kupiony silnik od Syrenki będzie od 103-ki, z blokiem S150 i mocą 30 KM przy 4000 obr/min, ale jak na razie na to nie wygląda.

Sam rocznik bloku z 1965r. wskazuje jednoznacznie na 103, na numerach z tabliczki się nie znam bo nie mam Syreny (choć kto wie...) za to numer odlany na froncie bloku nie daje mi spokoju S15.05.01 SL3

Yanosik, widziałem ten wydech na jakimś prospekcie, nie wygląda za ciekawie choć jest prosty w budowie. W planach raczej miałem coś co robią nastolatkowie do Simsonów, czyli spawak TIGiem wykonany pod konkretne strojenie, gdyż tylko coś takiego zmieściło by się do puszki oryginalnego wydechu pompy. Wydech raczej sobie odpuszczę bo nie ma czasu już, tak długo czekałem na ten cylinder od 103 że z wyczekiwania przerobiłem okna w jednym z bloków na wersję "extreme". Oryginalnie w strażackiej "torpedzie" ze względu na zasysacz, komory spalania mają różną objętość a same cylindry mają inne czasy na takie same okna. Wyrównałem to i podkręciłem czasy wg własnego uznania, dokładnie i symetrycznie, jeśli coś z tego wyjdzie to zamieszczę film ale to dopiero w okolicach kwietnia-maja przed zawodami.
Yanosik pisze:P.S. Wymiary okien też zmierzyłeś?
Jeszcze nie, zabiorę się jak doczyszczę cylinder bo nadal jest zaolejony.
Awatar użytkownika
Yanosik
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1707
Rejestracja: 2008-07-06, 13:03
Lokalizacja: Piła

Post autor: Yanosik »

A jak mocno zwiększyłeś stopień sprężania w silniku? Bo to taka podstawa tuningu. No i musialby być równy dla obu cylindrów.

Ja z uporem maniaka trwam, że zmiana rozrzadu polegała na zmianie wydechu i tyle. A że ktos sobie napisal na stronie - ma prawo ;)
I get up at seven, yeah,
and I go to work at nine.
I got no time for livin'.
Yes, I'm workin' all the time.
Awatar użytkownika
marcink46
-#Nowy nabytek forum
-#Nowy nabytek forum
Posty: 38
Rejestracja: 2012-01-14, 00:35
Lokalizacja: Lubelskie/LKS

Post autor: marcink46 »

Yanosik pisze:A jak mocno zwiększyłeś stopień sprężania w silniku? Bo to taka podstawa tuningu. No i musialby być równy dla obu cylindrów.
Myślę, ze niewiele bo poniżej 8 jednostek, ciśnienia nie mierzłem. Moja głowica jest nieco "bliżej" Syreny niż typowa strażacka, ale nadal nie ma takich samych komór ...jeszcze nie widziała frezarki. Ale to nie temat o tym ...zwykle strażaki zwiększają do 9 jednostek ale są i wyjątki.

Pomierzyłem dziś same okna. Porównywałem zakupiony blok od Syreny po szlifie (77 mm?) do nominalnego z mojej rakiety. Ogólnie to w obu cylindrach panuje absolutny brak symetrii i kształtów nawet takich samych okien w jednej tulei. Pomijając to i błędy przy mierzeniu czy też błędy suwmiarki mogę stwierdzić że okna wydechowe są takie same i na tych samych wysokościach. Przelotowe wychodziły podobnie do puki nie chwyciłem za starą suwmiarę made in CCCP z grubszymi końcówkami. Uśredniając wyniki znalazłem 1 mm różnicy na korzyść bloku od Syreny (103?), znaczy się okna przelotowe są wyższe od tych z mojego bloku (S15) ale ich górne krawędzie znajdują się na tej samej wysokości. Żeby to potwierdzić zmierzyłem odległości od dolnej krawędzi i pomijając znowu brak symetrii mogę stwierdzić że tak właśnie jest.

Napisałem na korzyść, gdyż jeśli to ma być "to coś" co daje 3KM, to zaczyna mieć to sens jeśli zastosowano do 103 prawdziwy dyfuzor który wspomagał przepłukiwanie cylindra. Nie mierzyłem powierzchni okien ale po ludzku rzecz ujmując większe okno=więcej paliwa i szybsze przepłukiwanie, lecz więcej paliwa za to ucieka do wydechu w którym dobry dyfuzor powinien cofnąć je z powrotem zanim tłok zasłoni okno. Wkrótce wmontuje jakiś tłok do środka i spróbuje pomierzyć powierzchnie okien choć niektóre mają "dziwne" kształty.

