POLITYKA PRYWATNOŚCI
www.syrena.nekla.eu FORUM SYRENIARZY
Forum miłośników pozytywnie zakręconych

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Regeneracja wału
Autor Wiadomość
syreniarz1992 



Pomógł: 10 razy
Dołączył: 24 Sty 2005
Posty: 2541
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-03-01, 01:42   Regeneracja wału

...oddaje się do zakładu- odrzekniecie.
Zgoda. Tak najszybciej i najpewniej.

Ale czy nigdy was nie zaciekawiło, jak to się krok po kroku robi?
Wał trzeba rozprasować-ok, jak prasa wygląda wiem, umiem ją osługiwać, ale potrzebne są też pryzmy -co to jest, jaką ma toleracje i jak ma wyglądać
Jak się regeneruje czopy, jakie procesy się na nich przeprowadza- nawęglanie? I jak to się robi. Czy może stacza się czop i nakłada bieżnie ze stali łożyskowej?
Czy stare korby się roztacza pod nadwymiarowe rolki?
Jak sprawdzić czy korba jest prosta i nadaje się do dalszej eksploatacji?
Jak się powinno centrować wał? Zwłaszcza taki długaśny jak w syrenie :)

Udało mi się kiedyś pomyślnie "zregenerować" wał do jawki-tzn wymieniłem korbę i pracowało to bardzo długo- ale to raczej kwestia przypadku, bo ani nic z czopem nie robiłem, ani go nawet nie centrowałem. Chętnie dowiedziałbym się jak to się robi.

Czy kiedykolwiek istniały jakieś fabryczne normy dotyczące pasowań wału po naprawie?

Liczę na odzew :) Pozdrawiam serdecznie.
 
 
motonita 
Moderator
PANIE KIEROWNIKU



Pomógł: 41 razy
Dołączył: 26 Gru 2006
Posty: 6850
Skąd: Stalowa Wola
Wysłany: 2016-03-26, 17:30   

sadzisz że kupic prase ?
_________________
Twoj symbol WSK twój bak słodko zaokrąglony...

zapraszam na stronę:
motonita.syrena.biz

mój mail:
motonita@syrena.biz
 
 
Yanosik 
ZasmarkanySzcurekBuc



Pomógł: 21 razy
Dołączył: 06 Lip 2008
Posty: 1618
Skąd: Piła
Wysłany: 2016-05-04, 21:11   

W skrócie.
Wał czyścimy. Rozmontowujemy na prasie. Potrzebne będą odpowiednie popychacze i podstawy (są schematy w Glince). Następnie wymieniamy łożyska główne oraz rolki lożysk korbowych. Wymieniamy bieżnię łożysk w stopie korbowodów oraz czopy tych łożysk. Wykonuje się je z odpowiedniej stali oraz wykonuje odpowiedną obróbkę cieplną (nawęglanie, hartowanie). Z tego co wiem, to po tej obróbce szlifuje się jeszcze na wymiar ostateczny.
Przy okazji zmieniamy brązowe tuleje w główkach korbowodów i składamy w odpowiedniej kolejności. Potem pozostaje tylko wycentrowanie wału i gotowe.

Obróbka cieplna najtrudniejsza, w zasadzie niemożliwa do wykonania we własnym zakresie.

Reszta do ogarnięcia, potrzebna będzie prasa, tokarka, szlifierka do wałków, szlifierka do otworów i kilka drobnych narzędzi: popychacze do prasy, pryzmy i czujnik zegarowy ze statywem do centrowania, rozwiertaki itp.

Edit: Rzuciłem okiem do Glinki i wszystko jest napisane. Są rysunki techniczne narzędzi specjalnych oraz sposoby rozmontowania, zmontowania i centrowania wału. Jest nawet przyrząd do centrowania wału.
_________________
I get up at seven, yeah,
and I go to work at nine.
I got no time for livin'.
Yes, I'm workin' all the time.
 
syreniarz1992 



Pomógł: 10 razy
Dołączył: 24 Sty 2005
Posty: 2541
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-09-21, 00:10   

odkopuje.

W mądrej książce pt. Regeneracja typowych elementów pojazdów samochodowych, wkił 1985, jako obtymalną technologie zalecają chrom techniczny na czopy korbowodowe. czyli można to zrobić prościej, bo położenie chromu technicznego to już nie taki problem.
_________________
CYNKOWANIE, SZKIEŁKOWANIE, PIASKOWANIE swoje usługi poleca FAWORMET
 
 
motonita 
Moderator
PANIE KIEROWNIKU



Pomógł: 41 razy
Dołączył: 26 Gru 2006
Posty: 6850
Skąd: Stalowa Wola
Wysłany: 2017-02-18, 10:06   

ale chrom jest trwały..... bardzo... szczegolnie na scieranie....
_________________
Twoj symbol WSK twój bak słodko zaokrąglony...

zapraszam na stronę:
motonita.syrena.biz

mój mail:
motonita@syrena.biz
 
 
DarioRec 
DarioRec



Pomógł: 14 razy
Dołączył: 04 Mar 2011
Posty: 617
Skąd: 3miasto
Wysłany: 2017-02-18, 22:31   

motonita napisał/a:
ale chrom jest trwały..... bardzo... szczegolnie na scieranie....



Syreniarz1992 pisze - jako obtymalną technologie zalecają chrom techniczny na czopy korbowodowe.

Chodzi o zwiększenie średnicy czopu w przypadku zbyt luźnego pasowania, przecież w Syrenie na czopy korbowe wprasowuje się bieżnie łożysk, czyli pasowanie stałe. W takim przypadku to faktycznie dobry sposób (jeśli coś tam lata luzem, a nie powinno).

