Kolejna przypadłość w mojej Syrence która męczyła mnie podczas jazdy to grzechotanie dźwigni zmiany biegów przy kierownicy.
Do udoskonalenia potrzebujemy:
- 2x nitonakrętka na gwint 6mm
- 1x śruba 6mm, długość 50-55mm
- 1x nakrętka samohamowna
- 1x podkładka sprężynowa
- 4 szt cienkiej fizeliny (można rozdzielić płatki do demakijażu) o wymiarach 40x40mm
- wiertło do metalu 9mm
Na początek postanowiłem skasować luz na dźwigni pośredniej cięgien, tej mocowanej do obudowy skrzyni biegów. Operacja wymagała zeszlifowania spawów i usunięcia ośki. Znaczny luz pasowania tych elementów (mam też nową część z ogromnym luzem) powoduje spory skok jałowy lewarka podczas zmiany biegów.
uszy wspornika oraz samą dźwigienkę przewiercamy wiertłem 9mm
następnie potrzebujemy dwie nitonakrętki na gwint 6mm, śrubę 6mm długości 50-55mm, oraz podkłądkę sprężynową (do napięcia dźwigienki pomiędzy uszami)
Średnica zewnętrzna nitonakrętek jest mniejsza o około 0,10-0,15 mm o średnicy nowego otworu i dziękitemu uzyskujemy bardzo dobrze spasowane mocowanie. Bez wizyty u tokarza i dorabiania nienormatywnej ośki.
dźwignię wkładamy pomiędzy uszy wspornika, z jednej strony wciskamy podkładkę sprężynową, wszystko wcześniej smarując smarem, następnie wciskamy z obu stron, poprzez uszy, nitonakrętki. Dla pewności delikatnie obstukujemy je aby dobrze przylegały i całość skręcamy śrubą 6mm dodając z drugiej strony nakrętkę samohamowną (samokontrującą)
w moim przypadku śruba była dłuższa, więc została przycięta do długości 50mm
Przed skręceniem wszystkiego na gotowo warto sprawdzić z jakim oporem można poruszać dźwignią, w niektórych przypadkach może być konieczne delikatne rozgięcie uszu wspornika (przed skręceniem całości).
Kolejny etap "wyciszenia" zewnętrznego mechanizmy wybierania biegów to wygłuszenie fizeliną połączeń kulistych sztywnych cięgien. Cienką fizelinę (ścinki) dostałem z zakupinym towarem w paczce, więc jest za free. Potrzebujemy cztery kwadraty tego materiału o wymiarach 40x40mm.
Materiał smarujemy towotem i nakładamy na przegub kulisty, na to nakładamy cięgno
nakrętkę regulacyjną przykręcamy do oporu i cofamy 1/4 obrotu. Ważne aby regulację luzu (jeśli montujemy cięgna poza autem) wykonać w ustawieniu cięgiem takim jak pracują na aucie. Ponieważ zużyte przeguby nie są idealnie okrągłe, kasowanie luzu w innym położeniu może spowodować spore opory i utrudnioną zmianę biegów po zamontowaniu na auto.
Cięgna zamontowane, różnica niesamowita. Skłamałbym że jest cicho w czasie jazdy, przecież to Syrena, jednak kolejny niepożądany dźwięk został wyeliminowany.
Poprawić fabrykę - kasowanie luzów i hałasu
Poprawić fabrykę - kasowanie luzów i hałasu
:Wzrastająca z każdym rokiem liczba samochodów Syrena,...., wymaga przeprowadzenia fachowych zabiegów gwarantujących prawidłowe funkcjonowanie pojazdu"
mgr inż. Zdzisław Glinka
Warszawa, kwiecień 1976 r.
mgr inż. Zdzisław Glinka
Warszawa, kwiecień 1976 r.