Niestety kolejna sprawa mnie nurtuje. Większa wysokość okien oznacza że ich dolna krawędź jest niżej i jeśli jest tak jak w moim bloku to tłok nigdy nie odsłoni całkowicie okien przelotowych. W mojej rakiecie przy właściwej uszczelce pod blokiem, denko tłoka ledwo równa się z dolną krawędzią okien przelotowych. W bloku Syrenowskim podejrzewam że nie da się tego osiągnąć, chyba że cylinder dostanie grubszą uszczelkę, lub jest wyżej poniesiony poprzez inną budowę skrzyni korbowej. Nie wiem co mam o tym myśleć, chyba zostaje porównać różne bloki do różnych skrzyń.
Awatar użytkownika
Yanosik
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1707
Rejestracja: 2008-07-06, 13:03
Lokalizacja: Piła

Post autor: Yanosik »

marcink46 pisze:Myślę, ze niewiele bo poniżej 8 jednostek, ciśnienia nie mierzłem.
Stopień sprężania się bardziej liczy niż mierzy. To wartosć matematyczna i nie ma jednostek. Zmierzyć można co najwyżej komorę sprężania za pomocą strzykawki.
Ja ze względu na wżery głowicy obniżyłem ją prawie 2mm. Musiałem potem skrobakiem nieco skorygować kształt, by nie dotykała tłoków w GMP. No i by kształt był korzystny dla optymalnego spalania. Myślę, że stopień sprężania 9-9,5 byłby idealny dla pompy na zawody. Bardziej doprężac nie ma sensu - przyrost sprawności nie będzie już znaczący.
I get up at seven, yeah,
and I go to work at nine.
I got no time for livin'.
Yes, I'm workin' all the time.
Awatar użytkownika
marcink46
-#Nowy nabytek forum
-#Nowy nabytek forum
Posty: 38
Rejestracja: 2012-01-14, 00:35
Lokalizacja: Lubelskie/LKS

Post autor: marcink46 »

Tak wiem, lecz stopnień sprężania to nie to samo co ciśnienie sprężania. Stopień się liczy, a ciśnienie mierzy manometrem. Napisałem stopień w jednostkach bo tak mi wygodniej, nie pamiętam innych przypisywanych wartości ...ostatni raz matematykę inżynierską miałem na pierwszym roku studiów w 2001. :grinser
Serwis i usprawnienia silników dwusuwowych: http://www.fotosik.pl/u/marcink46/albumy
Awatar użytkownika
Yanosik
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1707
Rejestracja: 2008-07-06, 13:03
Lokalizacja: Piła

Post autor: Yanosik »

marcink46 pisze:Tak wiem, lecz stopnień sprężania to nie to samo co ciśnienie sprężania.
Własnie to chciałem Ci powiedzieć.
marcink46 pisze:Napisałem stopień w jednostkach bo tak mi wygodniej, nie pamiętam innych przypisywanych wartości
mgr inż. yanosik pisze:To wartosć matematyczna i nie ma jednostek.
Tak czy siak, stopień sprężania ~8 dla tuningowanego silnika to stanowczo za mało. Zwłaszcza, ze lata na benzynie 95 lub 98 zamiast na etylinie 76 oktanowej.
I get up at seven, yeah,
and I go to work at nine.
I got no time for livin'.
Yes, I'm workin' all the time.
Awatar użytkownika
marcink46
-#Nowy nabytek forum
-#Nowy nabytek forum
Posty: 38
Rejestracja: 2012-01-14, 00:35
Lokalizacja: Lubelskie/LKS

Post autor: marcink46 »

Yanosik pisze:Tak czy siak, stopień sprężania ~8 dla tuningowanego silnika to stanowczo za mało. Zwłaszcza, ze lata na benzynie 95 lub 98 zamiast na etylinie 76 oktanowej.
Stosowanie do tych silników paliwa o LO większej niż 95 nie ma sensu, no chyba że przekraczamy 10 jednostek stopnia sprężania. Lepiej żeby tych oktanów było tyle co trzeba i były dobrej jakości.

