SYRENA 101-61 dł.kl. - remont kapitalny - SYRHARMER

Pochwal się swoim pojazdem, technicznym wynalazkiem, udanymi zakupami. <br>Wszystko ściśle związane z motoryzacją.
ODPOWIEDZ
Suwmiarka
młody syreniarz
młody syreniarz
Posty: 248
Rejestracja: 2014-07-07, 09:30
Lokalizacja: PL

Post autor: Suwmiarka »

Również ciekawi mnie ta kwestia różnic pomiędzy S15 i S150. Podpinam się do tematu i proszę o szczegółowy opis. A jak ma się do tego numeracja?
Pozdrawiam
Babcia
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 680
Rejestracja: 2018-10-01, 12:37
Lokalizacja: Czerwonak

Post autor: Babcia »

Osobiście nie jestem aż tak w temacie S15 żeby się wypowiadać o różnicach, o modyfikacji głowicy mówi Glinka przy opisie silników ale nie precyzuje o jaką modyfikację chodzi . Jest mowa o zwiększonym sprężaniu S15 - 7,0 S150 - 7,4 więc może planowanie głowicy ? Ostatecznie uzyskano 3 KM więcej

[ Dodano: 2020-11-29, 19:57 ]
Chociaż średnica cylindrów, skok tłoka i pojemność skokowa pozostaje bez zmian...
Junak M1o Syrena 104
mój mail: panbabcia@o2.pl
Awatar użytkownika
SyrHarMer
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2526
Rejestracja: 2015-12-29, 18:13
Lokalizacja: Wolsztyn

Post autor: SyrHarMer »

A WIĘC GENERALNIE po pierwsze

Silnik S15 = model 101 i 102
gażnik BVF H 362/16 (NRD)
pompa paliwa BVF typ UP-O

Silnik S150 = model 103 (zmodernizowany)
gażnik Jikov 35 POH/046 (CSRS)

po drugie

Te 3 KM więcej - zapewne powstało przy okazji zmiany rozrządu tj. układu okienek kanałów wlotowych i wylotowych

po trzecie

Kto rozszyfruje oznaczenia na blokach cylindrów, przy silnikach które posiadam ?

S15 05 01 (zerwane tabliczki)
S15.05.01 SL (rok 1962)
15.05.01 SL (rok 1965)
Roman roman.bloszyk@gmail.com 799 860 545

KATALOGI CZĘŚCI ZAMIENNYCH
Syrena 100, 101, 102 na płycie CD
Wydanie I 1959r i wydanie II 1962r

KOSZULKI Z NADRUKIEM
Dla Syreniarzy - wszystkie modele i roczniki
i dziewęć pozostałych aut z PRL
Awatar użytkownika
Tomasz
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2334
Rejestracja: 2006-11-21, 11:38
Lokalizacja: Bełdów

Post autor: Tomasz »

SyrHarMer S-15 nie miały broków w bloku :ok3 :piwo: :piwo: :piwo:

S-150 dodatkowo był "doprężony" spalinami poprzez zmodernizowany układ wydechowy (dyfuzor).
Jak dla mnie to rozwiązanie konstrukcyjne w 103 przebija nawet "unowocześnienie" w 104 jakim było zastosowanie skrzyni biegów synchronizowanej !
Przecież ŻADNA Syrena poza 103 (i to te późniejsze egzemplarze) nie miały jakby "doładowania" ! :devil3
Takie rozwiązania bywały w wartburgach ( o ile w tych starych to nie wiem - 311,312, natomiast w 353 już TAK ! ) !!!
Awatar użytkownika
SyrHarMer
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2526
Rejestracja: 2015-12-29, 18:13
Lokalizacja: Wolsztyn

Post autor: SyrHarMer »

Tomasz, No tak ! Wszystko OK ! Patrząc jednak z perspektywy oryginału, to już nie bardzo ! Ja muszę moją Skarpetę wyposażyć w silnik oryginalny !
Jeszcze chciałbym żebyś odkrył tajemnicę na zadane przeze mnie trzecie pytanie, w moim poprzednim poście !

