Montaż czopa i łożysk w zwrotnicy.

(rama, zawieszenia, koła)
Awatar użytkownika
Yanosik
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1707
Rejestracja: 2008-07-06, 13:03
Lokalizacja: Piła

Post autor: Yanosik »

Jarecki pisze:Łożysko wew. JEST USTALONE w każdej osi wymiarowej
W osi osi ;) jest ustalone kołnierzem czopa. Więc bez czopa nie jest ustalone.
Ostatnio zmieniony 2011-01-06, 02:16 przez Yanosik, łącznie zmieniany 1 raz.
I get up at seven, yeah,
and I go to work at nine.
I got no time for livin'.
Yes, I'm workin' all the time.
Awatar użytkownika
Wojt
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2039
Rejestracja: 2005-05-02, 12:45
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Wojt »

Yanosik pisze:W osi osi jest ustalone kołnierzem czopa. Więc bez czopa nie jest ustalone
Nic dodać, nic ująć. Wydawało mi się, że napisałem prosto, ale widać się myliłem...

Jarecki pisze:Na pewno kończyliśmy całkiem inne szkoły..... techniczne?
Co do wykształcenia, to nie zamierzam się licytować, ale jeżeli Cię to Jarecki bardzo interesuje, to tak, techniczne, dwie szkoły, średnią i wyższą, obie o profilu samochodowym. Czy te same co Ty? Nie wiem, ale nie sądzę...
Mam również kilkanaście lat doświadczenia warsztatowego.

Tyle OT.

Wydaje mi się, że problem autora wątku jest ze wszech miar wyjaśniony.
...no i poszedł biedaczysko, po szerokim szukać świecie czegoś, co jest bardzo blisko.
Awatar użytkownika
SZTYC
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 330
Rejestracja: 2006-09-24, 19:48
Lokalizacja: Ruda Śl.

Post autor: SZTYC »

Nie chcę zakładać nowego tematu a ten bardzo pasuje do tego o co chcę zapytać.
Wiem że już kiedyś było o przegubach ale o ile dobrze pamiętam było tylko że są.

Dziś przyszła przesyłka i tak się zastanawiam....... w jaki sposób zamontować je do zwrotnicy ?
Napewno ktoś to już robił i może coś podpowiedzieć.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Syrena 105L /83 poszła do Wheler dealer
Moskwicz 403/64 zarejestrowany na zabytek
Syrena Bosto/82 już dotarta
Moskwicz 408/68 jest w proszku
Awatar użytkownika
Magister
-#Stara Gwardia
-#Stara Gwardia
Posty: 4491
Rejestracja: 2007-04-26, 20:00
Lokalizacja: Chełmno
Kontakt:

Post autor: Magister »

Ja przerabiałem w całości tzn czop przegub VW, półośka VW, przegub wewnętrzny i czop od krzyżaka. Ale wychodzi na to samo. Aby coś takiego zamontować musiałem wykręcić jedną śrubę od zwrotnicy, trochę gimnastyki i gotowe :ok3

Ile dałeś za taki komplet i skąd zakupiłeś ?
homer
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 309
Rejestracja: 2005-12-25, 16:30
Lokalizacja: Łódź

Post autor: homer »

To pewno z tej firmy za kokosy. Mam możliwość zrobienia dużo taniej, już Tomasz na takich jeżdzi
W uszach świst, w oczach mgła, na liczniku dwajścia dwa!
Awatar użytkownika
piotrek104
-#Junior
-#Junior
Posty: 193
Rejestracja: 2008-06-05, 21:23
Lokalizacja: Wadowice
Kontakt:

Post autor: piotrek104 »

homer pisze:To pewno z tej firmy za kokosy. Mam możliwość zrobienia dużo taniej, już Tomasz na takich jeżdzi
Kolego Homer czy napewno dasz rade takie zalatwic za dobra kase?napisz po ile jak mozesz!
rampampampam.........

