80KM z S-31

patenty, przeróbki, ulepszenia
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
jacekg6
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 310
Rejestracja: 2007-04-03, 16:23
Lokalizacja: Tarnobrzeg

80KM z S-31

Post autor: jacekg6 »

Gdyby ktoś to przeoczył w 2006. Jeśli takie rzeczy zamieszcza się gdzieś indziej to wedle uznania administratora :)

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Awatar użytkownika
Pasjonat87
młody syreniarz
młody syreniarz
Posty: 282
Rejestracja: 2016-08-10, 12:29
Lokalizacja: PL

Post autor: Pasjonat87 »

WIELKIE DZIEKI !!! :ok3 Wiesz kolego ile ja tego opisu szukałem ? Super,extra juz sobie zapisuje skany :D Pozdrawiam
Awatar użytkownika
jacekg6
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 310
Rejestracja: 2007-04-03, 16:23
Lokalizacja: Tarnobrzeg

Post autor: jacekg6 »

Cieszę się, że się przydało :)
Właśnie w takim celu to tutaj wsadziłem.
Awatar użytkownika
SUPER.DAWID
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2045
Rejestracja: 2006-01-17, 20:11
Lokalizacja: Trzebinia-Małopolska

Post autor: SUPER.DAWID »

Ciekaw jestem czy ktoś z forumowiczów już przerabiał tak swój silnik.
Ciekawi mnie czy faktycznie jest tak sporo więcej mocy?
Jak z żywotnością silnika? Czy nie spadła proporcjonalnie do mocy o 50%?
I co pada najszybciej? No może poza przegubami fabrycznymi bo one nie wytrzymywały długo przy fabrycznej mocy.
NIECH MIXOL BEDZIE Z SYRENIARZAMI
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... 048#189048
Syrena 104 AD 1966r
Awatar użytkownika
jacekg6
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 310
Rejestracja: 2007-04-03, 16:23
Lokalizacja: Tarnobrzeg

Post autor: jacekg6 »

Cóż, każdy wzrost mocy skoro jest mierzalny i odczuwalny to pojawia się na wale korbowym. Może być skutkiem poprawy wymiany ładunku, lepszego napełniania czy wyższego stopnia sprężania co w konsekwencji daje wyższe ciśnienie spalania a więc proporcjonalnie większe siły w mechanizmie korbowym. Zwiększa się też nacisk tłoka na gładź cylindra. A więc większa moc to wyższe ciśnienie spalania, większa siła nacisku na ściankę cylindra (po jednej stronie), większy nacisk na łożyska korbowodu i na łożyska wału. Cudów nie ma. Wyjątkiem a właściwie odstępstwem od tej prostej zależności jest zwiększenie mocy w górnym zakresie obrotów, tam, gdzie oryginalnie już spadała. Przy wysokich siłach masowych (wysokie obroty) zwiększenie sił gazowych jedynie poprawia równowagę sił w silniku. Poprawa mocy przy niższych obrotach, gdzie siły masowe są mniejsze, zwiększenie sił gazowych tylko zwielokrotnia ich przewagę nad masowymi i pogarsza bilans sił. W zasadzie to zamiast określenia "moc" powinno się tu używać parametru "moment obrotowy" jako jedyna realna i mierzalna siła generowana w silniku. Moc jest wielkością wtórną i jedynie wyliczaną z wzoru. Naciskając na gaz czuje się właśnie moment obrotowy - obrazowo w odniesieniu do człowieka: moment obrotowy to siła z jaką naciskam szpadel a moc to jak szybko wykopię rów zadanej długości - czyli praca wykonana w czasie - czyli prędkość jazdy bo prędkość to przesunięcie samochodu o masie x na odległość y w czasie t.
Tak to mniej więcej wygląda. Przyrost mocy ponad nominalną oraz ponad założony zapas wytrzymałości mechanizmu korbowego to mniej lub bardziej zauważalnie krótsze życie silnika. Dlatego powszechnie znany wśród producentów aut "downsizing" czyli żyłowanie małych silników ZAWSZE prowadzi to skrócenia ich żywotności. Fizyki się nie oszuka.

[ Dodano: 2017-09-16, 21:18 ]
Pewnie to już gdzieś pisałem: jestem inżynierem od silników spalinowych. Silników swego czasu przerobiłem różnych i przebadałem na hamowni sporo. Co warto zrobić w takim aucie jak Syrena? Z pewnością poprawić połączenia kolektorów (obu) z blokiem tak, by nie było tam żadnych uskoków. Syrena ma dość niski stopień sprężania (7 - 7.2) więc podniesienie go do 8 - 8.5 dużej szkody mechanizmom nie przyniesie a da wyraźną poprawę sprawności termodynamicznej silnika czyli wzrost mocy i spadek zużycia paliwa. Takie niskie sprężanie spowodowane było niską LO dostępnych w tamtych latach benzyn. Kolejną modyfikacją, którą bardzo bym zalecał jest zastosowanie zapłonu elektronicznego o zmiennym kącie wyprzedzenia w funkcji obrotów. Tego nie da się przecenić. Zapłon o stałym wyprzedzeniu dobiera się do obrotów max. momentu a więc poniżej 3000 obr. (dla S-31) zapłon jest za wczesny co bardzo obciąża mechanizm korbowy i skraca jego żywotność (!!!). Maksymalna wartość ciśnienia pojawia się za wcześnie, jeszcze przed GMP i próbuje wyhamować ruch tłoka ku górze.
Wiem, że są ludzie na tym forum, co temat zapłonu elektronicznego intensywnie drążą. To na prawdę bardzo ważna kwestia i warta uwagi.
Na tym bym zakończył zalecane przeróbki silnika Syreny (dopasowanie kolektorów, zwiększenie stopnia sprężania do 8-8.5 i zapłon elektroniczny). Nie narusza to zasadniczo oryginalności silnika a zauważalnie i w rozsądnych granicach poprawia jego zachowanie i żywotność.

