Smar grafitowy vs. zwykły

nieposegregowane, z dawnych lat, bez opcji zakładania nowych

Moderator: adameo2

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Gieroy
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1843
Rejestracja: 2005-12-24, 21:53
Lokalizacja: W-wa

Smar grafitowy vs. zwykły

Post autor: Gieroy »

O co chodzi ze smarem grafitowym? Dlaczego do resorów poleca się grafitowy a nie zwykły? Czy wiecie na czym polega różnica między tymi smarami?
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
Arek Elblag
-#Junior
-#Junior
Posty: 122
Rejestracja: 2005-08-26, 14:40

Post autor: Arek Elblag »

Smar grafitowy powoduje zmniejszenie tarcia niz zwykly smar. Po wyplukaniu smaru z miedzy pior grafit pozostaje wtarty w piora i nadal powoduje uslizg. Natomiast zwykly smar jak sie wyplucze nie masz nic. Warto wymieszac zwykly smar LT 43 z wiorkami grafitu jesli masz mozliwosc jeszcze go dostac.
Adam Klos
-#Nowy nabytek forum
-#Nowy nabytek forum
Posty: 86
Rejestracja: 2005-11-20, 16:01
Lokalizacja: Pszczyna

Post autor: Adam Klos »

tak że smar graitowy jest stosowany na części pokryte osloną gumową np. przeguby. Ja w syrenie tylko używalem smaru grafitowego bo nie wysycha i guma nie drętwieje :mrgreen:
Awatar użytkownika
Kaa
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 661
Rejestracja: 2005-05-14, 17:32
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: Kaa »

Arek Elblag pisze:wiorkami grafitu
które pozyskuje się obierając ołówki...
UWAGA UŻYTKOWNIK MOŻE UŻYWAĆ IRONI BEZ WCZEŚNIEJSZEGO OSTRZEŻENIA
Awatar użytkownika
batagur
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1229
Rejestracja: 2005-11-08, 19:53
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: batagur »

Grafitowy jest tez często używany do samrowania łożysk,lepiej chdzą niż na zykłym. Ogólnie grafit rządzi...
Awatar użytkownika
Dulek
-#Nowy nabytek forum
-#Nowy nabytek forum
Posty: 88
Rejestracja: 2006-01-01, 15:50
Lokalizacja: Rzeszów
Kontakt:

Post autor: Dulek »

Smar grafitowy to taki wynalazek, ktory uzywa sie tylko do elementow tracych po sobie bezposrednio (ślizgowo) czyli pior resorow, slizgaczy resorow, sworzni zwrotnic itd. Na wiekszosci opakowan smaru grafitowego (grafitowanego) jest wyraznie napasane NIE STOSOWAC DO LOZYSK TOCZNYCH. Dlatego smary typu ŁT stosujemy do lozysk tocznych a do ślizgowych smar grafitowy, ktory jak wspomnial przedmowca nawet wyplukany powoduje smarowanie nawet samym grafitem. Smarowanie lozysk toczych smarem grafitowym powoduje znacznie szybsze ich zuzycie....
Awatar użytkownika
Wojt
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2039
Rejestracja: 2005-05-02, 12:45
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Wojt »

Smary grafitowe - smary plastyczne zaw. dodatek grafitu koloidalnego jak stałego środka smarnego. Odporne na dyże naciski, wysoką temp. i na działanie wody. Nie nadają się do smarowania łożysk tocznych i innych precyzyjnych mechanizmów. Temp. pracy - 20 ... + 60 st. C.
Do smarowania łożysk tocznych stosuje się głównie smary litowe (temp. pracy - 60 ... + 200 st. C) oraz smary tzw. kompleksowe, głownie z dodatkiem glinu.

Wiadomości podaję za: "Leksykon. Samochodowe paliwa oleje smary" WKŁ 1993

Książka może nie najnowsza, ale to najlepsze wydawnictwo na temat materiałów eksploatacynych jakie znam z okresu studiów. Może teraz są inne, ale grafit nie zmienił się od ery mezozoicznej :mrgreen:

Nie smarujcie tym łożysk tocznych, bo równie dobrze możecie to zrobić wazeliną albo kremem nivea :crazy:

Zaletą s. g. jest jego odporność na wodę i dlatego b. dobrze nadaje się do smarowania piór resorów i elementów złącznych (śruby itp.) podwozia. Grafit zmniejsza również współczynnik tarcia i to jego kolejna zaleta...
...no i poszedł biedaczysko, po szerokim szukać świecie czegoś, co jest bardzo blisko.
Awatar użytkownika
taeda
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1249
Rejestracja: 2005-12-17, 12:12
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: taeda »

