elektryczny wentylator chlodnicy

patenty, przeróbki, ulepszenia
ODPOWIEDZ
artur.konkol
młody syreniarz
młody syreniarz
Posty: 262
Rejestracja: 2009-03-25, 20:53
Lokalizacja: trojmiasto

elektryczny wentylator chlodnicy

Post autor: artur.konkol »

witam . taki temat - w mojej srycie mam zamontowany elektryczny wentylator chlodnicy , (pojecia nie mam od czego -wybralem ze sterty na szrocie) wiatraczek sprawdza sie znakomicie w upaly . dodam ze moja sryta to cabrio i im cieplej tym wiecej jezdze . jest tylko jeden problem - wentylator wlaczany jest manualnym przelacznikiem pod deska co nie jest idealnym rozwiazaniem . poniewaz w koncu kupilem nowa chlodnie- chce wlutowac w dolny zbiornik mocowanie czujnika/wlacznika wentylatora (22x1,5) prosty 2 pin jeden bieg . moje pytanko brzmi czy ktos juz zakladal wlacznik elektrycznego wentylatora na chlodnice moze montowal adapter na przewod (sa dostepne na alledrogo) i zechcialby podzielic sie wiedza co do rodzaju wlacznika, konkretnie zakresu tempertury zalaczania? ktory zamntowany w koncu nie w bloku tylko w innym miejscu pozwoli utrzymac temp. silnika na optymalnym poziomie. dodam ze przy temp grubo powyzej 30 c jak zapomne wylaczyc wiatrak to na wskazniku temp spada do ok 70 -75 stopni . dosyc czesto jestem pasazerem mojej sryty i to z regoly w stanie przynajmniej po spozyciu jesli nie upojenia, i nie za bardzo pomietam o kontroli temp. i przypominaniu kierowcy o wlaczaniu wiatraka
;-) podsumowywujac prosze o info od osob ktore maja cos takiego zrobione i dobrali juz czujnik o odpowiednim zakresie temp.

myslalem tez o jakims prostym ustrojstwie elektronicznym montowanym na ori czujniku + przekaznik do wentylatora ale skonstruowanie tego przekracza moje skromne umiejetnasci ale majac wzor chetnie skopiuje...
Awatar użytkownika
SUPER.DAWID
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2045
Rejestracja: 2006-01-17, 20:11
Lokalizacja: Trzebinia-Małopolska

Post autor: SUPER.DAWID »

Zaznaczam, że w syrenie takiego patentu nie robiłem, bo według mnie to jest zbędny bajer nawet przy 30*C upale. Ale pomijając sens zakładania drugiego wentylatora. Moim skromnym zdaniem czujnik trzeba by było raczej założyć gdzieś u góry. Czy to w głowicy czy w górnej części chłodnicy. Na dole według mnie nie ma to sensu bo tam temperatura nawet przy fabrycznym chłodzeniu jest sporo niższa.

Jeśli chodzi o samo techniczne podłączenie to czujnik temperatury dwu pinowy działa na zasadzie stycznika. Przy odpowiedniej temperaturze obwód się zamyka i przepływa przez niego impuls elektryczny. Czyli z polskiego na nasze. Konstruujesz układ. Z (-) po stacyjce idziesz kablem do bezpiecznika. Z bezpiecznika do wentylatora. Z wentylatora wracasz na masę samochodu. W przypadku syreny z prądnicą na (+). Kabel na odcinku od bezpiecznika do wentylatora przecinasz w dogodnym dla ciebie miejscu i tam podpinasz czujnik temperatury, który ma włączać wentylator.
NIECH MIXOL BEDZIE Z SYRENIARZAMI
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... 048#189048
Syrena 104 AD 1966r
Awatar użytkownika
Kozichwost
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1477
Rejestracja: 2006-04-11, 19:24
Lokalizacja: Polska

Post autor: Kozichwost »

Ja pod montaż czujnika wwiercił bym się w głowicę ewentualnie wstawał bym w nią mufkę z gwintem pod czujnik w okolicy wyjścia na gruszkę chłodnicy.
Zanim jednak wziął bym się za przeróbki sprawdził bym faktyczną temperaturę płynu, bo wskaźnik potrafi pokazywać niezłe brednie.
Awatar użytkownika
Yanosik
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1707
Rejestracja: 2008-07-06, 13:03
Lokalizacja: Piła

