Regeneracja wału
- syreniarz1992
- -#Weteran
- Posty: 2631
- Rejestracja: 2005-01-24, 16:21
- Lokalizacja: Kraków
Regeneracja wału
...oddaje się do zakładu- odrzekniecie.
Zgoda. Tak najszybciej i najpewniej.
Ale czy nigdy was nie zaciekawiło, jak to się krok po kroku robi?
Wał trzeba rozprasować-ok, jak prasa wygląda wiem, umiem ją osługiwać, ale potrzebne są też pryzmy -co to jest, jaką ma toleracje i jak ma wyglądać
Jak się regeneruje czopy, jakie procesy się na nich przeprowadza- nawęglanie? I jak to się robi. Czy może stacza się czop i nakłada bieżnie ze stali łożyskowej?
Czy stare korby się roztacza pod nadwymiarowe rolki?
Jak sprawdzić czy korba jest prosta i nadaje się do dalszej eksploatacji?
Jak się powinno centrować wał? Zwłaszcza taki długaśny jak w syrenie
Udało mi się kiedyś pomyślnie "zregenerować" wał do jawki-tzn wymieniłem korbę i pracowało to bardzo długo- ale to raczej kwestia przypadku, bo ani nic z czopem nie robiłem, ani go nawet nie centrowałem. Chętnie dowiedziałbym się jak to się robi.
Czy kiedykolwiek istniały jakieś fabryczne normy dotyczące pasowań wału po naprawie?
Liczę na odzew Pozdrawiam serdecznie.
Zgoda. Tak najszybciej i najpewniej.
Ale czy nigdy was nie zaciekawiło, jak to się krok po kroku robi?
Wał trzeba rozprasować-ok, jak prasa wygląda wiem, umiem ją osługiwać, ale potrzebne są też pryzmy -co to jest, jaką ma toleracje i jak ma wyglądać
Jak się regeneruje czopy, jakie procesy się na nich przeprowadza- nawęglanie? I jak to się robi. Czy może stacza się czop i nakłada bieżnie ze stali łożyskowej?
Czy stare korby się roztacza pod nadwymiarowe rolki?
Jak sprawdzić czy korba jest prosta i nadaje się do dalszej eksploatacji?
Jak się powinno centrować wał? Zwłaszcza taki długaśny jak w syrenie
Udało mi się kiedyś pomyślnie "zregenerować" wał do jawki-tzn wymieniłem korbę i pracowało to bardzo długo- ale to raczej kwestia przypadku, bo ani nic z czopem nie robiłem, ani go nawet nie centrowałem. Chętnie dowiedziałbym się jak to się robi.
Czy kiedykolwiek istniały jakieś fabryczne normy dotyczące pasowań wału po naprawie?
Liczę na odzew Pozdrawiam serdecznie.
sadzisz że kupic prase ?
Twoj symbol WSK twój bak słodko zaokrąglony...
Dewiacji posiadania nie da się wyleczyć
mój mail:
motonita@syrena.biz
Dewiacji posiadania nie da się wyleczyć
mój mail:
motonita@syrena.biz
W skrócie.
Wał czyścimy. Rozmontowujemy na prasie. Potrzebne będą odpowiednie popychacze i podstawy (są schematy w Glince). Następnie wymieniamy łożyska główne oraz rolki lożysk korbowych. Wymieniamy bieżnię łożysk w stopie korbowodów oraz czopy tych łożysk. Wykonuje się je z odpowiedniej stali oraz wykonuje odpowiedną obróbkę cieplną (nawęglanie, hartowanie). Z tego co wiem, to po tej obróbce szlifuje się jeszcze na wymiar ostateczny.
Przy okazji zmieniamy brązowe tuleje w główkach korbowodów i składamy w odpowiedniej kolejności. Potem pozostaje tylko wycentrowanie wału i gotowe.
