POLITYKA PRYWATNOŚCI
www.syrena.nekla.eu FORUM SYRENIARZY
Forum miłośników pozytywnie zakręconych

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Modyfikacja termostatu
Autor Wiadomość
sir 
Arturro vel Zapłon



Pomógł: 18 razy
Dołączył: 16 Sie 2007
Posty: 808
Skąd: Dębica
Wysłany: 2018-12-01, 14:49   Modyfikacja termostatu

Od razu zaznaczam, że temat nie jest dla zwolenników oryginału. Wiem, że można kupić wkłady miechowe do żuka, włożyć do termostatu Syreny, lutować itp, itd... Takie rozwiązania przewijały się już na forum. Pytanie jak długo będą dostępne te wkłady i jaka jest ich niezawodność w porównaniu do wkładów współczesnych... Pomijam też, że część osób uważa, że termostat w syrenie jest zbędny i najlepiej go usunąć całkowicie.

Jeśli natomiast ktoś jeździ Syreną dalej niż dookoła komina, jeździ w zimie, chce mieć w miarę niezawodne rozwiązanie i łatwy w wymianie wkład (chociaż zakładam, że po wymianie przejeździ już raczej dożywotnio) to zapraszam do lektury :)

Lista potrzebnych części:

- oryginalny (zepsuty) termostat
- wkład termostatu Mercedes Sprinter OEM 606 203 0575 - ja kupiłem zamiennik begel BG20038 - koszt ok. 30zł
- uszczelka grupy zaparzającej (Ekspres do kawy) nr 528042 (wymiary 72x56x8mm) - koszt ok. 7zł
- dwie blachy cięte laserem (mój gotowy projekt cięcia w załączniku) - koszt wycięcia ok. 20zł
- 4 śruby, podkładki, nakrętki

Blachy można oczywiście zrobić samemu kształtując np pilnikiem :) Jednakże zachęcam do zlecenia wycięcia w blasze laserem :) Ja zlecałem wycięcie z 3mm balchy konstrukcyjnej.

Gumową podkładkę też można zrobić samemu z grubej gumy (dlaczego musi być gruba, wyjaśniam na samym końcu tematu), dopasować od czegoś innego itp -- ja podje tutaj gotowe elementy dostępne w sprzedaży, które wykorzystałem i się sprawdziły :) Dokładniejsze komentarze przy zdjęciach.

ZDJĘCIA (kliknij na zdjęcie aby powiększyć)



Termostat Syrena:



Wkład termostatu Mercedes Sprinter:



dwie blachy cięte laserem (ja otwory pod śruby wierciłem):



Uszczelka grupy zaparzającej:



Termostat Syreny rozbieramy (nacinamy obręcz, pozbywamy się oryginalnego wkładu i uszczelnienia)



Z wkładu termostatu zdejmujemy uszczelkę krawędziową:



Zdjętą z wkładu termostatu uszczelkę krawędziową zakładamy na większą połówkę (tak -- przyjmijmy, że połowa może być większa i mniejsza :P ) termostatu:



Uszczelkę grupy zaparzającej zakładamy na wkład termostatu Mercedesa:



Nowy wkład kładziemy na większej połówce termostatu Syreny:



i przykrywamy mniejszą połówką:



Teraz do akcji wchodzą wycięte laserem blachy:



Blachy skręcamy śrubami dbając oto, żeby wszystko ułożone było centrycznie:



Termostat po tych czynnościach robi się "odrobinę" dłuższy, ale nie przeszkadza to w jego założeniu.

Jeszcze taka fotka poglądowa, dlaczego potrzebujemy grubej uszczelki - termostat sprintera ma odrobinę za dużą średnicę i nie wchodzi do obudowy termostatu Syreny, dodatkowo termostat jest za długi i opiera się o króciec węża chłodnicy, więc i tak nie włożymy go głębiej:



Dodatkowa uwaga -- W projekcie są przygotowane otwory pod śruby, natomiast przy zlecaniu wycięcia blach można poprosić tylko o zaznaczenie otworów pod wiercenie -- wypalanie tych otworów pod śruby powoduje znaczny wzrost kosztów wycinania.
_________________
km nawinięte na licznik | 2018: 9394km (stan na 17.09.2018) | 2017: 10505km | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina ;)
Niewiadów n250c 80'
Ostatnio zmieniony przez sir 2018-12-01, 20:10, w całości zmieniany 1 raz  
 
Mariusz 


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 05 Sty 2006
Posty: 2096
Skąd: Bielsko - Biała
Wysłany: 2018-12-01, 16:45   