1-----prawdziwy smar grafitowy ( obecnie nie do kupienia !!!!) jest to łój bydlęcy z dodatkiem grafitu w proszku.
Tak było kiedyś.
Jedną z jego zalet było to ( oprócz omówionych poprzednio), że sie wogóle nie zapiekał pomimo wysokiej temperatury ( stąd rada aby nim smarować gwinty świec).
2--gdzieś tak od roku 1970 " nie dowieźli łoju bydlęcego" i zaczęto mieszać ŁT4 z grafitem. I to jest do dzisiaj sprzedawane jako smar grafitowy (skandal ).
Oczywiście łożysk nie wolno było tym smarować absolutnie.
3----ale zaskoczyło mnie, że obecne instrukcje Stihl, Dolmar itp. zalecają dawanie KOLOIDALNEGO grafitu na szybkoobrotowe tryby przekładniowe ( a przecież on był tylko do WOLNO OBRACAJĄCYCH SIE KÓŁ ZĘBATYCH WE WCIĄGARKACH.).
A przy nich są łożyska !!!!!
No i teraz mi się wydaje, ze przy dużym stopniu koloidalności, nie ma już działania szorującego cząstek grafitowych, natomiast przeważają własności smarne węgla ( tłusty jest).
Czy to tak jest ????? Nie wiem.
Ale wiele już razy słyszałem o smarowaniu łożysk koloidalnym grafitem--dziw nad dziwy, ja tego nie robię, ale .......jak to jest ...?????????????????????????????????????????
Awatar użytkownika
pietrusek
młody syreniarz
młody syreniarz
Posty: 287
Rejestracja: 2006-01-02, 18:14
Lokalizacja: Łowicz

Post autor: pietrusek »

W książce "Mały podrecznik kierowcy" wyczytałem jaki smar jest do czego więc proszę sluchać bo nie będe powtarzał :lol:
-dołożysk slizgowyych wapniowe smary maszynowe nr1 i nr2 oraz smar sodowy SŁG-3
-do łożysk tocznych smary wapniowo-sodowe ŁT-1-13 i ŁT-2,smar wapnowy ŁT-1 oraz smar litowy Łt-4 9używany do smarowania pomp wody i łożysk kół jezdnych)
-do smarowania podwozi wapniowy smar STP ,barwiony na czerwono do konserwacij podwozi smarowania swożni przegubów itp.oraz glinowe smary półpłynne SPL (letni) i SPZ (zimowy)do smarowania przekładni kierowniczych,skrzynek biegów mechanizmów rożnicowych
-do smarowania resorow wapnowy smar grafitowany

Smary wapniowe
Smary są odporne na działanie wody mogą być stosowane w wilgotnym środowisku,natomiast ze względu na niska odporność na temperature nie mogą być stosowane do smarowania łożysk ktorych temp robocza przekracza 60'C
Smary sodowe
mają wyższą odporność termiczną niz smary wapniowe lecz są mniej odporne na działanie wody.Są one stosowane do smarowania części pracujacych w wyzszej temp.
Smary wapnowo-sodowe mają właściwosci pośrednie
Awatar użytkownika
Wojt
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2039
Rejestracja: 2005-05-02, 12:45
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Wojt »

To jeszcze z raz ktoś to samo napisze i chyba wszystkie wątpliwości rozwiane... :?
...no i poszedł biedaczysko, po szerokim szukać świecie czegoś, co jest bardzo blisko.
Awatar użytkownika
pietrusek
młody syreniarz
młody syreniarz
Posty: 287
Rejestracja: 2006-01-02, 18:14
Lokalizacja: Łowicz

Post autor: pietrusek »

Znalazłem jeszcze inne zestawienie
STP-swożnie,mniej obciążone przeguby,nie nadaje się do łożysk tocznych i pompy wody;
BARPLEKS 2-przeguby bezobslugowe;
ŁT 4-Łożyska toczne ,łożyska pompy wody;
ŁT 4S-Łożyska toczne kół szybkich samochodów,łożyskapomp wody;
SMAR GRAFITOWY-pióra resorów
1S-Tuleje przesówne wału napędowego
ALBON 215-wsporniki dzwigien,tuleje pedałów,zewnętrzny mechanizm zmiany biegów ,linki w pancerzu,zawiasy
2SB i 2SBR-Armatura dzwiowa i elemnty, które ze wzgledu na kształt trudne do nasmarowania smarem stałym
ŁT 4S2-Podczas montażu wolnego koła rozrusznika,łożyska igiełkowe przegubów,krzyżaki przegubów,kola zebate wycieraczki,styki włączników klawiszowych

Obydwa zestawienia są dziś bezużyteczne ponieważ większości tych smarów pod tą nazwą się nie produkuje.Ale zachecam do odszukania ich dzisiejszych odpowiedników. :idea:
...rób albo nie,nigdy nie próbuj robić...
Awatar użytkownika
Wojt
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2039
Rejestracja: 2005-05-02, 12:45
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Wojt »

Muszę Cię zmartwić, bo właśnie większość z tych smarów nadal występuje w handlu
...no i poszedł biedaczysko, po szerokim szukać świecie czegoś, co jest bardzo blisko.
Awatar użytkownika
pietrusek
młody syreniarz
młody syreniarz
Posty: 287
Rejestracja: 2006-01-02, 18:14
Lokalizacja: Łowicz

Post autor: pietrusek »

O tym nie wiedziałem nigdy tego nie sprawdzałem dzięki za oświecenie.
...rób albo nie,nigdy nie próbuj robić...
ODPOWIEDZ