104 72r
125p 89r
Awatar użytkownika
Tomasz
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2334
Rejestracja: 2006-11-21, 11:38
Lokalizacja: Bełdów

Post autor: Tomasz »

homer pisze:już Tomasz na takich jeżdzi
ano już założone i pisk opon w garażu był, niestety syrena narazie jest zablokowana przez kolejne - tym razem niedawno nabyte auto mojego taty, ponieważ teraz je usprawnia no i narazie syreną nie jeździłem :/ No nic, narazie robie co innego przy niej ale przeguby i zwrotnice na łożyskach oporowych zrobione na :ok3
SZTYC pisze: w jaki sposób zamontować je do zwrotnicy ?
dla przypomnienia:

http://syrena.nekla.pl/forum/viewtopic. ... c&start=30

http://syrena.nekla.pl/forum/viewtopic. ... b8ba0bd618

Ja zrobiłem w ten sposób. Po wymianie zewnętrznego łożyska pozostało ono zaślepione po stronie zewnętrznej. Od strony wewnętrznej pozostawiłem je otwarte.
Kolejnie na czop nałożyłem łożysko drugie no i znów zostawiłem je zaślepione po zewnętrznej stronie, od wewnętrznej odkryłem. Mając już nałożone łożysko na czop oraz drugie w zwrotnicy popsułem jedno ze starych łożysk i w miejsce, w którym powinna znajdować się sprężyna założyłem na czop wewnętrzną bieżnię z popsutego łożyska - po co??? Po to by tam wewnątrz komory łożysk(między łożyskami) zwrotnicy była jakby przestrzeń na tawot, który nałożyłem podczas montażu (ta ilość smaru,która była w łożysku od nowości wydaje mi się stanowczo za mała) oraz po to by zachowana była odpowiednia odległość między dwoma łożyskami. Na koniec całość mocno dociągnąłem na czopie kluczem 36 (homer ) :devil3 :piwo:
Myślę, że dobrze zrobiłem, choć wcześniej szukałem sprężyn, które orginalnie były między łożyskami ale nie znalazłem, bo wywaliłem je kiedyś....
Mając już czop zeswapany z przegubem (po przeróbce) zamontowany w ułożyskowanej zwrotnicy dopiero TERAZ nałożyłem tawotu, założyłem półoś, nałożyłem mażetę z opaskami no i taką kompletną zwrotnice z przegubem i półosią zamontowałem do auta.

Analogicznie postąpiłem z drugą stroną :helm

Myślę, że pomogłem....
Pozdro!! :) :piwo:
Ostatnio zmieniony 2011-03-02, 21:23 przez Tomasz, łącznie zmieniany 1 raz.
homer
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 309
Rejestracja: 2005-12-25, 16:30
Lokalizacja: Łódź

Post autor: homer »

Tomasz pisze:wcześniej szukałem sprężyn, które orginalnie były między łożyskami ale nie znalazłem
Nie za dobrze...
W uszach świst, w oczach mgła, na liczniku dwajścia dwa!
Awatar użytkownika
Gieroy
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1843
Rejestracja: 2005-12-24, 21:53
Lokalizacja: W-wa

Post autor: Gieroy »

1.
Najsampierw wciskasz łożysko na czop. Nie widzę czy masz po przeróbce pozostawiony na czopie ten próg co tam fabrycznie jest, bo łożysko powinno byc wciśniete aż sie oprze o ten próg. Zeby to zrobić będziesz musiał chyba rozebrać te swoje nowe przeguby.
2.
Potem wciskasz drugie łożysko w zwrotnice.
3.
Potem wkładasz czop-łożysko z pkt.1 do zwrotnicy i dokrecasz nakrętkę 36 poprzez piaste aż do oporu. W ten sposób łożysko 1 zostaje wciągnięte do zwrotnicy i czop wciągnięty do łożyska 2 i równocześnie stożki czop/piasta sie docisną.
4 potem skladasz swój nowy przegub.

To łożysko z pkt.2 to wypada dać typu RS z gumowymi uszczelkami po obu stronach. Normalnie jest tak, że przy zwykłych temperaturach i obrotach to ten smar w środku łożyska RS starcza dłużej niż samo łożysko. Jeśli tylko nie zagotujesz łożyska to smar z niego nie wycieknie. A normalnie jak nie bedziesz palil hamulców to temperatura łożyska pozostanie w normie. Obroty też są tam malutkie - max. 1000 obr/min jak nie będziesz przekraczał 120 km/h :grinser
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
Awatar użytkownika
Tomasz
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2334
Rejestracja: 2006-11-21, 11:38
Lokalizacja: Bełdów

Post autor: Tomasz »

Gieroy pisze: potem skladasz swój nowy przegub.
..podejrzewam, że przegub w przypadku kolegi SZTYC, jest zespawany wraz z czopem tj. u mnie, bo innego wyjścia nie ma.