Zacnie to zrobiłeś
Super


Ale mam takie przemyślenia.....
Dla większości jazda w zimie odpada.
Ja rozwierciłem termostat... i jest
_________________
SyrenaBielskoklub
zapraszam też na:
www.martech.bielsko.pl
www.polmozbytbielsko.pl pierwszy i jedyny prawdziwy sklep z częściami do Syreny.
 
sir 
Arturro vel Zapłon



Pomógł: 18 razy
Dołączył: 16 Sie 2007
Posty: 808
Skąd: Dębica
Wysłany: 2018-12-01, 17:06   

Nie koniecznie musi być zima... w okresie letnim jak jeździłem nocami też mi się silnik nie dogrzewał. Jesienią bez sprawnego termostatu to też nie jest jazda... ja wolę jak silnik jest dogrzany i temperatura mu nie spada po włączeniu ogrzewania w kabinie -- mowa oczywiście o prawidłowej temperaturze eksploatacyjnej. Co kto lubi :)
_________________
km nawinięte na licznik | 2018: 9394km (stan na 17.09.2018) | 2017: 10505km | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina ;)
Niewiadów n250c 80'
 
SUPER.DAWID 
SYRENA 104 z 1966r



Pomógł: 26 razy
Dołączył: 17 Sty 2006
Posty: 1775
Skąd: Trzebinia-Małopolska
Wysłany: 2018-12-01, 18:57   

Pod względem technicznym to rozwiązanie jest poprawne i działa zapewne prawidłowo.
Pod względem estetycznym już nie jest tak kolorowo. Według mnie cały projekt trochę przekombinowany i niepotrzebnie skomplikowany. O ile faktycznie termostat miechowy może zaraz być nie dostępny o tyle są nadal dostępne współczesne zamienniki. Poza tym o ile dobrze pamiętam od transita pasuje wymiarami do obudowy syreny. Nie wspominając o kosztach które niby nie wiele większe ale zawsze lepiej zapłacić kilka złotych mniej niż więcej.

Ale chylę czoła, że chciało się coś pokombinować i sklecić coś samemu a nie wyrzucić do kosza.
_________________
NIECH MIXOL BEDZIE Z SYRENIARZAMI
http://syrena.gminanekla....p=189048#189048
Syrena 104 AD 1966r
 
 
Tomasz 
inż. A.Talar



Pomógł: 20 razy
Dołączył: 21 Lis 2006
Posty: 2268
Skąd: Bełdów
Wysłany: 2018-12-01, 21:56   

Jak ten termostat sprawuje się w zimę?? Jest w Syrenie ciepło???
tzn. Czy trzyma sprawnie stałą temperaturę roboczą na krótkim obiegu w czasie zimna???

Z chęcią zleciłbym zrobienie termostatu tak aby w Syrenie w końcu GRZAŁO

.. a na lato nawet wybebeszony można założyć... :P :oops: :piwo :piwo:
_________________
"Lecz we mnie zostało coś z tamtych lat..."

http://syrena.gminanekla....der=asc&start=0

https://www.facebook.com/frontcarsyrena90
 
sereniarz(atom1) 
blue & white top



Pomógł: 14 razy
Dołączył: 28 Lip 2005
Posty: 2406
Skąd: z Podlasia
Wysłany: 2018-12-02, 01:06   

akurat w syrenie to zawsze grzeje nie wiem co macie za problemy :-) moze uklad do czyszczenia

dobra robota....tylko po co to komu :-) )) syrena to grat i nawet korka nie trzeba zakrecac
_________________
30 VI 1983 po 30 latach produkcji zaprzestano wytwarzania Syreny ;-(
http://img47.imageshack.u...ratorzy1jb5.jpg
 
Mariusz 


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 05 Sty 2006
Posty: 2096
Skąd: Bielsko - Biała
Wysłany: 2018-12-02, 07:21   

Eee no. Robota jak zawsze u Sira zaje......ista
Ja napisałem wg siebie. Zapominając ile Ty km robisz.
Termostat pierwsza klasa.
_________________
SyrenaBielskoklub
zapraszam też na:
www.martech.bielsko.pl
www.polmozbytbielsko.pl pierwszy i jedyny prawdziwy sklep z częściami do Syreny.
 