Obróbka cieplna najtrudniejsza, w zasadzie niemożliwa do wykonania we własnym zakresie.
Reszta do ogarnięcia, potrzebna będzie prasa, tokarka, szlifierka do wałków, szlifierka do otworów i kilka drobnych narzędzi: popychacze do prasy, pryzmy i czujnik zegarowy ze statywem do centrowania, rozwiertaki itp.
Edit: Rzuciłem okiem do Glinki i wszystko jest napisane. Są rysunki techniczne narzędzi specjalnych oraz sposoby rozmontowania, zmontowania i centrowania wału. Jest nawet przyrząd do centrowania wału.
Wał czyścimy. Rozmontowujemy na prasie. Potrzebne będą odpowiednie popychacze i podstawy (są schematy w Glince). Następnie wymieniamy łożyska główne oraz rolki lożysk korbowych. Wymieniamy bieżnię łożysk w stopie korbowodów oraz czopy tych łożysk. Wykonuje się je z odpowiedniej stali oraz wykonuje odpowiedną obróbkę cieplną (nawęglanie, hartowanie). Z tego co wiem, to po tej obróbce szlifuje się jeszcze na wymiar ostateczny.
Przy okazji zmieniamy brązowe tuleje w główkach korbowodów i składamy w odpowiedniej kolejności. Potem pozostaje tylko wycentrowanie wału i gotowe.
Obróbka cieplna najtrudniejsza, w zasadzie niemożliwa do wykonania we własnym zakresie.
Reszta do ogarnięcia, potrzebna będzie prasa, tokarka, szlifierka do wałków, szlifierka do otworów i kilka drobnych narzędzi: popychacze do prasy, pryzmy i czujnik zegarowy ze statywem do centrowania, rozwiertaki itp.
Edit: Rzuciłem okiem do Glinki i wszystko jest napisane. Są rysunki techniczne narzędzi specjalnych oraz sposoby rozmontowania, zmontowania i centrowania wału. Jest nawet przyrząd do centrowania wału.
I get up at seven, yeah,
and I go to work at nine.
I got no time for livin'.
Yes, I'm workin' all the time.
and I go to work at nine.
I got no time for livin'.
Yes, I'm workin' all the time.
- syreniarz1992
- -#Weteran
- Posty: 2631
- Rejestracja: 2005-01-24, 16:21
- Lokalizacja: Kraków
ale chrom jest trwały..... bardzo... szczegolnie na scieranie....
Twoj symbol WSK twój bak słodko zaokrąglony...
Dewiacji posiadania nie da się wyleczyć
mój mail:
motonita@syrena.biz
Dewiacji posiadania nie da się wyleczyć
mój mail:
motonita@syrena.biz
motonita pisze:ale chrom jest trwały..... bardzo... szczegolnie na scieranie....
Syreniarz1992 pisze - jako obtymalną technologie zalecają chrom techniczny na czopy korbowodowe.
Chodzi o zwiększenie średnicy czopu w przypadku zbyt luźnego pasowania, przecież w Syrenie na czopy korbowe wprasowuje się bieżnie łożysk, czyli pasowanie stałe. W takim przypadku to faktycznie dobry sposób (jeśli coś tam lata luzem, a nie powinno).
Jednak nie w każdym przypadku, gdzieś na forum, ktoś opisywał problem z osadzeniem łożysk w zwrotnicy, którą wcześniej cynkował. Wiadomo że cynk kładzie się grubiej od chromu, jednak mechanizm działania taki sam. Zawsze dojdzie kilka setek materiału.
:Wzrastająca z każdym rokiem liczba samochodów Syrena,...., wymaga przeprowadzenia fachowych zabiegów gwarantujących prawidłowe funkcjonowanie pojazdu"
mgr inż. Zdzisław Glinka
Warszawa, kwiecień 1976 r.
mgr inż. Zdzisław Glinka
Warszawa, kwiecień 1976 r.