[ Dodano: 2020-11-30, 21:29 ]
Tak jeszcze do poczytania - znalazłem na Forum :
>>Modyfikacje, pomysły, wynalazki i nasze cuda >>Modyfikacje Syren i Warszaw >>Syrena - modyfikacje techniczne >>Cylinder S15 i S150 - różnice
Autor: marcinek46, data: 2012-07-09, godz: 14:03 :devil3

[ Dodano: 2020-12-02, 12:21 ]
Nurtuje mnie jeszcze jeden temat !
Czy ktoś ma wiedzę do kiedy (do którego modelu) Syreny zakładane były głowice z trzynastoma żeberkami ? Niby nic, a drobna różnica ! Nowsze i zazwyczaj spotykane to jedenaście żeberek ! Generalnie może ludziska nie zwracają na to uwagi ! :zdziwko

[ Dodano: 2020-12-02, 12:23 ]
A może ktoś taką posiada ??? :ok3
Roman roman.bloszyk@gmail.com 799 860 545

KATALOGI CZĘŚCI ZAMIENNYCH
Syrena 100, 101, 102 na płycie CD
Wydanie I 1959r i wydanie II 1962r

KOSZULKI Z NADRUKIEM
Dla Syreniarzy - wszystkie modele i roczniki
i dziewęć pozostałych aut z PRL
Babcia
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 680
Rejestracja: 2018-10-01, 12:37
Lokalizacja: Czerwonak

Post autor: Babcia »

A czy nie stosowano trzynastu żeberek przy samoczynnym obiegu wody w układzie chłodzenia a po zastosowaniu pompy wody na prądnicy nie było już takiej potrzeby chłodzenia głowicy ?

[ Dodano: 2020-12-02, 22:55 ]
SyrHarMer wysłałem Ci maila .
Junak M1o Syrena 104
mój mail: panbabcia@o2.pl
Awatar użytkownika
SyrHarMer
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2526
Rejestracja: 2015-12-29, 18:13
Lokalizacja: Wolsztyn

Post autor: SyrHarMer »

Babcia, Tak, czy inaczej - najstarsze miały samoczynny obieg wody (grawitacyjny) - czyli jest zasadne 13 żeberek. Zobaczymy może jeszcze ktoś się wypowie w tym temacie !? :ok3

[ Dodano: 2020-12-04, 13:01 ]
Tomasz, Nie chcesz już zdradzić żadnej tajemnicy i podpowiedzieć co nieco ?

[ Dodano: 2020-12-06, 10:58 ]
Dzisiaj dalsze fotorelacje wyjątkowo po godz 15:00 Przepraszam !

[ Dodano: 2020-12-06, 15:01 ]
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing

[ Dodano: 2020-12-06, 15:19 ]
Wypada coś napisać ! Wrócił "mój informatyk" zatem cd. historii moich zmagań !

14. 2016 rok - dalsze polowanie na oryginały - fotki 410 - 437 = 28 sztuk

Dwa dni maja okazały się bardzo szczęśliwe - trochę drobnicy, ale strzałem w dziesiątkę okazał się nowy w tawocie, papierze pergaminowym i specjalnej skrzyni do transportu - NÓWKA WAŁ !!!. Następnego dnia od tego samego gostka kupiłem jeszcze oryginalny podnośnik z 09.1960 roku. ! W lipcu udało mi się jeszcze kupić drugą kpl. skrzynię niesynchronizowaną ! Jedną już miałem z tej niebieskiej w pakiecie z silnikiem
trzycylindrowym ! I pomału do przodu ! :piwo:
Roman roman.bloszyk@gmail.com 799 860 545

KATALOGI CZĘŚCI ZAMIENNYCH
Syrena 100, 101, 102 na płycie CD
Wydanie I 1959r i wydanie II 1962r

KOSZULKI Z NADRUKIEM
Dla Syreniarzy - wszystkie modele i roczniki
i dziewęć pozostałych aut z PRL
Suwmiarka
młody syreniarz
młody syreniarz
Posty: 248
Rejestracja: 2014-07-07, 09:30
Lokalizacja: PL

Post autor: Suwmiarka »

Nie używany wał do dwu cylindrowej Syreny to rzeczywiście rzadkość. Aż żal zakładać go do silnika :D
Znaleziony w internecie czy może inne źródła?