Post autor: Yanosik »

Włącznik wentylatora tylko i wyłącznie na dole chłodnicy. Po co czujnik na górze chłodnicy? Chłodnica się nagrzewa od góry, ale chłodzenia wymaga dopiero, gdy już się nagrzeje cała.
Umieszczanie włącznika w głowicy to całkowicie nietrafiony pomysł. Za temperature silnika odpowiada termostat. Mówimy oczywiście o S31, bo S15 ma samoczynny obieg i się chłodzi - jak się nagrzeje :)

A jeśli chodzi o elektrykę, to koniecznie trzeba dać przekaźnik. Wentylator ma z 200W, więc bez przekaźnika włącznik w chłodnicy długo nie pożyje. Przekaźnik ze 30A będzie git. Koszt kilka zł.
Podłączenie nie jest skomplikowane a nie chce mi się pisać/rysować - znajdziesz w necie schematy.
A jaki włącznik? Najlepszy będzie najtańszy i najłatwiejszy do podłączenia :) Chyba wszystkie załączają się w temperaturze ok. 90st C. Nie ma to wpływu na pracę silnika, bo jak wspominałem, za temperaturę silnika odpowiada termostat.
I get up at seven, yeah,
and I go to work at nine.
I got no time for livin'.
Yes, I'm workin' all the time.
Awatar użytkownika
sereniarz(atom1)
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2467
Rejestracja: 2005-07-28, 23:41
Lokalizacja: z Podlasia
Kontakt:

Post autor: sereniarz(atom1) »

i temat jest bardzo wazny i sam tak zrobilem jak zaczalem stać w warszawskich korkach, jak syrena juz ruszy (w sumie i wawa tez) to jakos tam chlodzi, ale jak stoi to kisnie wszystko a taki wentylator ratuje sytuacje w mgnieniu oka, zrob tuningowy adapter z allegro i do niego wkrec tylko czujnik na dlugim wezu do chlodnicy

komu syrena tylko stoi w garazu albo jedzie w niedziele do kosciola temat jest obcy, ale chcac normalnie sie teraz poruszac dla mnie jest juz niezbedny

na necie jest pelno schematow podlaczenia i sterowania przekaznikiem http://www.motonews.pl/forum/?op=fvt&t=247866 tu 1 z brzegu
30 VI 1983 po 30 latach produkcji zaprzestano wytwarzania Syreny ;-(
http://img47.imageshack.us/img47/1990/m ... zy1jb5.jpg
Awatar użytkownika
Kozichwost
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1477
Rejestracja: 2006-04-11, 19:24
Lokalizacja: Polska

Post autor: Kozichwost »

Chyba macie rację, po części. Wszystkie znane mi konstrukcje mają wyłączniki wentylatora na dole chłodnicy. Po części, bo raczej nie wierzę, żeby sprawnej syrenie taki patent był potrzebny. Wszystkie ciągniki rolnicze pokroju ursusa mają wentylator jak syrena , całymi dniami w upale pracują jak niemalże stacjonarne i się nie przegrzewają. Moja syrena podczas remontu dostała usunięcie kamienia z bloku i czystą chłodnicę. Temperaturę trzyma ok. W upale w chłodnicy mam około 70 stopni
Awatar użytkownika
SUPER.DAWID
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2045
Rejestracja: 2006-01-17, 20:11
Lokalizacja: Trzebinia-Małopolska

Post autor: SUPER.DAWID »

Ja również potwierdzę słowa "Kozichwost". Jak jeździłem syreną w Krakowskich korkach (bardzo podobnie do przytoczonych warszawskich) to przez cały okres użytkowania tylko RAZ wskazówka na liczniku podniosła się niebezpiecznie blisko maximum. Ale nie na tyle żeby od razu panikować na spokojnie poczekaliśmy na zmianę świateł i wszystko wróciło do normy. Dodatkowo jeszcze zawsze mieliśmy możliwość załączyć wentylator na ciepły nawiew. Trochę nie przyjemne ale silnik schłodzi.