[ Dodano: 2011-03-03, 16:59 ]
P.S. Jak to..??Gieroy, dać łożyska bez sprężyny między nimi..??
Awatar użytkownika
Gieroy
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1843
Rejestracja: 2005-12-24, 21:53
Lokalizacja: W-wa

Post autor: Gieroy »

Zespawana z czopem jest tylko jedna część przegubu więc jaki problem z rozebraniem go? Mi sie zdaje, że łatwiej wcisnąć łożysko na czop po rozbiórce przegubu ale jak możesz jakoś inaczej to rób jak umiesz.
Sprężyne dawaj, ja nie pisałem o wszystkich szczegółach. (chociaż ona nic nie robi jak lożyska są mocno wciśnięte i nic nie przesuwa się)
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
Awatar użytkownika
Tomasz
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2334
Rejestracja: 2006-11-21, 11:38
Lokalizacja: Bełdów

Post autor: Tomasz »

Gieroy pisze: Mi sie zdaje, że łatwiej wcisnąć łożysko na czop po rozbiórce przegubu ale jak możesz jakoś inaczej to rób jak umiesz.
..też o tym napisałem... :)

" Mając już czop zeswapany z przegubem (po przeróbce) zamontowany w ułożyskowanej zwrotnicy dopiero TERAZ nałożyłem tawotu, założyłem półoś, nałożyłem mażetę z opaskami no i taką kompletną zwrotnice z przegubem i półosią zamontowałem do auta.
"
Awatar użytkownika
młody94_105l
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 547
Rejestracja: 2006-12-30, 13:51
Lokalizacja: Kraków

Post autor: młody94_105l »

Witam
Panowie, pilnie potrzebuję informacji na temat łożysk przedniej piasty.Mam problem, czy zastosować łożyska standardowe, czy np. z luzem C3, C4? W glince niby nic nie pisze o luzie, ale wolę się upewnić, że po złożeniu wszystkiego na standardowych łożyskach, bieżnie nie zrobią się kwadratowa, a łożyska nie będą się obracały z oporami.
Aha, przepraszam jeśli napisałem nie zrozumiale i nie technicznie, ale mam dopiero 17lat i powoli się uczę, a chciałbym, zrobić wszystko tak, jak należy. Nie ukrywam, że zależy mi na jak najszybszej odpowiedzi.
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Gieroy
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1843
Rejestracja: 2005-12-24, 21:53
Lokalizacja: W-wa

Post autor: Gieroy »

młody94_105l pisze:mam dopiero 17lat i powoli się uczę
Chłopie - jak ty już czytałeś Glinke i wiesz co to są luzy C3 i C4 w łożysku to ty jesteś zaawansowanym fachowcem. Większość 17-to latków to nawet nie wie co to jest łożysko i ma poważne kłopoty z czytaniem.
Co do tematu.
Montuj standardowe. Te łożyska są bardzo blisko siebie, na wspólnym wałku i w jednej obudowie więc tam nie ma potrzeby na powiększony luz C3 lub C4. W normalnych samochodach to w kołach są łożyska stożkowe lekko ściśnięte tak żeby wogóle nie było luzu. Jak już co, to pewnie w syrenie warto by było włożyć tam łożyska ze zmniejszonym luzem czyli C2.
Przy jeździe i tak w tych łożyskach szybko zrobi się luz.
Dużo ważniejsze jest żeby je fachowo wcisnąć w zwrotnice i na wałek. Nie wal młotem tylko z czuciem wciskaj bieżnie żeby nie zmasakrować kulek i bieżni. I założ łożyska z gumowymi uszczelkami od zewnątrz typ RS.
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
Awatar użytkownika
sir
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 837
Rejestracja: 2007-08-16, 19:19
Lokalizacja: Dębica

Post autor: sir »

To może jeszcze przy okazji taka sprawa: mój dziadek miał już dość ciągłych luzów na łożyskach i wstawił właśnie łożyska stożkowe - dokładnie 30306. Bieżnie zewnętrzne umiejscowione były wewnątrz zwrotnicy, gdzie dodatkowo dotoczone pierścienie odpowiednio "ofsetowały" bieżnię łożyska zewnętrznego (miały też odpowiednie frezy żeby dało się ładować smar przez kalamitkę - zwykły pierścień zasłaniałyby otwór). Koszyki - wiadomo - na czopie. Luzy kasował nakrętką czopa + ewentualne podkładki. Co sądzicie o takiej przeróbce?
km nawinięte na licznik | 2023: 22km (stan na 09.04.2023) | 2022: 7806km | 2021: 8580km | 2020: 4797km | 2019: 9730km | 2018: 10870km | 2017: 10505km | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina ;)
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
ODPOWIEDZ