PS. Mam nadzieję, że autor wątku nie ma nic przeciwko dyskusjom ogólnym (typu cechy silnika S15). Bardzo dobrze, że są znawcy dzięki którym można wzbogacić wiedzę o takie szczegóły. Takie powinno być forum :ok3
Awatar użytkownika
SyrHarMer
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2526
Rejestracja: 2015-12-29, 18:13
Lokalizacja: Wolsztyn

Post autor: SyrHarMer »

Suwmiarka, W zasadzie wszystko co na fotkach - to z internetu, dlatego to wszystko się wlecze !
Zazdroszczę tym kolegom, którzy swoje Syrenki kupili w jednym kawałku, ale taki jest urok kompletowania do oryginału! Dla przypomnienia - pierwszą zdekompletowaną kupiłem w 2011 roku ! i pomału "pomału jak żłów ociężale ruszyła maszyna po szynach ospale" Wczesne modele to ciężki orzech do zgryzienia !
Ja twierdzę, że stopiątki to w zasadzie samochody jeżdzące, stoczwórki o tyle łatwiej, że silniki te same, a
100 - 103 to historia dla naprawdę wytrwałych. Dużo nie wiadomych, dużo dociekań, dużo czytania literatury fachowej, podpytywania ! A nie wszyscy chcą zdradzić niektóre tajemnice. Mam trochę silników kpl. i pojedyńczych głowic, dlatego dociekam ! Mam jeden silnik, który okazał się oryginałem do 101. Na głowicy jest wybity nr ... i na skrzyni korbowej jest ten sam nr ... Prócz tego skrzynia korbowa jest bez żeberek - i taka powinna być ! Poszukuję jeszcze do tego silnika głowicy z trzynastoma żeberkami ! Powiem Wam jedno muszę znależć - i znajdę ! Dyskusja na temat cech silnika S15 jak najbardziej !
A powiem Wam jeszcze coś ! Obserwuję zmagania i zaparcia Kangura ! Kto dojdzie do takich dokonań to - CZAPKI Z GŁÓW - Pozdrawiam Cię Kangur wszystkiego najlepszego i bezawaryjnej jazdy sto jedynką !

[ Dodano: 2020-12-06, 18:29 ]
Setką oczywiście ! Stojedynka mi się po nocach śni !
Roman roman.bloszyk@gmail.com 799 860 545

KATALOGI CZĘŚCI ZAMIENNYCH
Syrena 100, 101, 102 na płycie CD
Wydanie I 1959r i wydanie II 1962r

KOSZULKI Z NADRUKIEM
Dla Syreniarzy - wszystkie modele i roczniki
i dziewęć pozostałych aut z PRL
Babcia
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 680
Rejestracja: 2018-10-01, 12:37
Lokalizacja: Czerwonak

Post autor: Babcia »

104-ki też mają swoje małe tajemnice ...na pewno nie takie jak 101 ale niektórych rzeczy też trudno się dowiedzieć . Chodzi konkretnie o zmiany przy modyfikacjach Syreny, nie wszystko jest w książkach...niestety. Ja mam 104-kę z 1972 roku ( części z kwiecień, maj, czerwiec ) i w pewnym sensie jest to tak zwana przejściówka bo niektóre rzeczy są ze 105-tki jak choćby miejsce mocowania skrzynki bezpieczników.
Junak M1o Syrena 104
mój mail: panbabcia@o2.pl
Awatar użytkownika
SyrHarMer
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2526
Rejestracja: 2015-12-29, 18:13
Lokalizacja: Wolsztyn

Post autor: SyrHarMer »

Tak, - masz rację Babcia, ale trzeba powiedzieć jedno : DAMY RADĘ ! :piwo:
Roman roman.bloszyk@gmail.com 799 860 545

KATALOGI CZĘŚCI ZAMIENNYCH
Syrena 100, 101, 102 na płycie CD
Wydanie I 1959r i wydanie II 1962r