Tak ja napisał przedmówca układ chłodniczy został wyczyszczony całkowicie z kamienia. Chłodnica dokładnie przepłukana od środka i od zewnątrz. Dodatkowo wyczyszczona w 10 warstw farby i pomalowana jedną. A lamelki w miarę możliwości po prostowane. No i oczywiście sprawny termostat. Wszystko to złożyło się na całość dzięki której Syreną można było spokojnie jeździć po Krakowie nawet w upalne dni.
NIECH MIXOL BEDZIE Z SYRENIARZAMI
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... 048#189048
Syrena 104 AD 1966r
Awatar użytkownika
sereniarz(atom1)
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2467
Rejestracja: 2005-07-28, 23:41
Lokalizacja: z Podlasia
Kontakt:

Post autor: sereniarz(atom1) »

ciugnik jest na rope wiec inaczej sie grzeje, na pewno te operacje odchwaszczające układ chlodzenia daja pozytywne rezultaty- tez jestem przeciwnikiem przerobek, ale akurat ta zastosowalem i polecam :-)
30 VI 1983 po 30 latach produkcji zaprzestano wytwarzania Syreny ;-(
http://img47.imageshack.us/img47/1990/m ... zy1jb5.jpg
Awatar użytkownika
Kozichwost
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1477
Rejestracja: 2006-04-11, 19:24
Lokalizacja: Polska

Post autor: Kozichwost »

U mnie póki co działa w wykonaniu oryginalnym, ale jeśli wydajności zacznie brakować, zrobię i ja taki patent
artur.konkol
młody syreniarz
młody syreniarz
Posty: 262
Rejestracja: 2009-03-25, 20:53
Lokalizacja: trojmiasto

Post autor: artur.konkol »

panowie zle mnie zrozumieliscie podlaczenie elektryczne wentylatora to betka, moje umiejetnosci nie pozwolilyby skonstruowac elektronicznego wlacznika went bioercego sygnal wartosci temp z ori czujnika z glowicy . reasumujac chodzi mi o to zeby nie kupowac pieciu czujnikow do chlodnicy z roznymi temp pracy i oszczedzic prob i bledow i pieniedzy. jak wiadomo temp plynu w chlodni bedzie inna niz w kanalach silnika stad pytanie . na alledrogo sa bez problemu dostepne wlaczniki 2 pin w roznym zakresietemp styku . problemem jest wlasnie prowidlowy dobor parametrow pracy myslalem zakresie pracy 85-80 stopni. jesli chodzi o silnik to 5 lat temu robilem remont dalem nowa glowice a kanaly w bloku byly w doskonalym stanie bez kamienia , zawsze na poczatku sezonu zalewam uklad woda destylowana . moja sryta nie jest traktowana jak relikwia i jest ostro jezdzona . a sprobojcie jechac sryta po a1 120 km/h przez np 40 km a gwarantuje ze temp plynu wam podskoczy , no i korki oczywiscie , i to wszystko w temp otoczenie powyzej 30 kilka stopni .
podsumowywojac ma ktos wmontowany czujnik /wlacznik termiczny w chlodnie ? i jesli tak to w jakim zakresie temp wl/wyl?
condorpapa
-#Nowy nabytek forum
-#Nowy nabytek forum
Posty: 91
Rejestracja: 2012-03-12, 01:18
Lokalizacja: mielec

Post autor: condorpapa »

zamontowałem dodatkowy czujnik temperatury w chłodnicy samochodu - w którym sterowanie wentylatorem przechodziło przez centralny sterownik komputer silnika. było to w dodge carawan - gdzie były sprawne wentylatory- tylko sterowanie nie działało , bo ten czujnik co tam był prawidłowo obsługiwał wskaźnik tenperatury, a nie załączał wentylatorów kiedy temperatura przekraczał 100 stopni. Usterka dotyczyła sterownika - cena jego była niebotyczna - Kilka lat temu sterownik do tego auta kosztował krocie - nawet na szrocie ciężko dostępny i kosztowny i wyjscie jakie zastosowałem to był bimetaliczny malutki wyłącznik termiczny w porcelanowej obudowie o rozmiarach 3 mm na 5 mm i długości około 30 mm. Dał się wsunąć między lamelki chłodnicy. Zamocowałem odrobiną silikonu. Włączał silniki wentylatorów za pośrednictwem przekaźników , tych co były oryginalnie fabrycznie zastosowane. Pamiętam, że temperaturę wyłącznika wybrałem 85 stopni - wyłącznik terminczny kosztował w sklepie z elektronicznymi elementami około 5 zł. Po podłączeniu fachowym - układ działał znakomicie - włączając się wtedy kiedy temperatura rosła na wskaźniku zbliżając się do 100 stopni. Po zatrzymaniu się i wyłączeniu silnika wentylatory pracowały kilkanascie sekund wyłączając się z opóźnieniem. Wyłącznik zamontowałem u góry chłodnicy, z boku, tuż pod zbiornikiem górnym wciskając w szczelinkę miedzy rurkami i lamelkami- Takie było moje doświadczenie z dodatkowym chlodzeniem
artur.konkol
młody syreniarz
młody syreniarz
Posty: 262
Rejestracja: 2009-03-25, 20:53
Lokalizacja: trojmiasto

