Remont Bostona

Pochwal się swoim pojazdem, technicznym wynalazkiem, udanymi zakupami. <br>Wszystko ściśle związane z motoryzacją.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
sir
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 837
Rejestracja: 2007-08-16, 19:19
Lokalizacja: Dębica

Post autor: sir »

czeresss pisze:sir już więcej nic nie trzeba mówić, pisać, pokazywać.
Właśnie zostałem dedykowany i przekonany (i przed momentem dokonałem zmiany na cewkach).

Ps. A zamiast ołówka mógłbyś wstawić palec
Daj znać czy widzisz różnicę. Robiłeś "test ołówkowy" ? Tak naprawdę to by wypadało (aby upewnić się odnośnie posiadanej cewki).

Może w sumie się tak nie rozpędzaj :) Mieliśmy z PYJTERSONem dzisiaj 2h rozmowę telefoniczną o prądach, rozrusznikach, zbiornikach paliwa, czujnikach, wskaźnikach, cewkach - powymienialiśmy się wątpliwościami :ok3 Podsunął mi jeszcze jeden fajny "eksperyment" -- jak mi się uda go przeprowadzić, to postaram się wrzucić film. Fodatkowo został celowo pominięty pewien aspekt połączeń wewnętrznych cewki i to jaki ma wpływ na iskrę (PYJTERON będzie wiedział o co chodzi) -- ale to zostawmy na później i na następne eksperymenty/pomiary ;)

---------------
Update: Dodaje drugą, radosną twórczość :)

https://youtu.be/y4M5Xyegwwg

Odrobina komentarza: Na drugim planie po lewej widać przekaźnik 12v podłączony w taki sposób, żeby sam sobie jednym ze styków rozłączonych "odcinał" zasilanie. Dodatkowy styk rozłączny "udaje" standardowy przerywacz zapłonu -- czyli na przemian rozłącza i złącza "masę" cewki. Jest tam również kondensator (żółty) jak w standardowym układzie zapłonowym. Nie jest to idealny model, lecz pewne przybliżenie - przydałoby się teraz przeprowadzić test na oryginalnym aparacie zapłonowym i wiertarce :P

Tym razem zmieniam "plusy na minusy" całej instalacji (dokładnie tak, jak dzieje się to jak podłączycie akumulator odwrotnie). W poprzednim przykładzie był elektroniczny zapłon, który potrafił wysterować cewkę jedynie "minusem" -- bo jest przystosowany do "-" na masie. Dlatego jedyną możliwością zmiany kierunku prądu w cewce było odwrotne podłączenie samej cewki -- zmiana biegunów zasilania całości nie wchodziła w grę. Teraz jest sama prosta instalacja, która może również wysterować cewkę "plusem". Tak żeby rozwiać wszelkie wątpliwości.

Zmiana strony występowania "flary" jest również widoczna.
km nawinięte na licznik | 2023: 22km (stan na 09.04.2023) | 2022: 7806km | 2021: 8580km | 2020: 4797km | 2019: 9730km | 2018: 10870km | 2017: 10505km | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina ;)
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
Awatar użytkownika
BodzioBoston
-#Junior
-#Junior
Posty: 122
Rejestracja: 2010-08-04, 21:47
Lokalizacja: szczecin
Kontakt:

Post autor: BodzioBoston »

To się wszystko na prace doktorancką nadaje. Fajna lektura.
WSK 175 '73
Komar 3 '75r
croma '07r
voyager '12
golf II '91
Awatar użytkownika
sir
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 837
Rejestracja: 2007-08-16, 19:19
Lokalizacja: Dębica

Post autor: sir »

Można pogadać z jakimś uprawionym moderatorem i przenieść posty odnośnie "polaryzacji" cewek do osobnego tematu w dziale elektryka z zachowaniem spójności dyskusji i tam kontynuować wątek. Coś czuję, że jeszcze trochę się będzie ciągnął a chyba nie ma potrzeby zaśmiecać Ci tematu o remoncie BOSTO i denerwować osoby nie zainteresowane tematem :)
km nawinięte na licznik | 2023: 22km (stan na 09.04.2023) | 2022: 7806km | 2021: 8580km | 2020: 4797km | 2019: 9730km | 2018: 10870km | 2017: 10505km | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina ;)
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
Awatar użytkownika
BodzioBoston
-#Junior
-#Junior
Posty: 122
Rejestracja: 2010-08-04, 21:47
Lokalizacja: szczecin
Kontakt:

Post autor: BodzioBoston »

Ja temat skończyłem, bo auto już po remoncie. A wasza dyskusja wcale mi nie przeszkadza, nawet przyjemnie mi się ją czyta
WSK 175 '73
Komar 3 '75r
croma '07r
voyager '12
golf II '91
Awatar użytkownika
sir
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 837
Rejestracja: 2007-08-16, 19:19
Lokalizacja: Dębica

Post autor: sir »

Chyba już nikt nie ma wątpliwości, że zmieniając masę Syreny z plusów na minusy zmienia się również kierunek prądu w uzwojeniu wtórnym cewki zapłonowej (iskry). Teraz kwestia jaki kierunek prądu jest bardziej optymalny.