Jeśli na wiosnę z głowicą uda się zrobić porządek i wyrównać obie komory to myślę, że stopień ustalę na 9-9,5. Nie wiem co na to wał, regenerować nie mam zamiaru, na korbach nie ma za bardzo luzu tylko łożyska, zwłaszcza jedno od iskrownika lekko szumi więc pewnie wymienię. Jeśli dobrze rozumuję to ciśnienie poza manometrem można wyliczyć tak: 9x1,25 = 11,25 BARów. Jak to jest u was ...Syreniarzy z planowaniem głowicy? Ile mm zwykle trzeba zebrać z głowicy żeby osiągnąć załóżmy 9 jednst. dla stopienia sprężania.

No i mały OFFTOP: ile można dać za Syrenę 102 lub 104/105 w stanie stodołowym z papierem lub bez. Jeszcze ich nie widziałem ale podobno na mojej wiosce stoją dwie takie sztuki... :D
Awatar użytkownika
Yanosik
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1707
Rejestracja: 2008-07-06, 13:03
Lokalizacja: Piła

Post autor: Yanosik »

Stan stodołowy to szerokie pojęcie. Dokładniejszy opis, zdjęcia. Czy mają papier? 102 nie kupuj, przestarzały model, o części trudno i w ogóle. Lepiej daj namiary yanosikowi ;) (joke)

Stopień sprężania to stosunek objętości cylindra (pojemność skokowa+objętość komory spalania) silnika na końcu suwu ssania do objętości cylindra (objętosć komory spalania) na końcu suwu sprężania.

Pojemność skokową cylindra obliczysz ze wzoru na objętość walca kołowego prostego:
Obrazek
Dla cylindra nominalnego wynosi ona 371,8cm3. Już Ci obliczyłem.

Objętość komory spalania, której kształtu nie idzie podpiąć pod bryłę geometryczną najlepiej odmierzyć strzykawką. Kładziesz głowicę (ze świecami) "do góry nogami". Płaszczyzna przylegania do bloku idealnie poziomo. Zalewasz cieczą o niskim napięciu powierzchniowym na równo. Odciągasz strzykawką do sucha i zapisujesz wyniki. Można odwrotnie, czyli nalewać.

Wypuklenie tłoków (nie pamiętam jak wyglądają) sobie pominiemy.

Tuner silnikowy a pyta o takie podstawowe rzeczy - wstyd!
I get up at seven, yeah,
and I go to work at nine.
I got no time for livin'.
Yes, I'm workin' all the time.
Awatar użytkownika
marcink46
-#Nowy nabytek forum
-#Nowy nabytek forum
Posty: 38
Rejestracja: 2012-01-14, 00:35
Lokalizacja: Lubelskie/LKS

Post autor: marcink46 »

To co napisałeś jest mi znane od dawna, chodziło mi raczej o jakieś wskazówki jak to Syreniarzom wychodzi w praniu planowanie głowicy, tym bardziej że moja ma różne pojemności a to raczej nie jest normalne ani zdrowe :grinser

[ Dodano: 2013-03-09, 17:07 ]
Mały EDIT: przymierzyłem blok do skrzyni korbowej (wszystko od 103) podłożyłem papierową uszczelkę i jak dla mnie lipa ...tłok nie odsłania całkowicie okien przelotowych i wydechowego ...zostaje ok 1 mm. Więc jeśli ktoś zamierza się bawić w poprawianie syreny/motopompy to wypada zacząć od przerobienia tłoka lub podłożenia grubszej uszczelki pod blok, ale to z kolei pociąga za sobą konieczność frezowania górnej części cylindra lub także głowicy. Tak więc blok ok 103 dla mnie nie przydatny ...mój przerobiony blok od PO5 ma już lepiej podkręcone czasy i kąty okien więc na nim będę bazował.

Silnik od 103 idzie na handel (m.in. dział sprzedam na forum). Tak dla potomnych to znalazłem jeszcze jedną różnicę między wałem od Syreny i od motopompy: obudowa uszczelnienia między wykorbieniami ma wpust blokujący przed obrotem, zaś skrzynia korbowa w wydrążonym rowku ma bolec, który wchodzi właśnie w ten wpust. W motopompie jest dokładnie odwrotnie ...bolec znajduje się na obudowie uszczelniania a skrzynia ma wyfrezowane miejsce na styku obu połówek. Tak więc jeśli ktoś myśli o zamianie to wymaga to zmiany obudowy (pierścienia) uszczelnienia (dławicy?). Pozdrawiam
Serwis i usprawnienia silników dwusuwowych: http://www.fotosik.pl/u/marcink46/albumy
ODPOWIEDZ