Jednak nie w każdym przypadku, gdzieś na forum, ktoś opisywał problem z osadzeniem łożysk w zwrotnicy, którą wcześniej cynkował. Wiadomo że cynk kładzie się grubiej od chromu, jednak mechanizm działania taki sam. Zawsze dojdzie kilka setek materiału.
_________________
:Wzrastająca z każdym rokiem liczba samochodów Syrena,...., wymaga przeprowadzenia fachowych zabiegów gwarantujących prawidłowe funkcjonowanie pojazdu"

mgr inż. Zdzisław Glinka
Warszawa, kwiecień 1976 r.
 
Gieroy 



Pomógł: 22 razy
Dołączył: 24 Gru 2005
Posty: 1546
Skąd: W-wa
Wysłany: 2017-02-19, 02:03   

DarioRec napisał/a:
w Syrenie na czopy korbowe wprasowuje się bieżnie łożysk

Nie. W Syrenie czopy korbowe bieżnią łożysk.
_________________
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
 
Kozichwost 
Kozichwost



Pomógł: 13 razy
Dołączył: 11 Kwi 2006
Posty: 1312
Skąd: okolice Tarnobrzega
Wysłany: 2017-02-19, 09:28   

Naprawa takiego elementu jak czop wału chromem technicznym, to nie tylko jego pochromowanie. Całościowy proces po rozmontowaniu wału to szlifowanie czopa aby wyrównać wypracowanie materiału. Później chromowanie a na koniec ponowne szlifowanie na właściwą średnicę.
Jeśli mamy do regeneracji czop korbowy syreny, nie szlifujemy jego części wchodzących w przeciwwagi. Przed włożeniem do wanny, miejsca, w których nie chcemy mieć chromu zabezpieczamy specjalnym lakierem, którego chrome się nie czepia.
Do pełnej regeneracji pasowałoby w podobny sposób zregenerować bieżnię łożyska korbowego siedzącą w stopie korby i wymiana łożyska wałeczkowego na nowe.
Czy ktoś je jeszcze produkuje?
_________________
105L '81, 104' 66 - w planach jeszcze coś......
 
 
Yanosik 
ZasmarkanySzcurekBuc



Pomógł: 21 razy
Dołączył: 06 Lip 2008
Posty: 1618
Skąd: Piła
Wysłany: 2017-02-19, 22:20   

Kozichwost napisał/a:
wymiana łożyska wałeczkowego na nowe.
Czy ktoś je jeszcze produkuje?

Bez problemu kupisz wałeczki odpowiedniej średnicy. I można złożyć (wg mnie nawet lepiej) bez koszyczka.
Ale mam taką wątpliwość. Przy takiej regeneracji chromem podłoze pod chromem też chyba powinno mieć odpowiednią twardość. Jeśli wyszlifujemy (dla wyrównania) czop oraz bieżnię w stopie korbowodu to pozostały materiał będzie miał odpowiednią twardość?
_________________
I get up at seven, yeah,
and I go to work at nine.
I got no time for livin'.
Yes, I'm workin' all the time.
 
Kozichwost 
Kozichwost



Pomógł: 13 razy
Dołączył: 11 Kwi 2006
Posty: 1312
Skąd: okolice Tarnobrzega
Wysłany: 2017-02-19, 22:23   

Raczej będzie miał, ponieważ utwardzanie powierzchniowe elementów też odbywa się na pewną głębokość, głębiej jest naturalny metal
_________________
105L '81, 104' 66 - w planach jeszcze coś......
 
 
motonita 
Moderator
PANIE KIEROWNIKU



Pomógł: 41 razy
Dołączył: 26 Gru 2006
Posty: 6850
Skąd: Stalowa Wola
Wysłany: 2017-02-20, 15:46   

sam chrom nie utwardza powierzchni która jest pod nim.... chrom działa jak skórka na pomarańczy....

DarioRec cynk i chrom to całkiem inne powierzchnie....
_________________
Twoj symbol WSK twój bak słodko zaokrąglony...

zapraszam na stronę:
motonita.syrena.biz

mój mail:
motonita@syrena.biz
 
 
Kozichwost 
Kozichwost



Pomógł: 13 razy
Dołączył: 11 Kwi 2006
Posty: 1312
Skąd: okolice Tarnobrzega
Wysłany: 2017-02-20, 16:38   

Nawęglanie również nie utwardza stali w głębszych warstwach
_________________
105L '81, 104' 66 - w planach jeszcze coś......
 
 
Yanosik 
ZasmarkanySzcurekBuc



Pomógł: 21 razy
Dołączył: 06 Lip 2008
Posty: 1618
Skąd: Piła
Wysłany: 2017-02-23, 08:15   

No nie można porównywać chromowania do nawęglania, bo to pod kazdym względem różne procesy.
Chromowanie - dodatkowa warstwa metalu (chromu) o podwyższonej twardości na materiale bazowym.
Nawęglanie - utwardzenie bazowego materiału przez nasycenie weglem. Nawęglanie utwardza max do 2mm wgłąb.
_________________
I get up at seven, yeah,
and I go to work at nine.
I got no time for livin'.
Yes, I'm workin' all the time.
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Acid v 0.4 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne fixing Program do sklepu

Szybki dostęp:
www.syrena.nekla.pl www.syrenabielsko.pl syrenalaminat.prv.pl fsomoto.xip.pl fsoautoklub.pl fsocarteam.xip.pl www.syrenki.friko.pl aparatos.prv.pl www.syrenki.prv.pl www.jaro19.prv.pl www.syrenka.frankiego.prv.pl syrena.warszawa.pl www.syrena.republika.pl Forum Klubu Wartburga Forum Polskiej Motoryzacji Ocalmy wspomnienia Portal Miłośników Pojazdów Zabytkowych
REKLAMA

samochody zabytkowe

BANERY