www.syrena.nekla.eu FORUM SYRENIARZY
Forum miłośników pozytywnie zakręconych

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
80KM z S-31
Autor Wiadomość
jacekg6 
młody syreniarz
Jacek



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 03 Kwi 2007
Posty: 283
Skąd: Tarnobrzeg
Wysłany: 2017-09-14, 13:33   80KM z S-31

Gdyby ktoś to przeoczył w 2006. Jeśli takie rzeczy zamieszcza się gdzieś indziej to wedle uznania administratora :)





 
Pasjonat87 



Pomógł: 4 razy
Dołączył: 10 Sie 2016
Posty: 130
Skąd: PL
Wysłany: 2017-09-15, 15:32   

WIELKIE DZIEKI !!! :ok3 Wiesz kolego ile ja tego opisu szukałem ? Super,extra juz sobie zapisuje skany :D Pozdrawiam
 
jacekg6 
młody syreniarz
Jacek



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 03 Kwi 2007
Posty: 283
Skąd: Tarnobrzeg
Wysłany: 2017-09-16, 16:42   

Cieszę się, że się przydało :)
Właśnie w takim celu to tutaj wsadziłem.
 
SUPER.DAWID 
SYRENA 104 z 1966r



Pomógł: 24 razy
Dołączył: 17 Sty 2006
Posty: 1582
Skąd: Trzebinia-Małopolska
Wysłany: 2017-09-16, 18:17   

Ciekaw jestem czy ktoś z forumowiczów już przerabiał tak swój silnik.
Ciekawi mnie czy faktycznie jest tak sporo więcej mocy?
Jak z żywotnością silnika? Czy nie spadła proporcjonalnie do mocy o 50%?
I co pada najszybciej? No może poza przegubami fabrycznymi bo one nie wytrzymywały długo przy fabrycznej mocy.
_________________
NIECH MIXOL BEDZIE Z SYRENIARZAMI
http://syrena.gminanekla....p=189048#189048
Syrena 104 AD 1966r
 
 
jacekg6 
młody syreniarz
Jacek



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 03 Kwi 2007
Posty: 283
Skąd: Tarnobrzeg
Wysłany: 2017-09-16, 20:55   

Cóż, każdy wzrost mocy skoro jest mierzalny i odczuwalny to pojawia się na wale korbowym. Może być skutkiem poprawy wymiany ładunku, lepszego napełniania czy wyższego stopnia sprężania co w konsekwencji daje wyższe ciśnienie spalania a więc proporcjonalnie większe siły w mechanizmie korbowym. Zwiększa się też nacisk tłoka na gładź cylindra. A więc większa moc to wyższe ciśnienie spalania, większa siła nacisku na ściankę cylindra (po jednej stronie), większy nacisk na łożyska korbowodu i na łożyska wału. Cudów nie ma. Wyjątkiem a właściwie odstępstwem od tej prostej zależności jest zwiększenie mocy w górnym zakresie obrotów, tam, gdzie oryginalnie już spadała. Przy wysokich siłach masowych (wysokie obroty) zwiększenie sił gazowych jedynie poprawia równowagę sił w silniku. Poprawa mocy przy niższych obrotach, gdzie siły masowe są mniejsze, zwiększenie sił gazowych tylko zwielokrotnia ich przewagę nad masowymi i pogarsza bilans sił. W zasadzie to zamiast określenia "moc" powinno się tu używać parametru "moment obrotowy" jako jedyna realna i mierzalna siła generowana w silniku. Moc jest wielkością wtórną i jedynie wyliczaną z wzoru. Naciskając na gaz czuje się właśnie moment obrotowy - obrazowo w odniesieniu do człowieka: moment obrotowy to siła z jaką naciskam szpadel a moc to jak szybko wykopię rów zadanej długości - czyli praca wykonana w czasie - czyli prędkość jazdy bo prędkość to przesunięcie samochodu o masie x na odległość y w czasie t.
Tak to mniej więcej wygląda. Przyrost mocy ponad nominalną oraz ponad założony zapas wytrzymałości mechanizmu korbowego to mniej lub bardziej zauważalnie krótsze życie silnika. Dlatego powszechnie znany wśród producentów aut "downsizing" czyli żyłowanie małych silników ZAWSZE prowadzi to skrócenia ich żywotności. Fizyki się nie oszuka.

[ Dodano: 2017-09-16, 21:18 ]
Pewnie to już gdzieś pisałem: jestem inżynierem od silników spalinowych. Silników swego czasu przerobiłem różnych i przebadałem na hamowni sporo. Co warto zrobić w takim aucie jak Syrena? Z pewnością poprawić połączenia kolektorów (obu) z blokiem tak, by nie było tam żadnych uskoków. Syrena ma dość niski stopień sprężania (7 - 7.2) więc podniesienie go do 8 - 8.5 dużej szkody mechanizmom nie przyniesie a da wyraźną poprawę sprawności termodynamicznej silnika czyli wzrost mocy i spadek zużycia paliwa. Takie niskie sprężanie spowodowane było niską LO dostępnych w tamtych latach benzyn. Kolejną modyfikacją, którą bardzo bym zalecał jest zastosowanie zapłonu elektronicznego o zmiennym kącie wyprzedzenia w funkcji obrotów. Tego nie da się przecenić. Zapłon o stałym wyprzedzeniu dobiera się do obrotów max. momentu a więc poniżej 3000 obr. (dla S-31) zapłon jest za wczesny co bardzo obciąża mechanizm korbowy i skraca jego żywotność (!!!). Maksymalna wartość ciśnienia pojawia się za wcześnie, jeszcze przed GMP i próbuje wyhamować ruch tłoka ku górze.
Wiem, że są ludzie na tym forum, co temat zapłonu elektronicznego intensywnie drążą. To na prawdę bardzo ważna kwestia i warta uwagi.
Na tym bym zakończył zalecane przeróbki silnika Syreny (dopasowanie kolektorów, zwiększenie stopnia sprężania do 8-8.5 i zapłon elektroniczny). Nie narusza to zasadniczo oryginalności silnika a zauważalnie i w rozsądnych granicach poprawia jego zachowanie i żywotność.

