Problem z biegami
-
- Posty: 3
- Rejestracja: 2010-04-05, 01:30
- Lokalizacja: Myszków/Kraków
Problem z biegami
Cześć.
Od niedawna jestem szczęśliwym posiadaczek Syrenki 105L z 1982 roku. Właśnie czekam aż pocztą dostane książki warsztatowe o Syrenie, a mam następujący problem. Proszę o poradę.
Odkąd zacząłem jeździć Syrenką, zawsze na 4-tym biegu daje się słyszeć charakterystyczne buczenie, gdzieś z rejonu skrzyni biegów (zarówno na starym oleju jak i na nowym). W pozostałych biegach ten odgłos nie występuje. Jednakże podobne, cichsze buczenie słychać po odpalenie zimnego silnika, po opuszczeniu sprzęgła (przy wysprzęgleniu ten odgłos nie występuje).
Następnie, co gorsza, po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów, zaczął notorycznie wypadać bieg 4-ty. Wypada on praktycznie zawsze, po przejechaniu na nim kilku sekund. Czasami wypada trójka, czasami niezaskakuje, szczególnie jeśli wrzucę ją np. po zjeździe z górki na luzie, czyli przy pewnej większe prędkości. Przy mniejszej prędkości zazwyczaj zaskakuje. Zdarza się też, że wypadnie przy ruszaniu bieg 1-szy albo 2-gi. Rzadko kiedy nie zaskoczy bieg wsteczny.
Ponieważ nie mam doświadczenia w Syrenkach ani literatury, proszę o wskazówki dotyczące przyczyn i naprawy. Różne osoby sugerowały mi różne przyczyny:
1) Uszkodzenie mechanizmu wrzucania biegów, czyli mechanizmu gdzieś pomiędzy dźwignią zmiany biegów a samą skrzynią biegów.
2) Jedna osoba zasugerowała uszkodzenie synchronizatora.
3) Niektórzy rozważali kwestię niesprawności "zapadkami".
4) Uszkodzenie mechanizmu wolnego koła lub zły naciąg linki wolnego koła.
Pozdrawiam.
Od niedawna jestem szczęśliwym posiadaczek Syrenki 105L z 1982 roku. Właśnie czekam aż pocztą dostane książki warsztatowe o Syrenie, a mam następujący problem. Proszę o poradę.
Odkąd zacząłem jeździć Syrenką, zawsze na 4-tym biegu daje się słyszeć charakterystyczne buczenie, gdzieś z rejonu skrzyni biegów (zarówno na starym oleju jak i na nowym). W pozostałych biegach ten odgłos nie występuje. Jednakże podobne, cichsze buczenie słychać po odpalenie zimnego silnika, po opuszczeniu sprzęgła (przy wysprzęgleniu ten odgłos nie występuje).
Następnie, co gorsza, po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów, zaczął notorycznie wypadać bieg 4-ty. Wypada on praktycznie zawsze, po przejechaniu na nim kilku sekund. Czasami wypada trójka, czasami niezaskakuje, szczególnie jeśli wrzucę ją np. po zjeździe z górki na luzie, czyli przy pewnej większe prędkości. Przy mniejszej prędkości zazwyczaj zaskakuje. Zdarza się też, że wypadnie przy ruszaniu bieg 1-szy albo 2-gi. Rzadko kiedy nie zaskoczy bieg wsteczny.
Ponieważ nie mam doświadczenia w Syrenkach ani literatury, proszę o wskazówki dotyczące przyczyn i naprawy. Różne osoby sugerowały mi różne przyczyny:
1) Uszkodzenie mechanizmu wrzucania biegów, czyli mechanizmu gdzieś pomiędzy dźwignią zmiany biegów a samą skrzynią biegów.
2) Jedna osoba zasugerowała uszkodzenie synchronizatora.
3) Niektórzy rozważali kwestię niesprawności "zapadkami".
4) Uszkodzenie mechanizmu wolnego koła lub zły naciąg linki wolnego koła.
Pozdrawiam.
Wojtek_105L
Ja osobiście by sie przychylił do tego:
Albo kamienie synchronizatorów, albo całkiem Ci się synchronizatory rozleciały.
Po rozmowie z ojcem (doświadczonym Syreniarzem), stwierdził, iż będą to:Wojtek_105L pisze:2) Jedna osoba zasugerowała uszkodzenie synchronizatora.
Albo kamienie synchronizatorów, albo całkiem Ci się synchronizatory rozleciały.
www.kmkkm.tk.krakow.pl - Koło Miłosników Krakowskiej Komunikacji Miejskiej
www.kmk.krakow.pl - Strona o Komunkacji w Krakowie
www.fotozajezdnia.pl - Fotogaleria komunikacyjna
www.kmk.krakow.pl - Strona o Komunkacji w Krakowie
www.fotozajezdnia.pl - Fotogaleria komunikacyjna
Moj ojciec (jeżdżący 30lat syrena) też potwierdza że to synchronizator, ale dziwi go że praktycznie na każdym biegu Ci wylata, w jego syreniarskiej karierze najczęściej "leciały" synchronizatory 2 i 3 biegu. Nawiasem mówiąc to nawet teraz mi 2 wylata
a co do buczenia, to chyba każda syrena "wyje" na 4 ale jak to coś innego niż "wycie" to trzeba by sprawdzić łożyska
a co do buczenia, to chyba każda syrena "wyje" na 4 ale jak to coś innego niż "wycie" to trzeba by sprawdzić łożyska
...coś trzeba w życiu robić...