- Kozichwost
- -#Youngtimer
- Posty: 1477
- Rejestracja: 2006-04-11, 19:24
- Lokalizacja: Polska
Naprawa takiego elementu jak czop wału chromem technicznym, to nie tylko jego pochromowanie. Całościowy proces po rozmontowaniu wału to szlifowanie czopa aby wyrównać wypracowanie materiału. Później chromowanie a na koniec ponowne szlifowanie na właściwą średnicę.
Jeśli mamy do regeneracji czop korbowy syreny, nie szlifujemy jego części wchodzących w przeciwwagi. Przed włożeniem do wanny, miejsca, w których nie chcemy mieć chromu zabezpieczamy specjalnym lakierem, którego chrome się nie czepia.
Do pełnej regeneracji pasowałoby w podobny sposób zregenerować bieżnię łożyska korbowego siedzącą w stopie korby i wymiana łożyska wałeczkowego na nowe.
Czy ktoś je jeszcze produkuje?
Jeśli mamy do regeneracji czop korbowy syreny, nie szlifujemy jego części wchodzących w przeciwwagi. Przed włożeniem do wanny, miejsca, w których nie chcemy mieć chromu zabezpieczamy specjalnym lakierem, którego chrome się nie czepia.
Do pełnej regeneracji pasowałoby w podobny sposób zregenerować bieżnię łożyska korbowego siedzącą w stopie korby i wymiana łożyska wałeczkowego na nowe.
Czy ktoś je jeszcze produkuje?
Bez problemu kupisz wałeczki odpowiedniej średnicy. I można złożyć (wg mnie nawet lepiej) bez koszyczka.Kozichwost pisze:wymiana łożyska wałeczkowego na nowe.
Czy ktoś je jeszcze produkuje?
Ale mam taką wątpliwość. Przy takiej regeneracji chromem podłoze pod chromem też chyba powinno mieć odpowiednią twardość. Jeśli wyszlifujemy (dla wyrównania) czop oraz bieżnię w stopie korbowodu to pozostały materiał będzie miał odpowiednią twardość?
I get up at seven, yeah,
and I go to work at nine.
I got no time for livin'.
Yes, I'm workin' all the time.
and I go to work at nine.
I got no time for livin'.
Yes, I'm workin' all the time.
- Kozichwost
- -#Youngtimer
- Posty: 1477
- Rejestracja: 2006-04-11, 19:24
- Lokalizacja: Polska
sam chrom nie utwardza powierzchni która jest pod nim.... chrom działa jak skórka na pomarańczy....
DarioRec cynk i chrom to całkiem inne powierzchnie....
DarioRec cynk i chrom to całkiem inne powierzchnie....
Twoj symbol WSK twój bak słodko zaokrąglony...
Dewiacji posiadania nie da się wyleczyć
mój mail:
motonita@syrena.biz
Dewiacji posiadania nie da się wyleczyć
mój mail:
motonita@syrena.biz
- Kozichwost
- -#Youngtimer
- Posty: 1477
- Rejestracja: 2006-04-11, 19:24
- Lokalizacja: Polska
No nie można porównywać chromowania do nawęglania, bo to pod kazdym względem różne procesy.
Chromowanie - dodatkowa warstwa metalu (chromu) o podwyższonej twardości na materiale bazowym.
Nawęglanie - utwardzenie bazowego materiału przez nasycenie weglem. Nawęglanie utwardza max do 2mm wgłąb.
Chromowanie - dodatkowa warstwa metalu (chromu) o podwyższonej twardości na materiale bazowym.
Nawęglanie - utwardzenie bazowego materiału przez nasycenie weglem. Nawęglanie utwardza max do 2mm wgłąb.
I get up at seven, yeah,
and I go to work at nine.
I got no time for livin'.
Yes, I'm workin' all the time.
and I go to work at nine.
I got no time for livin'.
Yes, I'm workin' all the time.