Post autor: artur.konkol »

uff.. podsumywujac temat - zamontowalem elektryczny wentylator chlodnicy i tak po kolei potrzebne beda ;
-wentylatoe z odzysku lub uniwersalny montowany za chlodnica - ssacy. 50do 200zl
-wykonana przez tokarza tulejka mosiezna srednica 30mm wysokosc ok 15mm i centrycznie w srodku nagwintowany otwor 22x1,5 ok 20 zl
- wlacznik termiczny jednostopniowy- polecam skoda 105 temp zal85 -80 stopni ok 25 zl
-okolo 2,m przewodu jedniozylowego fi min 1,5 mm2 -ja uzylem 2 ok 2 zl
- konektory "damsko-meskie", konektor oczko ok 2 zl

-w dolny zboirnik chlodnicy obok krocca nalezy wlutowac mosiezna tulejke - tu polecam jakiegos fachowca od chlodnic bo po robocie warto sprawdzic szczelnosc pod cisnieniem '- pomietajcie aby dac wraz z tuleja wlacznik/czujnik aby do sprawdzania szczelnosci byl wkrecony
- nastepnie po zamontowaniu chlodnicy wpasowac wentylator
- do wentylatora doprowadzamy stale zasilanie polecam sie wpiac pod bezp A 16 amper - i tu uwaga jesli macie jeszcze pradnice i + na masie to podlaczacie minus po kablu a . nastepnie podpinacie mase czyli plus z wlacznika termicznego do wentylatora drugi pin na wlaczniku podlaczacie bezposrednio do masy . w przypadku posiadania alternatora i minusa na masie postepujecie dokladnie tak samo pamietajac aby nie pomylic biegunowosci przy podlaczniu kabli do wentylatora
- i tyle robota prosta nie wymaga zadnych przekaznikow czy skomplikowanych podlaczen .
robilem dzis proby drogowe i sprawuje sie wysnienicie przy temp otoczenia ok 33 stopnie wg ori wskaznika temp plynu chlodzacego utrzymuje sie miedzy 90 - 82 stopnie nawet przy pokonywaniu ostrych wzniesien . przy doborze wentylatora nalezy pamietac aby jego srednica nie przekraczala odleglosci miedzy koncem srob przedniego resoru a szczytem chlodnicy
koszt takiego usprawnienia w zaleznosci od uzytego wentylatora wacha sie w granicach100-250 zl . dodam ze przed modyfikacja temp czesto podchodzila ,a nawet potrafila przekroczyc 100 na wskazniku
Awatar użytkownika
KIEROWCA
-#Stara Gwardia
-#Stara Gwardia
Posty: 4555
Rejestracja: 2005-02-24, 23:43
Lokalizacja: PRL
Kontakt:

Post autor: KIEROWCA »

Włącznik termiczny i całą zabawę z nim spokojnie można pominąć. Wystarczy, że pociągniemy kabel pod deskę i podłączymy np. do syrenkowego przełącznika jak przy oświetleniu zegarów. U siebie w Poldku tak zrobiłem (przełącznik fiatowy z ikonką wiatraka). Stoję gdzieś w korku to załączam i mam spokój. :grinser
::::Poradnik kompleksowej wiedzy syrenkowej ==UZUPEŁNIENIE GLINKI::::
===> http://chomikuj.pl/mariuszw2145/SYRENA <=== :dresiarz
::::Najljepsze jest nalanie do pełna w progi łoju baraniego na gorąco::::
ODPOWIEDZ