Kozichwost 
Kozichwost



Pomógł: 13 razy
Dołączył: 11 Kwi 2006
Posty: 1345
Skąd: okolice Tarnobrzega
Wysłany: 2018-12-02, 09:17   

Rozwiązanie mi się podoba. Estetą nigdy nie byłem. Dla estetów można by to wykonać inaczej - zamiast elementów wycinanych laserem i śrub, można by zrobić dwie. skręcane że sobą części. W jednej gwint wewnątrz, w drugiej na zewnątrz. W jednej prawdopodobnie zewnętrznej wycięcie na króciec ten z boku. Wiem,nze kompikacja dodatkowa, ale skoro to ma być wersja dla estetów.....
_________________
105L '81, 104' 66 - w planach jeszcze coś......
 
 
sir 
Arturro vel Zapłon



Pomógł: 18 razy
Dołączył: 16 Sie 2007
Posty: 808
Skąd: Dębica
Wysłany: 2018-12-02, 10:45   

SUPER.DAWID napisał/a:
Pod względem estetycznym już nie jest tak kolorowo. Według mnie cały projekt trochę przekombinowany i niepotrzebnie skomplikowany. O ile faktycznie termostat miechowy może zaraz być nie dostępny o tyle są nadal dostępne współczesne zamienniki. Poza tym o ile dobrze pamiętam od transita pasuje wymiarami do obudowy syreny.

Co do estetyki, no cóż -- nie musi się podobać, ma działać -- tutaj nawet nie zamierzam się bronić :) Co do innych termostatów... jak szukałem gotowego rozwiązania na forum z konkretnym numerem termostatu to niestety nie znalazłem i musiałem na własną rękę testować. Podałem gotowe, sprawdzone rozwiązanie, może komuś się przyda. Nie wykluczam, że jakiś inny termostat będzie pasował 'lepiej' albo, że dla kogoś mniej skomplikowanym rozwiązaniem będzie np. lutowanie. Kto co lubi :ok3

Tomasz napisał/a:
Jak ten termostat sprawuje się w zimę?? Jest w Syrenie ciepło???
tzn. Czy trzyma sprawnie stałą temperaturę roboczą na krótkim obiegu w czasie zimna???

Z chęcią zleciłbym zrobienie termostatu tak aby w Syrenie w końcu GRZAŁO

Na zimowym wyjeździe do Norwegii oryginalny, sprawny termostat dawał radę, a bywało po -20 :) Przed wyjazdem zmuszeni byliśmy wymienić nagrzewnicę, bo ta co miałem w niebieskiej nie dawała rady. Nic nie dało płukanie i mycie przeróżnymi specyfikami. Wypływało sporo syfu, glutów itp, ale po założeniu i tak nie dawała rady -- ledwie ledwo grzała. Dopiero wymiana na inną, używaną zmieniła sytuację. Także jak termostat jest sprawny i silnik trzyma stałą temperaturę, a po włączeniu obiegu na nagrzewnicę nie spada -- to raczej bym się przyjrzał samej nagrzewnicy albo drożności przewodów/zaworu. Oczywiście guma na kratce wlotu powietrza obowiązkowa :)

Kozichwost napisał/a:
Dla estetów można by to wykonać inaczej - zamiast elementów wycinanych laserem i śrub, można by zrobić dwie. skręcane że sobą części. W jednej gwint wewnątrz, w drugiej na zewnątrz. W jednej prawdopodobnie zewnętrznej wycięcie na króciec ten z boku.

Na początku też chciałem dotoczyć dwie skręcane części, w sensie wykonać od podstaw całą obudowę termostatu -- ale wtedy koszt jest znacznie wyższy. Cięcie tych blach laserem można uznać za dodatkową komplikację, ale z drugiej strony -- raz zrobiony projekt cięcia można rozpowszechnić i duplikować do woli :)
_________________
km nawinięte na licznik | 2018: 9394km (stan na 17.09.2018) | 2017: 10505km | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina ;)
Niewiadów n250c 80'
 
czeresss 
Grzesiek


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 09 Sty 2016
Posty: 1072
Skąd: Wiśniowa
Wysłany: 2018-12-02, 11:30   

A ja poszukałbym kogoś, kto mógłby taki termostat zakuć/zaprasować jak w oryginale i byłoby rewelacyjnie :ok3
Co do grzania - zgodzę się z sereniarz(atom1).
Co prawda na mrozie jeszcze nie jeździłem, ale późnym wieczorem przy temperaturze w okolicach 5 stopni i w Syrenie cieplutko jak latem w Grecji :D
Z tym, że układ mam nowy, wiec jego wydajność jest spora.