[ Dodano: 2017-09-16, 21:24 ]
Jeszcze jedną rzecz dodam - często słyszy się o polerowaniu kolektorów dolotowego i wylotowego. O ile wypolerowanie wylotowego ma sens bo zmniejsza opory wylotu dodatkowo obniżając temperaturę kolektora (w bardzo małym stopniu ale jednak), o tyle polerowanie dolotu ma sens tylko przy silnikach kręconych bardzo wysoko i w dodatku zasilanych wtryskowo. Polerowanie dolotu w silnikach gaźnikowych pogarsza odparowanie paliwa ze ścianek kolektora co skutkuje, że benzyna odparowuje dopiero wewnątrz silnika wcześniej zmywając film olejowy z gładzi cylindra lub wymywając olej z łożysk wału.
Awatar użytkownika
Gieroy
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1843
Rejestracja: 2005-12-24, 21:53
Lokalizacja: W-wa

Post autor: Gieroy »

jacekg6 pisze:Polerowanie dolotu w silnikach gaźnikowych pogarsza odparowanie paliwa ze ścianek kolektora co skutkuje, że benzyna odparowuje dopiero wewnątrz silnika
Właśnie o to chodzi żeby benzyna odparowała wewnątrz silnika kiedy jest już złapana i zamknięta. Poprawia to napełnianie cylindrów i zwiększa ciśnienie wewnętrzne. Gdy odparuje za wcześnie, zanim wejdzie do silnika, to zwiększa swoją objętość i pogarsza przez to stopień napełnienia.
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
Awatar użytkownika
Wojt
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2041
Rejestracja: 2005-05-02, 12:45
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Wojt »

Obaj koledzy mają rację. :grinser
Wszystko zaloeży od tego, w jakich warunkach silnik pracuje. Przy wysokich obrorach porządany jest szybki przepływ ładunku i jak najwyższy współczynnik napełnienia. Wtedy uzyskamy najwyższą moc.
Na niskich i średnich obrotach zależy na tym, aby jak najwięcej odparowało w dolocie i jak najlepiej się wymieszało, wtedy silnik będzie elastyczny i łatwiej "wkręci się: na obroty.
Wszystko zależy od efektu jaki chcemy osiągnąć...
...no i poszedł biedaczysko, po szerokim szukać świecie czegoś, co jest bardzo blisko.
Awatar użytkownika
sir
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 837
Rejestracja: 2007-08-16, 19:19
Lokalizacja: Dębica

Post autor: sir »

To ja wam jeszcze dorzucę taki artykuł, bo akurat mam pod ręką -- jakby ktoś go przegapił...

Był w Motorze, w roku 1964, w maju. W połowie maja, konkretnie -- w drugiej połowie. Yyyy... dokładnie to dwudziestego czwartego maja -- numer 21(630) :)
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
km nawinięte na licznik | 2023: 22km (stan na 09.04.2023) | 2022: 7806km | 2021: 8580km | 2020: 4797km | 2019: 9730km | 2018: 10870km | 2017: 10505km | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina ;)
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
Awatar użytkownika
Kozichwost
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1477
Rejestracja: 2006-04-11, 19:24
Lokalizacja: Polska

Post autor: Kozichwost »

A ja będę sobie robił drugi silnik i zastanawiam się czy części przeróbek nie zastosować. Tzn wypełnienie wału, polerki, zgranie okien. Miałem jawę ts po zgraniu okien i polerkach. Nie powiem fajnie jechała. Momentu obrotowego miała dużo więcej z niskich obrotów. Można było na czwartym biegu jechać 20km/h i po odkręceniu gazu zbierała się do przodu
Awatar użytkownika
Gieroy
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1843
Rejestracja: 2005-12-24, 21:53
Lokalizacja: W-wa

Post autor: Gieroy »

To ja dorzucam wideo (mojej produkcji) z wyścigów Syren, które wg. jednego drajwera miały ~100KM. Podaje on szczegóły hardkorowego tuningu :devil3
https://www.youtube.com/watch?v=J5alrg7TnNs&t=76s
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
Jędrulo
młody syreniarz
młody syreniarz
Posty: 200
Rejestracja: 2006-04-21, 19:42
Lokalizacja: Strucelserwis Reguły

Post autor: Jędrulo »

musi być dobry olej i dobrze zestrojona dysza głowna gaźnika. inaczej łożyska głowne bardzo szybko padają.
przeróbki wszystkie, do tego zmienione wloty kanałów ssących w bloku wg. szczecińskiego +wydech, dopiero wtedy to jeździ.moc i moment rosną znacznie,ale max momentu przesuwa się w okolice 3500obrotów, zresztą zależy to bardzo od wydechu i jego zestrojenia.
Mon coeur- deux temp moteur!
ODPOWIEDZ