Ja w tym nie mam doświadczenia specjalnie, ale po mojemu trzeba wyjać skrzynię--i to na pewno. I trzeba ją robić. Trudno powiedzieć co sie stało ale skoro wywala 4 bieg a i inne nieraz też----to cała skrzynia jest do kitu. W niej lożyska trzeba zmienić i koło zębate 4 biegu. Ta skrzynia huczy już przy pracy luzem--więc po co koledzy się zastanawiają nad szczegółami ?
Kto wie czy nie lepiej kupić od razu inną skrzynię --albo ją zamontować albo będzie na części ==z dwóch zrobi sie jedną........
Pewną rzeczą jest że poprzedni właściciel rozwalił skrzynię i sprzedał samochód właśnie dlatego.
Kto wie czy nie lepiej kupić od razu inną skrzynię --albo ją zamontować albo będzie na części ==z dwóch zrobi sie jedną........
Pewną rzeczą jest że poprzedni właściciel rozwalił skrzynię i sprzedał samochód właśnie dlatego.
-
- Posty: 3
- Rejestracja: 2010-04-05, 01:30
- Lokalizacja: Myszków/Kraków
Cześć.
Okazało się, że problem tkwił w wolnym kole, tzn. było ono przez cały czas włączone, ze względu na problem z dzwigienką. Teraz biegi nie wypadają, jednakże "wycie" na 4-tym biegu nadal występuje. Reasumując:
Czy:
a) Mechanizm wolnego koła jest uszkodzony, bo wypadają biegi w trakcie jego użycia?
b) "Wycie" to efekt wyrobionego łożyska biegu 4-tego? Czy też przyczyny mogą być inne?
Dziękuje wszystkim za pomoc.
Okazało się, że problem tkwił w wolnym kole, tzn. było ono przez cały czas włączone, ze względu na problem z dzwigienką. Teraz biegi nie wypadają, jednakże "wycie" na 4-tym biegu nadal występuje. Reasumując:
Czy:
a) Mechanizm wolnego koła jest uszkodzony, bo wypadają biegi w trakcie jego użycia?
b) "Wycie" to efekt wyrobionego łożyska biegu 4-tego? Czy też przyczyny mogą być inne?
Dziękuje wszystkim za pomoc.
Wojtek_105L
mechanizm wolnego koła zwykle ma ścięte wielowpusty co powoduje szarpnięcia i poślizgi tego elementu, a to z kolei powoduje wypadanie biegów. Dżwignię wolnego koła (w kabinie) należy opuścic w dół, a jeśłi to nic nie da to wejśc pod samochód i młotkiem dobić dżwignię wolnego koła (przy skrzyni) w położeniu takim jak chce to zrobić sprężyna tej dźwigni (chce a nie może, bo jej nie ma albo jest za słaba).
Stałe wycie w czasie jazdy, jeśłi jest 2 litry oleju wlane (olej ma być gęsty---najgęściejszy hipol - ten do Żuka starego typu) i obecność oleju nic nie daje---to oznacza koniecznosć wyjęcia skrzyni i robotę;; czy to tylko od łożyska to nie wiadomo , może być też wytarta-pęknięta podkładka dystansowa (a jest ich kilka)--ale nieważne bo po rozebraniu sprawa i tak wyjdzie na jaw.
Stałe wycie w czasie jazdy, jeśłi jest 2 litry oleju wlane (olej ma być gęsty---najgęściejszy hipol - ten do Żuka starego typu) i obecność oleju nic nie daje---to oznacza koniecznosć wyjęcia skrzyni i robotę;; czy to tylko od łożyska to nie wiadomo , może być też wytarta-pęknięta podkładka dystansowa (a jest ich kilka)--ale nieważne bo po rozebraniu sprawa i tak wyjdzie na jaw.
Wcale tak łatwo nie wyjdzie. Jak to łożysko to nie będzie wiadomo które, no chyba że jedno akurat bedzie wyraźnie w stanie agonalnym. A wymieniać wszystkie to dużo roboty i koszt. Równie dobrze jak łożysko to może być przekładnia główna. Jak jest zużyta albo atak jest źle ustawiony to potrafi to pięknie wyć. A żeby dobrze ustawić zazębienie to trzeba umieć i sie sporo narobić.taeda pisze:po rozebraniu sprawa i tak wyjdzie na jaw
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
- syrena104bili
- -#Weteran
- Posty: 2021
- Rejestracja: 2010-03-14, 15:32
- Lokalizacja: Pionki
dzięki za podpowieć z tym wolnym kołem bo umnie dzieje się podobnie wiec musze wyłączyci wolne koło .... ale narazie niemam niej silnika jeszcze.... umnie niechciał zanic wchodzici wsteczny i jedynaka tesz miała problemy .... a do reszty biegów jeszcze niedoszłem ...hehehWojtek_105L pisze:Cześć.
Okazało się, że problem tkwił w wolnym kole, tzn. było ono przez cały czas włączone, ze względu na problem z dzwigienką. Teraz biegi nie wypadają, jednakże "wycie" na 4-tym biegu nadal występuje. Reasumując:
Czy:
a) Mechanizm wolnego koła jest uszkodzony, bo wypadają biegi w trakcie jego użycia?
b) "Wycie" to efekt wyrobionego łożyska biegu 4-tego? Czy też przyczyny mogą być inne?
Dziękuje wszystkim za pomoc.
syrena 104 1972r - http://syrena.nekla.pl/forum/viewtopic.php?t=11318 ,syrena 105l 1977r - http://syrena.nekla.pl/forum/viewtopic.php?t=12229 , syrena 105l 1976r- http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewtopic.php?t=13220 , komar 2320 1971r ,