KOSZULKI Z NADRUKIEM
Dla Syreniarzy - wszystkie modele i roczniki
i dziewęć pozostałych aut z PRL
Awatar użytkownika
KIEROWCA
-#Stara Gwardia
-#Stara Gwardia
Posty: 4555
Rejestracja: 2005-02-24, 23:43
Lokalizacja: PRL
Kontakt:

Post autor: KIEROWCA »

Babcia pisze:w pewnym sensie jest to tak zwana przejściówka bo niektóre rzeczy są ze 105-tki jak choćby miejsce mocowania skrzynki bezpieczników.
Akurat o skrzynkach bezpieczników czy nakrętkach stacyjki Glinka wspomina. Mam jeszcze obie knigi, dużą i małą.
Ciekawe rozwiązanie w polskich samochodach to że bardzo wiele części miało nabijane daty produkcji. Dla graciarza lubiącego się trudnić motoryzacyjną archeologią - bezcenne :devil3
Bardzo to lubiłem, już za dzieciaka kiedy znosiło się do piwnicy elementy rozwalonych wozów i demontowało - najczęściej niestety młotkiem :smiech
::::Poradnik kompleksowej wiedzy syrenkowej ==UZUPEŁNIENIE GLINKI::::
===> http://chomikuj.pl/mariuszw2145/SYRENA <=== :dresiarz
::::Najljepsze jest nalanie do pełna w progi łoju baraniego na gorąco::::
Awatar użytkownika
SyrHarMer
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2526
Rejestracja: 2015-12-29, 18:13
Lokalizacja: Wolsztyn

Post autor: SyrHarMer »

KIEROWCA, A ta duża i mała Glinka jakie to wydania i które roczniki ? Nie chcesz się ich pozbyć ? -
chyba, że dotyczą już głównie młodszych roczników to wtedy są poza moim zainteresowaniem ! :devil3
Roman roman.bloszyk@gmail.com 799 860 545

KATALOGI CZĘŚCI ZAMIENNYCH
Syrena 100, 101, 102 na płycie CD
Wydanie I 1959r i wydanie II 1962r

KOSZULKI Z NADRUKIEM
Dla Syreniarzy - wszystkie modele i roczniki
i dziewęć pozostałych aut z PRL
Babcia
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 680
Rejestracja: 2018-10-01, 12:37
Lokalizacja: Czerwonak

Post autor: Babcia »

KIEROWCA a gdzie , w którym fragmencie książki Glinka pisze o umiejscowieniu skrzynki bezpieczników bo o nakrętkach stacyjki wiem ale o skrzynkach bezpieczników nie kojarzę .
Junak M1o Syrena 104
mój mail: panbabcia@o2.pl
Awatar użytkownika
KIEROWCA
-#Stara Gwardia
-#Stara Gwardia
Posty: 4555
Rejestracja: 2005-02-24, 23:43
Lokalizacja: PRL
Kontakt:

Post autor: KIEROWCA »

Mała Glinka z 74 roku, str. 155.
"Natomiast na rysunku 2.79 pokazano nową skrzynkę bezpieczników [z samochodu Polski FIAT 125p], stosowaną w modelu 104 do 1972 r. oraz w modelu 105".
Na str. 129 jest też wzmianka, że nowa fiatowa skrzynka była stosowana w ostatnich egzemplarzach modelu 104.

Stan knigi OK, niektóre pojedyncze kartki wypadają ze starości. Jest dosyć dużo o stoczwórce - amory starego typu, przeróbka zamków żeby się otwierały kluczykiem z obu stron, montaż spryskiwaczy szyb, przeróbka foteli na rozkładane.
Czy chciałbym się pozbyć? Myślę, że 15 zeta + ok. dychę KW to chyba uczciwa cena? PRIV.
Pozdrawiam
::::Poradnik kompleksowej wiedzy syrenkowej ==UZUPEŁNIENIE GLINKI::::
===> http://chomikuj.pl/mariuszw2145/SYRENA <=== :dresiarz
::::Najljepsze jest nalanie do pełna w progi łoju baraniego na gorąco::::
ODPOWIEDZ