Sprawdzałem kilka oryginalnych cewek do Syreny -- tych z brązowym bakielitem (ZELMOT 42-12). W ich przypadku polaryzacja uzwojenia pierwotnego zgodnie z oryginalna instalacją Syreny, tj zacisk 15 do minusa, zacisk 1 do plusa -- daje ujemnie spolaryzowaną elektrodę środkową świecy.

Sprawdzałem tez współcześnie dostępne cewki -- te z czarnym bakielitem deklarowane jako Syrena-Gazela-Wartburg "RENOX" (chyba takie same dostępne są w polmozbyt bielsko) -- te z kolei dają ujemną polaryzację elektrody środkowej po podłączeniu zacisku 15 do plusa a zacisk 1 do minusa. Czyli odwrotnie jak cewki oryginalne.

Cewka niskorezystancyjna ZELMOT 4226 (ta "elektroniczna" do poloneza) ma wprost jeden z zacisków oznaczony "B+" i po podłączeniu tam plusa akumulatora daje również ujemną polaryzację środkowej elektrody.

W ramach ciekawostki dodatkowy obrazek odnośnie układu zwanego 'wasted spark' przy cewce dwubiegunowej:

Obrazek

w takim układzie wyładowanie występuje jednocześnie na obu świecach -- w jednej ze świec kierunek przepływu prądu jest odwrotny niż w drugiej. Można też znaleźć informacje, że w takim układzie producenci zalecają co jakiś przebieg zamianę tych świec miejscami, lub zamianę kabli WN miejscami, żeby świece zużywały się jednakowo.

Znalazłem artykuł w ojczystym języku Fryśkowski B. "Jednolita polaryzacja świec w układach zapłonowych wyposażonych w cewki" Politechniki Warszawskiej.

Link: http://archiwummotoryzacji.pl/index.php?option=com_am&view=article&id=153&lang=pl

Link bezpośredni do PDF: http://archiwummotoryzacji.pl/images/AM/vol76/4.-Fryskowski.pdf

Zachęcam do przeczytania całości, poniżej kilka cytatów:
Jednym z czynników mających wpływ na wartość napięcia wyładowania jest
polaryzacja środkowej elektrody świecy w stosunku do elektrody bocznej połączonej
galwanicznie z masą pojazdu. W przeważającej większości konstruktorzy układów
zapłonowych dążą do zapewnienia ujemnej polaryzacji elektrody środkowej w stosunku do
potencjału masy pojazdu [3, 8, 15] ze względu na niższą wartość napięcia wyładowania, co jest
korzystne z punktu widzenia warunków pracy cewki zapłonowej.
Rezultaty badań i symulacji komputerowych, na które powołują się autorzy licznych publikacji
[2, 3, 5, 9, 11, 15], wskazują na korzyści wynikające z zapewnienia ujemnej polaryzacji
elektrody środkowej świecy względem potencjału masy pojazdu. Zasadniczą zaletą takiego
rozwiązania jest niższa o około 10 – 15% wartość napięcia zapłonu sprężonej mieszanki
paliwowo-powietrznej w porównaniu z układem dodatniej polaryzacji elektrody środkowej
[15].
Poprzednie przytaczane przeze mnie źródła mówiły nawet o 40%.
Efekt ten ma znaczenie szczególnie w przypadku utrudnionego zapłonu w warunkach
ujemnej temperatury, obniżonego napięcia zasilania instalacji elektrycznej (np. w chwili
rozruchu silnika) lub ze względu na obecność niektórych usterek układu zapłonowego. Z tego
względu przewodzące części nadwozia i podwozia (masa pojazdu) łączone były pierwotnie
z dodatnim biegunem źródła napięcia, dzięki czemu możliwe było dalsze zwiększenie różnicy
potencjałów między ujemnie spolaryzowaną elektrodą środkową i elektrodą boczną świecy
zapłonowej [13].
Chyba ostatecznie bardziej bym się ku temu skłaniał -- że problemem nie jest polaryzacja sama w sobie tylko dodatkowe, inne niedomagania układu zapłonowego (skutkiem czego jest mniejsze napięcie na uzwojeniu wtórnym i jest słabsza iskra) -- i wtedy te te brakujące 15% (czy tam 40%) które moglibyśmy mieć przy prawidłowej polaryzacji może być wyraźnie odczuwalne.
Z punktu widzenia użytkownika pojazdu nie ma istotnego znaczenia fakt, czy
zapłon mieszanki nastąpił w wyniku wyładowania elektrycznego pod wpływem dodatniego
czy ujemnego impulsu wysokiego napięcia. Należy jednak pamiętać, że polaryzacja elektrody
środkowej jest jednym z czynników decydujących o wartości szczytowej napięcia zapłonu
sprężonej mieszanki.
Otóż to -- skoro możemy iskrze 'pomóc' odpowiednią polaryzacją, to dlaczego mamy tego nie robić?
km nawinięte na licznik | 2023: 22km (stan na 09.04.2023) | 2022: 7806km | 2021: 8580km | 2020: 4797km | 2019: 9730km | 2018: 10870km | 2017: 10505km | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina ;)
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
ODPOWIEDZ