Kolejność i momenty dokręcania śrub silnika S-31

(silnik, skrzynia)
ODPOWIEDZ
Stanisław95
Posty: 5
Rejestracja: 2018-11-20, 14:23
Lokalizacja: Suchy Las k/Poznania

Kolejność i momenty dokręcania śrub silnika S-31

Post autor: Stanisław95 »

Poszukuję informacji nt. kolejności dokręcania śrub silnika S-31 (skrzynia korbowa, kolektory).
Czy w przypadku tych części producent podawał zalecaną kolejność dokręcania śrub (tak jak w przypadku głowicy), czy też stosować należy standardową procedurę od środka po przekątnej?
Moje drugie pytanie dotyczy momentów z którymi należy dokręcać pozostałe śruby (np. kolektorów, koła pasowego, śrub spustowych).
Czy producent przewidział określone wartości momentów (tak jak w przypadku głowicy i skrzyni korbowej), czy też dokręcać należy te śruby "na czuja"?
Awatar użytkownika
Kozichwost
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1477
Rejestracja: 2006-04-11, 19:24
Lokalizacja: Polska

Post autor: Kozichwost »

Kolego. Zejdź na ziemię, to nie Porsche, to syrena. Co ci da skręcenie głowicy na moment - podany w książce, 10 razy przeciągniętymi w PRL śrubami?
Kolejność standardowa - od środka po przekątnych. Momenty olej - chyba, że chcesz po pierwszym odpaleniu wymieniać znowu uszczelkę pod głowicą.
To pisałem ją Jarząbek - trener drugiej grupy - nie z teorii - z doświadczenia.
Normalnie po tym poście piszcie do mnie Taeda bis
Awatar użytkownika
sereniarz(atom1)
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2467
Rejestracja: 2005-07-28, 23:41
Lokalizacja: z Podlasia
Kontakt:

Post autor: sereniarz(atom1) »

ano dobrze prawisz, ciekawe gdzie ten towarzysz przepadl, mam gdizes do niego numer komy musze zadzwonic sprawdzic jak sie ma :D


glowice mozna momentem z glinki dokrecic, ale potem po zalaniu woda okaze sie ze wyplywa bokami :-)) i dalej sie kreci az przestanie leciec woda :piwo:
30 VI 1983 po 30 latach produkcji zaprzestano wytwarzania Syreny ;-(
http://img47.imageshack.us/img47/1990/m ... zy1jb5.jpg
Awatar użytkownika
Gieroy
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1843
Rejestracja: 2005-12-24, 21:53
Lokalizacja: W-wa

Post autor: Gieroy »

Kozichwost pisze:Momenty olej

To ja napiszę swoje uwagi niecałkiem zgodne z tym co napisał Kozichwost. Czy Porsche czy Syrena to logika i zasady mechaniki obowiazują takie same.
Wszystkie rady fabryczne są tylko w katalogu części i książce Glinki. Nic innego nie ma. Glinka zaleca momenty przy głowicy, chyba nie podaje momentów dla innych śrub. Dla wszystkich śrub możesz stosować momenty zgodnie z rozmiarem, materiałem i smarowaniem. To są dane wszędzie dostępne. Ale w praktyce faktycznie nikt się w to nie bawi, dokręcasz na wyczucie.
Stasiek ma nowe śruby do głowicy więc nie są przeciągnięte. Ja np. głowicę dokręcałem momentem wg. Glinki - od czegoś trzeba zacząć. Potem trzeba było ją dociągać ale robiłem to też kluczem dynamometrycznym i przynajmniej wiedziałem czy stosuję 150%, 200% czy 500% momentu początkowego.
Oczywiście przy innych śrubach tak nie robię ale trzeba uważać w co wchodzą bo aluminium łatwo zerwać.

Pamiętam jak Taeda radził, że przy dokręcaniu głowicy najważniejsze jest żeby się dobrze rozkraczyć i mocno zaprzeć. To tak dobra rada jak ta żeby cieknące przewody hamulcowe łatać gazetami nasączonymi krochmalem :npowiem (tak też radził bo Syrenka to nie Porsche).
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
Stanisław95
Posty: 5
Rejestracja: 2018-11-20, 14:23
Lokalizacja: Suchy Las k/Poznania

Post autor: Stanisław95 »

Gieroy pisze:
Kozichwost pisze:Momenty olej

Wszystkie rady fabryczne są tylko w katalogu części i książce Glinki. Nic innego nie ma. Glinka zaleca momenty przy głowicy, chyba nie podaje momentów dla innych śrub. Dla wszystkich śrub możesz stosować momenty zgodnie z rozmiarem, materiałem i smarowaniem. To są dane wszędzie dostępne. Ale w praktyce faktycznie nikt się w to nie bawi, dokręcasz na wyczucie.
Dzięki serdeczne za pomoc.

W przypadku skrzyni korbowej Glinka podaje (tak jak dla głowicy) 60+5 Nm (na krawędzi płaszczyzny przylegania na całym obwodzie powinna zostać wyciśnięta cienka warstwa szczeliwa, świadcząca o poprawnym przyleganiu wzajemnym obydwu części, a zatem i o szczelności połączenia).