[ Dodano: 2018-12-02, 11:42 ]
Co do estetyki - te śruby można by skrócić i dać nakrętki kołpakowe (zawsze to ciut lepszy widok).
_________________
Czy to Ptak? Samolot? Nie! To Syrena szosą mknie.

http://syrena.gminanekla....der=asc&start=0
 
sir 
Arturro vel Zapłon



Pomógł: 18 razy
Dołączył: 16 Sie 2007
Posty: 808
Skąd: Dębica
Wysłany: 2018-12-02, 12:15   

czeresss napisał/a:
A ja poszukałbym kogoś, kto mógłby taki termostat zakuć/zaprasować jak w oryginale i byłoby rewelacyjnie


Jeśli tak, to na pewno nie ten wkład. Średnica zewnętrzna jest akurat idealna, ale niestety -- tak jak pisałem: nie mieści się na długość pod mniejszą częścią obudowy termostatu (opiera się o wprasowany króciec) i dodatkowo trzeba by było trochę 'rozpęcznić' żeby w ogóle wlazł po obwodzie:



Brałem też pod uwagę wkład do BMW nr 11 53 1 254 065 np. zamiennik TH1528.80J -- jest szansa, że ten by się zmieścił bez dodatkowych kombinacji, ale jest dwa razy droższy :)

Przy rozwiązaniu skręcanym mamy dodatkowo szybką możliwość wymiany wkładu bez potrzeby ponownego zakuwania/sprasowania/lutowania i jesteśmy w stanie to zrobić sprawnie sami. Funkcjonalność raczej na wyrost, no ale zawsze :)

czeresss napisał/a:
Co do estetyki - te śruby można by skrócić i dać nakrętki kołpakowe (zawsze to ciut lepszy widok).

Hehe czekałem aż ktoś to napisze :) Wiadomo -- najlepiej nierdzewne, a w ogóle te blachy dać jeszcze w ocynk, albo pochromować coby się świeciły :ok3
_________________
km nawinięte na licznik | 2018: 9394km (stan na 17.09.2018) | 2017: 10505km | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina ;)
Niewiadów n250c 80'
 
czeresss 
Grzesiek


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 09 Sty 2016
Posty: 1072
Skąd: Wiśniowa
Wysłany: 2018-12-02, 12:24   

Nieee blachy do ocynku - tylko chrom :grinser no ewentualnie też nierdzewne. Hi hi hi
_________________
Czy to Ptak? Samolot? Nie! To Syrena szosą mknie.

http://syrena.gminanekla....der=asc&start=0
 
Kozichwost 
Kozichwost



Pomógł: 13 razy
Dołączył: 11 Kwi 2006
Posty: 1345
Skąd: okolice Tarnobrzega
Wysłany: 2018-12-02, 14:14   

Ciekawe czy by nie dało rady spasować jakiejś gotowej opaski zaciskowej z rantem, jakie spotyka się przy zaworqxh egr w samochodach
_________________
105L '81, 104' 66 - w planach jeszcze coś......
 
 
elektryk85 



Pomógł: 4 razy
Dołączył: 26 Sie 2009
Posty: 548
Skąd: Katowice
Wysłany: 2019-02-12, 20:05   

Taka opaska by lepiej wygladala
_________________
Syrena 105 1975
Syrena Bosto 1979 w remoncie
Komar MR 232
WSK 125 M06 1961
Fiat 126p 1983
 
sir 
Arturro vel Zapłon



Pomógł: 18 razy
Dołączył: 16 Sie 2007
Posty: 808
Skąd: Dębica
Wysłany: 2019-02-19, 18:13   

No to panowie do roboty! Pomierzyć, zakupić opaski, pokombinować, zmontować i pochwalić się rezultatami -- w czym problem? ;) Kibicuję :ok3
_________________
km nawinięte na licznik | 2018: 9394km (stan na 17.09.2018) | 2017: 10505km | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina ;)
Niewiadów n250c 80'
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Acid v 0.4 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne fixing Program do sklepu

Szybki dostęp:
www.syrena.nekla.pl www.syrenabielsko.pl syrenalaminat.prv.pl fsomoto.xip.pl fsoautoklub.pl fsocarteam.xip.pl www.syrenki.friko.pl aparatos.prv.pl www.syrenki.prv.pl www.jaro19.prv.pl www.syrenka.frankiego.prv.pl syrena.warszawa.pl www.syrena.republika.pl Forum Klubu Wartburga Forum Polskiej Motoryzacji Ocalmy wspomnienia Portal Miłośników Pojazdów Zabytkowych
REKLAMA

samochody zabytkowe

BANERY