[ Dodano: 2017-09-16, 21:24 ]
Jeszcze jedną rzecz dodam - często słyszy się o polerowaniu kolektorów dolotowego i wylotowego. O ile wypolerowanie wylotowego ma sens bo zmniejsza opory wylotu dodatkowo obniżając temperaturę kolektora (w bardzo małym stopniu ale jednak), o tyle polerowanie dolotu ma sens tylko przy silnikach kręconych bardzo wysoko i w dodatku zasilanych wtryskowo. Polerowanie dolotu w silnikach gaźnikowych pogarsza odparowanie paliwa ze ścianek kolektora co skutkuje, że benzyna odparowuje dopiero wewnątrz silnika wcześniej zmywając film olejowy z gładzi cylindra lub wymywając olej z łożysk wału.
 
Gieroy 



Pomógł: 22 razy
Dołączył: 24 Gru 2005
Posty: 1468
Skąd: W-wa
Wysłany: 2017-09-18, 18:38   

jacekg6 napisał/a:
Polerowanie dolotu w silnikach gaźnikowych pogarsza odparowanie paliwa ze ścianek kolektora co skutkuje, że benzyna odparowuje dopiero wewnątrz silnika

Właśnie o to chodzi żeby benzyna odparowała wewnątrz silnika kiedy jest już złapana i zamknięta. Poprawia to napełnianie cylindrów i zwiększa ciśnienie wewnętrzne. Gdy odparuje za wcześnie, zanim wejdzie do silnika, to zwiększa swoją objętość i pogarsza przez to stopień napełnienia.
_________________
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
 
Wojt 



Pomógł: 30 razy
Dołączył: 02 Maj 2005
Posty: 1902
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-09-18, 20:53   

Obaj koledzy mają rację. :grinser
Wszystko zaloeży od tego, w jakich warunkach silnik pracuje. Przy wysokich obrorach porządany jest szybki przepływ ładunku i jak najwyższy współczynnik napełnienia. Wtedy uzyskamy najwyższą moc.
Na niskich i średnich obrotach zależy na tym, aby jak najwięcej odparowało w dolocie i jak najlepiej się wymieszało, wtedy silnik będzie elastyczny i łatwiej "wkręci się: na obroty.
Wszystko zależy od efektu jaki chcemy osiągnąć...
_________________
...no i poszedł biedaczysko, po szerokim szukać świecie czegoś, co jest bardzo blisko.
 
sir 
Arturro vel Zapłon



Pomógł: 18 razy
Dołączył: 16 Sie 2007
Posty: 734
Skąd: Dębica
Wysłany: 2017-09-25, 20:34   

To ja wam jeszcze dorzucę taki artykuł, bo akurat mam pod ręką -- jakby ktoś go przegapił...

Był w Motorze, w roku 1964, w maju. W połowie maja, konkretnie -- w drugiej połowie. Yyyy... dokładnie to dwudziestego czwartego maja -- numer 21(630) :)
_________________
km nawinięte na licznik | 2017: 9036km (stan na 05.10.2017) | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syreną po Europie: https://www.facebook.com/SyrenaPoEuropie | Syreną dookoła Polski: https://www.facebook.com/SyrenaDookolaPolski
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
½ Niewiadów n126e 84'
Niewiadów n250c 80'
 
Kozichwost 
Kozichwost



Pomógł: 11 razy
Dołączył: 11 Kwi 2006
Posty: 1242
Skąd: okolice Tarnobrzega
Wysłany: 2017-09-25, 21:41   

A ja będę sobie robił drugi silnik i zastanawiam się czy części przeróbek nie zastosować. Tzn wypełnienie wału, polerki, zgranie okien. Miałem jawę ts po zgraniu okien i polerkach. Nie powiem fajnie jechała. Momentu obrotowego miała dużo więcej z niskich obrotów. Można było na czwartym biegu jechać 20km/h i po odkręceniu gazu zbierała się do przodu
_________________
105L '81, 104' 66 - w planach jeszcze coś......
 
 
Gieroy 



Pomógł: 22 razy
Dołączył: 24 Gru 2005
Posty: 1468
Skąd: W-wa
Wysłany: 2017-09-25, 21:47   

To ja dorzucam wideo (mojej produkcji) z wyścigów Syren, które wg. jednego drajwera miały ~100KM. Podaje on szczegóły hardkorowego tuningu :devil3
https://www.youtube.com/w...alrg7TnNs&t=76s
_________________
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Acid v 0.4 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne fixing Program do sklepu

Szybki dostęp:
www.syrena.nekla.pl www.syrenabielsko.pl syrenalaminat.prv.pl fsomoto.xip.pl fsoautoklub.pl fsocarteam.xip.pl www.syrenki.friko.pl aparatos.prv.pl www.syrenki.prv.pl www.jaro19.prv.pl www.syrenka.frankiego.prv.pl syrena.warszawa.pl www.syrena.republika.pl Forum Klubu Wartburga Forum Polskiej Motoryzacji Ocalmy wspomnienia Portal Miłośników Pojazdów Zabytkowych
REKLAMA

samochody zabytkowe

BANERY