Czy skrzynię korbową również można "dociągać" tak jak głowicę, czy lepiej poprzestać na wartości z Glinki?
Awatar użytkownika
Kozichwost
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1477
Rejestracja: 2006-04-11, 19:24
Lokalizacja: Polska

Post autor: Kozichwost »

Dla skrzyni korbowej chyba nie ma podanego momentu. Kręcisz z wyczuciem.
Głowicę tak samo, bo ten moment podany w książce jest jakiś śmieszny. Raz dokreciłem zgodnie z nim. Nigdy więcej tego błędu nie popełnię. A ty jak nie chcesz uczyć się na cudzych błędach - rób swoje błędy
Awatar użytkownika
SUPER.DAWID
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2045
Rejestracja: 2006-01-17, 20:11
Lokalizacja: Trzebinia-Małopolska

Post autor: SUPER.DAWID »

A ja jak zwykle doleje oliwy do ognia.
Jak masz wszystko zrobione zgodnie ze sztuką mechaniki. Czyli głowica splanowana, podobnie blok. Założona nowa uszczelka. Silnik rozebrany również zgodnie ze sztuką. Oraz nie po mechanikach pokroju przytoczonego tu "teada" to spokojnie możesz dokręcić zgodnie z zaleceniami Glinki i nic nawet na płynie nie będzie ciekło.
NIECH MIXOL BEDZIE Z SYRENIARZAMI
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... 048#189048
Syrena 104 AD 1966r
Awatar użytkownika
Kozichwost
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1477
Rejestracja: 2006-04-11, 19:24
Lokalizacja: Polska

Post autor: Kozichwost »

Pojeździj syreną - zmienisz zdanie
Awatar użytkownika
SUPER.DAWID
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2045
Rejestracja: 2006-01-17, 20:11
Lokalizacja: Trzebinia-Małopolska

Post autor: SUPER.DAWID »

Jak by miało coś pocieknąć to przez ponad 10 lat na pewno coś by pociekło.
Ponadto to już trzecia głowica tak złożona w syrenie i w żadnej nic nie cieknie i nie ciekło. Więc w mojej też na 99% nic nie pocieknie.
Dalej jestem zwolennikiem dokręcać jak Glinka zaleca.
NIECH MIXOL BEDZIE Z SYRENIARZAMI
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... 048#189048
Syrena 104 AD 1966r
Awatar użytkownika
sereniarz(atom1)
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2467
Rejestracja: 2005-07-28, 23:41
Lokalizacja: z Podlasia
Kontakt:

Post autor: sereniarz(atom1) »

Kozichwost pisze:Pojeździj syreną - zmienisz zdanie

dalbym ci 20 lajkow :-))) za tego cennego posta
30 VI 1983 po 30 latach produkcji zaprzestano wytwarzania Syreny ;-(
http://img47.imageshack.us/img47/1990/m ... zy1jb5.jpg
Stanisław95
Posty: 5
Rejestracja: 2018-11-20, 14:23
Lokalizacja: Suchy Las k/Poznania

Post autor: Stanisław95 »

SUPER.DAWID pisze:Jak masz wszystko zrobione zgodnie ze sztuką mechaniki. Czyli głowica splanowana, podobnie blok. Założona nowa uszczelka. Silnik rozebrany również zgodnie ze sztuką. Oraz nie po mechanikach pokroju przytoczonego tu "teada" to spokojnie możesz dokręcić zgodnie z zaleceniami Glinki i nic nawet na płynie nie będzie ciekło.
Dzięki za fachową opinię.
Silnik podręcznikowo rozebrany do zera, wszystkie płaszczyzny splanowane, szczeliwo do skrzyni korbowej, współczesna UPG oraz wszystkie śruby nowe. Zacznę od momentów z Glinki, jeśli będzie "zbyt łatwo" iść do najwyżej będę działać dalej, ale osobiście wydaje mi się że 65 Nm jest optymalną wartością, skoro współczesna śruba M10 której używam ma klasę 10.9.
czeresss
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1263
Rejestracja: 2016-01-09, 07:29
Lokalizacja: Wiśniowa

Post autor: czeresss »

Dawid dobrze pisze.
U siebie mam głowicę i blok splanowane. Do tego współczesną (podobno gorszą od oryginalnych) uszczelkę i płyn zamiast wody.
Wszystko dokręcone momentem zgodnym z sugestią Glinki. Nic nie cieknie. Mam narazie nieco ponad 500 km nawinięte, więc jeszcze nie dociągałem głowicy, a mimo to jest ok.
Czy to Ptak? Samolot? Nie! To Syrena szosą mknie.

http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... sc&start=0
Stanisław95
Posty: 5
Rejestracja: 2018-11-20, 14:23
Lokalizacja: Suchy Las k/Poznania

Post autor: Stanisław95 »

czeresss pisze:Do tego współczesną (podobno gorszą od oryginalnych) uszczelkę i płyn zamiast wody.
Wszystko dokręcone momentem zgodnym z sugestią Glinki. Nic nie cieknie. Mam narazie nieco ponad 500 km nawinięte, więc jeszcze nie dociągałem głowicy, a mimo to jest ok.
Dzięki za pomoc.
Ja z kolei spotkałem się ze stwierdzeniem że współczesne UPG są podobno lepsze od PRL-owskich (nie wiem ile w tym prawdy).
W dzisiejszych czasach nie wyobrażam sobie żeby zalewać chłodnicę wodą, więc również będzie to płyn.
Dodatkowo Instrukcja Obsługi Samochodu też zaleca dokręcenie śrub głowicy po przebiegu 500 km.
czeresss
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1263
Rejestracja: 2016-01-09, 07:29
Lokalizacja: Wiśniowa

Post autor: czeresss »

Chodziło mi o uszczelkę pod głowicą.
Na dole mam Reinzosil.
Czy to Ptak? Samolot? Nie! To Syrena szosą mknie.

http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... sc&start=0
ODPOWIEDZ